Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: afstelling motor
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 6:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am
Berichten: 701
Woonplaats: lutten
ik weet niet of er al een topic over was ik kon niks vinden.
anders graag link ervan.

maar hoe kun je te weten komen of je je afstelling van de motor rijker of armer moet zetten dus kleinere/ grotere sproeier, gasnaald in hoogte verplaatsen en dat soort dingen? (rotax-max senior)

ik heb er heel veel over gelezen maar snap het nog niet helemaal.

alvast bedankt


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 7:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Aan je bougiekleur...

Zwart>>> te rijk
Wit>>> te arm
"Koffiebruin" >>> goed bezig...

gasnaald in hoogte verplaatsen is volgens mij een stapje eerder als een andere sproeier... Ook kun je nog wat met je luchtschroef... Het lijkt mij at je hier eerst mee experimenteerd voordat je aan sproeiers begint...

Echter ik ben ook pas een jaar met tweetakt bezig dus correct me if I'm wrong! Zou eerst even op reacties van anderen wachten voordat je aan de gang gaat... :oops:

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 7:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Wij bepalen dit aan de hand van de behaalde temperatuur en toerental.

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 9:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am
Berichten: 701
Woonplaats: lutten
@marlon

bedankt ik zal nog even wachten op meer reacties

@igot

hoe kun je dan merken aan je toerental? dat de motor tussen een bepaald toerental niet zo goed trekt ofzo?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 10:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Als je het over de behaalde temperatuur hebt, lijkt het alsof je het over de watertemperatuur hebt, dat zou een beetje vreemd zijn in mijn ogen, omdat dat nou niet bepaald een constant gegeven is om mee af te gaan stellen.
Ik neem aan dat je de buitentemperatuur bedoeld, daar zijn inderdaad overal de nodige tabelletjes met sproeiermaten en bougietypes voor te vinden, daarmee kan je meestal wel een goede basisafstelling vinden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 10:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Ik heb het hier over de motortemperatuur, bij een Rotax Max heb je een motor temperatuur waaronder hij het beste presteert.
Als de motor te koud is, en je behaalt slechts 13.300 toeren terwijl je zelf wel op de max zit. Dan is er meer uit je motor te halen, en kan je in de meeste gevallen krapper.
Ook kan je dit zoals je zelf al aangeeft Tinus ook merken als de motor in een bepaald gebied (meestal onderin) niet lekker trekt.. meestal staat de motor dan te rijk. Zelf controleren wij de afstelling door te bekijken of 14.000 toeren wordt behaald met een Rotax Max. Dit lukt uiteraard niet altijd, maar dat is wel onze uitgangspunt.
Ik vind het moeilijk uit te leggen, en laat het liever in de praktijk zien dan dat ik het moet uitleggen.

Het tabelletje gebruik ik niet..deze gaat voor veel wedstrijdrijders ook niet op. Dit is slechts de basis, en vanuit hier zul je zelf moeten gaan testen en ondervinden.

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 11:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Die tabelletjes zijn inderdaad basisafstellingen, en niet de ideale afstelling.

Citaat:
Als de motor te koud is, en je behaalt slechts 13.300 toeren terwijl je zelf wel op de max zit. Dan is er meer uit je motor te halen, en kan je in de meeste gevallen krapper.

Het maakt nogal een verschil of het buiten 5 of 35 graden is, de meeste mensen incl. mezelf plakken de radiateur af als het koud is en de moter niet op temperatuur komt.
Het lijkt mij dat je een constante definitie van "te koud" moet hebben om daarmee de carburateur af te kunnen stellen, die bovendien bij elke buitentemperatuur geldig is. Ik ben wel benieuwd hoe die definitie er dan uit ziet?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 11:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Het is inderdaad het makkelijkst om de radiateur af te plakken, als de motor te koud is. Maar dit kan dus ook op andere manieren (een keer is het op natuurlijk). Je stelt de motor uiteraard per dag af, en niet voor een maand.
Het gaat ook in combinatie met..

