Na bijna ca anderhalf jaar dikke pret en veel geleerd is onze dochter van 5 en een half al bijna te groot voor haar babykart met Comer C50. Die en haar reservekart zijn zeer goed verzorgd en worden over een paar maanden verkocht om er weer een ander blij mee te maken.
Inmiddels hebben we dan ook een wat oudere Topkart mini met een verse Comer 60cc gekocht en een oudere Parilla reservemotor zodat ze de Strijense wintercursus van het opvolgende seizoen 2014-2015 met de minikart aan de slag kan.
Op Strijen is men sowieso erg hulpvaardig en dus ook met de daar veel bereden 60cc mini's.
Nu is er van de Comer C50 -waarmee ik inmiddels redelijk goed bekend was geraakt- wel het nodige aan info op het www te vergaren, vooral ook omdat de motor in Engeland en Amerika veel gebruikt wordt, over de Comer, Parilla, LKE etc 60cc minimotoren die in NL gebruikt worden is maar weinig te vinden en dan het meest in het voor mij echt ondoorgrondelijke Fins.
Bij de Comer fabriek reageerde niemand (is dit typisch Italiaans, heb wel meer vergelijkbare ervaringen zoals bijv. met de Elto milieudempers, voor het gemak maar de aftersales vergeten?)
Het betreft een Comer KWE-60 TAG motor die nog moet inlopen met een bijbehorende Dellorto18BS . Op de site wordt niet gesproken over hoeveel pk's en koppel, ben daar toch best benieuwd naar. Ieder merk schijnt voor en tegens te hebben, de Comer net als de Parilla en de LKE ook.
Ik ben vooral benieuwd of mensen algemene info hebben, ook aan wat voor sproeier en buizen bezettingen ik moet denken onder welke omstandigheden, welke vertandingen er voor welke banen gehanteerd worden en wat de diverse service intervallen zijn voor oa zuiger met veer en piston, cilinder, drijfstang incl piston en bigend lagers.
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met vergelijkbare blokjes van verschillende merken van dezelfde tijdlichting? maw wat kan ik gebruiken van een ander merk en wat niet.
Welke olie is een aanrader, de C50 rijdt met Shell advance racing M. Daarnaast timing, bougiekeuzes, you name it
.
De Parilla heeft de nodige uren gedraaid maar lijkt in redelijk goede staat zonder overmatige lagerspeling en met een aardig nette cilinder en LKE 41.8 mm zuiger. Hij zou helemaal goed afgesteld staan (?)
De verkopersinfo was beperkt maar echt keurig; het zou een type A2 zijn maar het gekke is dat ik nog geen A2 getroffen heb die de aanzuig via een Dellorto 19BD en 4 prachtige reedvalves in het carter heeft net als bijv een ICC. Normaal kom ik op plaatjes en bij de baan alleen maar 60cc met zuigergestuurde aanzuig via de cilinder tegen, nu is de aanzuig op de geplaatste cilinder netjes afgedopt vanwege die op het carter.
Heb dan ook het idee dat het om een apart of sneller blok gaat, wie heeft er meer info?
Alles is meegenomen, bij voorbaat hartelijk dank
!