Auteur |
Bericht |
TaxMax
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 2:36 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Onlangs heb ik de radiateur van mijn rotax max opnieuw gevuld met gedemineraliseerd water (plus klein beetje koelvloeistof). E.e.a. ontlucht conform procedure hier op het forum.
Eerste sessie gereden - no problems. Wel wat vloeistof in het overstortreservoir. Reservoir leeggemaakt, opnieuw ontlucht....en klaar voor de volgende sessie.
Probleem: motortemperatuur loopt op tot bijna 95 graden.....?? Radiateur is bovenin bloedheet en blijft onderin koud.
Al geprobeerd: andere bougies, meerdere keren ontluchten (luchtbel onderin de radiateur...? maar heb alle hoeken meermaals opgetild, zonder de dop erop uiteraard) maar temperatuur wil niet meer zakken.
Wie van jullie heeft een suggestie/idee?
|
|
Omhoog |
|
|
Bobster
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 2:41 pm |
|
Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am Berichten: 1526 Woonplaats: South-Garda
|
dit kan ook aan je motor ligge.
een vriend van me heeft dit probleem ook gehad.
zijn rotax max liep op tot 94 graden.
normaal als je de dop van radiateur af draait is hij ontlucht bij een rotax.
_________________
Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.
|
|
Omhoog |
|
|
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 3:54 pm |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
het kan zijn dat je radiateur verstopt is.
mvg Team Biland
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
|
Turbo Fever
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 4:00 pm |
|
Geregistreerd: do feb 16, 2006 10:47 am Berichten: 164 Woonplaats: kartland
|
Is je plastic schoepenwieltje van je waterpomp nog wel goed
Peter
|
|
Omhoog |
|
|
fastshadow
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 8:26 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm Berichten: 582 Woonplaats: Eindhoven
|
klinkt idd als een kapotte waterpomp is de bovenste slag ook heet en de onderste koud?
_________________ burn rubber not your soul
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 8:43 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Kan niets anders zijn dat je radiateur verstopt is (of je onderste slang) en dat je waterpomp gewoon niet goed meer rondpompt.
suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: zo apr 01, 2007 10:20 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Team Biland: Hoe kan ik zien of de radiateur verstopt is? M.a.w. waar kan de verstopping zitten? Onder bij het kleine stukje slang?
Turbo Fever: Hoe kan ik het schoepenwieltje controleren? Blok uit elkaar...?
fastshadow: Ik ga de slangen boven en onder (korte slangetje) controleren. Thanx!
Paulo: Waar kan mijn radiateur verstopt zijn? Ik zal het korte stukje slang onderin los halen en checken op verstopping. Hoe kan ik controleren of de waterpomp 100% rondpompt?
Allemaal alvast bedankt voor jullie tips!!!!!
Ik zal de voortgang melden......
|
|
Omhoog |
|
|
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: ma apr 02, 2007 9:38 am |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
TaxMax,
je kan de radiateur er afhalen en met hogedruklucht schoonspuiten.
de radiateur bestaat namelijk uit allemaal kleine dunne waterleidingen en daartussen gaat alle lucht door.
mvg Team Biland
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 02, 2007 9:52 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
@Stephan...
Je kan dan iets kapotmaken omdat de druk van een hoge druk heel hoog is.
@TaxMax:
Je kan ook gewoon de tuinslang er in hangen en kijken wat er van onderen uit komt.
Is het net zoveel als er in gaat dan is in ieder geval je radiateur niet verstopt.
De rubbers (beneden/boven) kan je zelf checken.. (blazen).
Dan blijft er alleen de waterpomp over.... daarvoor moet je volgens mij de motor echt laten draaien (gewoon met een boormachine met een dopsleutel op je koppelingmoer...water er bovenin ingieten en met het draaien kijken of het er ook weer uitkomt...???
Mocht dit nog niet helpen... ben ik bang dat je de motor open zal moeten maken voor verder onderzoek.
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: ma apr 02, 2007 10:29 pm |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
@ Paulo27,
idd je hebt gelijk je kunt dan its kapot blazen.
maar ik denk dat ie onder in de radiateur verstopt zit dat is meestal zo als die onderin koud is en bovenin warm.
mvg Team Biland
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
|
Bobster
|
Geplaatst: di apr 03, 2007 6:46 am |
|
Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am Berichten: 1526 Woonplaats: South-Garda
|
als het dit niet zou zijn, 1 van de 2 dingen, dan kan het altijd nog je temperatuur sensor zijn.
_________________
Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: vr apr 13, 2007 9:41 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Wat denken jullie van de volgende optie.....
Het kunststof schoepenwieltje van de waterpomp zet na de eerste sessie uit en loopt vervolgens ergens "aan".
Door de warmte van de motor en het schoepenwieltje loopt deze niet meer vrij en koelt dus ook de motor niet meer.
Iemand nog een oplossing voor dit probeleem anders dan blok uit elkaar etc....
Alvast bedankt !
|
|
Omhoog |
|
|
fun racer
|
Geplaatst: za apr 14, 2007 8:04 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 8:43 pm Berichten: 795 Woonplaats: jamaica JAH MANN
|
wow wat 1 door dachte teorie
maar 1 probleem het is van plastic dus zet minimaal uit en het hulsel zet tog ook uit en omdat die in het blok zit is het denk ik van metaal wat dus meer uitzet dan plastick dus zou hij niiet moete kunne vast lopen
_________________ BROODJE FRIKANDEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: vr mei 04, 2007 8:19 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Na alle adviezen hier van het forum getest te hebben zonder het gewenste resultaat de motor toch maar uit elkaar laten halen.
Wat schetst de verbazing.....
Een van de 2 kunststof tandwielen is gebroken en gesmolten (dat laatste is te verklaren door de hoge temperaturen).
Heeft een van jullie dit ooit meegemaakt...(of hiervoor een redelijke verklaring)???
De motor is vorig seizoen volledig uit elkaar geweest en heeft een groooooote revisie ondergaan (met dank aan de vorige eigenaar). De hierboven omschreven problemen deden zich voor na SLECHTS 3 DRAAIUREN!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr mei 04, 2007 8:54 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Tja Turbo Fever had het hier al vrij snel over, en het schijnt zo nu en dan wel voor te komen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, en kan het eerlijk gezegd ook niet precies verklaren (kan me iets herinneren dat die tandwielen gevoelig zijn voor vocht).
In ieder geval mooi dat je het probleem gevonden hebt en op kunt lossen.
|
|
Omhoog |
|
|