Even een voorbeeld:
Motor wordt 50 graden, en je rijd momenteel sproeier 165 en niets afgeplakt. Het is buiten 18 graden.
Wat vele dan doen is de radiateur afplakken, en de motor wordt 60 graden. Maar haal je dan het maximale uit je motor? nee! Je voorkomt enkel dat de motor koud blijft..
Wat je kan doen is enkele maten krapper gaan op de sproeier, zodat de motor warmer wordt. Je levert geen vermogen in, het tegendeel zelfs!
Er zijn diverse manieren te vinden om erachter te komen dat de motor te weinig brandstof krijgt -> motor wordt te warm, schoten uit de uitlaat, en motor pakt na einde recht stuk niet meer op (gas geven -> komt niet vooruit). Je zult dan dus een stapje terug moeten.

Zo ga je dus meten / rijden / nog een keer meten en ga je grafieken etc. vergelijken.

Hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel david ;)

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2008 11:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ja ik begreep het wel, maar ik bedoel niet als het 18 graden is en je moter 50 graden wordt, maar 5 graden en de boel niet warmer wordt dan bijvoorbeeld 40, of buiten 35 graden en het blok sowieso heel gemakkelijk op temperatuur komt.
Het lijkt mij dat sommige verschillen in temperatuur te groot zijn om met de carburateurafstelling op te gaan lossen. Iemand met veel ervaring zal hier rekening mee kunnen houden met het afstellen, maar er kunnen ook mensen zijn die dit lezen, en op een koude winterdag hun carburateur lekker krap gaan zetten tot het blokje tegen de 60 graden is.... net voordat ie vastloopt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2008 12:06 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
las het buiten koud is moet je zowiezo veel groter met je sproeier anders is het zo einde verhaal

ik lees gewoon mijn zuiger en de bougie hebben die een mooie kleur dan is het goed

als je echt hard wil is het mischien intresanter om uitlaat gas temp. te gaan meten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2008 8:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 02, 2006 7:31 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Well (LB)
Inderdaad David, trouwens wat wou je doen als het 35 graden is en een rotax max is 65 graden en loopt goed, ga je hem dan ook rijker zetten tot die wat koeler is??

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2008 4:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am
Berichten: 701
Woonplaats: lutten
dus om hem warmer te laten worden kun je een kleinere sproeier erin doen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2008 5:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik zou daar, zeker in het begin, niet vanuit gaan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2008 5:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Tinus, dat ligt eraan welke sproeier je op dat moment rijd..en wat de buitentemperatuur op dat moment is.
Indien je al krap rijd, moet je uiteraard niet nog veel krapper gaan rijden (zoals ik al aangaf, een keer houd het op).

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 07, 2008 6:17 pm 

Geregistreerd: ma okt 30, 2006 10:24 pm
Berichten: 42
Woonplaats: roermond
Hier nog wat info! Als je dit aanhoud zit je voor een beginner altijd wel goed. Bougie kleur goed op letten!!!

Er zijn in de challenge alleen bougies van het merk Denzo Iridium toegestaan.Te weten iw 27/iw 29/iw 31/iw34. Als basis is een iw 29 aan te raden. Toch is het de moeite waard om ook hier te expirimenteren met verschillende warmte graden.
De iw 24 voor temparateuren onder de 10 graden celcius De iw 27 voor koud en regenachtig weer van 11 tot 18 graden.De iw 29 voor gewoon droog weer 19 tot 23 graden.De iw 31 is zeer geschikt voor het inrijden van de motor en voor temparateuren 24 tot29 graden daar boven de iw 34.

Als je andere races rijd kan je ook andere merken gebruiken.

Denzo Iw 27= NGK b9egv = Splitfire sf 406c warm


SPROERIERS.
B.v.
30 graden 1013 mb 160 jet en naald op 4.
20 graden 1013 mb 165 jet en naald op 3.
10 graden 1013 mb 170 jet en naald op 2.
0 graden 1013 mb 175 jet en naald op 2.
Dit alles bij een motortemparateur van 55 graden celcius.
1013 mb is zeenivo!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David