Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Het grote motor-vergelijk topic! https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2139 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | Johan [ do dec 28, 2006 6:27 pm ] |
Berichttitel: | Het grote motor-vergelijk topic! |
Veel mensen vragen regelmatig na hoeveel uur een motor een revisie nodig heeft. Nu staat deze informatie niet bij elkaar en als een wirwar door het forum-geschiedenis heen. Geeft niet! Daarom het grote motor-vergelijk topic Hier onder staan veel motoren, leeg ingevuld. De bedoeling is dat deze straks is ingevuld met jullie hulp Suc6 en post de antwoorden als je ze weet! MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN! Rotax Max 125cc: mini, junior en senior PK's: 16, 22, 28 Max toeren:14.300 rpm Topsnelheid: Ligt aan tandwielverhouding, kan 100 à 130 Revisie: - Bij competie rijden: 20 à 25 uur - Bij recreatief gebruik: 40 à 50 uur Voordelen:Elek.starter, weinig en goedkoop onderhoud Nadelen:Weining trekkracht onderin, duur in aanschaf Rotax Max DD2: PK's: 32 Max toeren: 16.000 Topsnelheid: 150 Revisie: - Bij competie rijden: 20 - Bij recreatief gebruik: 30 Voordelen: Snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud. Nadelen: Als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd TM K7, K8 of K9 125cc crossblok: PK's: ±40 Max toeren: 13.000/14.000 Topsnelheid: ±160 Revisie: - Bij competie rijden: De zuiger om de 6/9 uur, hele motor 1 of 2 keer per seizoen. Hangt af hoeveel je traint buiten de wedstrijden om. - Bij recreatief gebruik: Zuiger na elke 20 uur, hele motor 1 keer per seizoen/ Voordelen: Redelijk betaalbaar als je vee zelf kunt Nadelen: Als je zelf geen revisie kunt doen, wordt het wel duur TM K9b special: PK's: Ong. 40 Max toeren: 13.800 / 14.400 Topsnelheid: Onbekend (In Oss 139 KM/u) Revisie: - Bij competie rijden: Na elke 30 liter - Bij recreatief gebruik: Na elke 30 liter Voordelen: Supersnel, mooi geluid, kick van het schakelen Nadelen: ICC is fysiek zwaarder rijden dan een cross, onderin (laag in toeren) helemaal geen vermogen, vaak reviseren. Honda CR 125cc crossblok: PK's: 37-42 Max toeren: 12.000 Topsnelheid: 150+ Revisie: - Bij competie rijden: Nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur - Bij recreatief gebruik: Nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is. Marben Crossblok: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Maxter TAG 125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Maxter 100cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Pavesie ICC 125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: IAME Leopard: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Vortex VA/B 100cc junior (evenals TM junior, Maxter junior, Comer junior, Parilla): PK's: 25, getuned zijn het er 27 Max toeren: 17500, 16500 is het meest veiligst om aan te houden Topsnelheid: Harder dan 100 KM/u Revisie: - Bij competie rijden: Getuned om de 4 uur, niet getuned om de 10 uur - Bij recreatief gebruik: Zelfde als bij competitie. Voordelen: Enorme trekkracht vanaf 10.000rpm, lekker geluid, niet duur in aanschaf, starten m.b.v. externe starter, koppeling, carb afstelling onder rijden, carb hoeft dus niet open, blok weegt niet veel, rotax-max houdt hem niet bij. Nadelen: Veel decibels, veel revisies, gevoelige koppeling, MD-demper+inlaatdemper nodig. Vortex Rok ICC 125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Yamaha YZ125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Yamaha YZ250cc F (4takt crossblok): PK's: Normaal 42, getuned 50+ Max toeren: 14.000 Topsnelheid: Normaal net als ICC, getuned -- ? Revisie: - Bij competie rijden: Na ? uur - Bij recreatief gebruik: Na ? uur Voordelen: Prachtig geluid , veel koppel en de fun van schakelen Nadelen: Kostprijs PRD Fireball 125cc TAG motor: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: SGM 125cc ICC: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Dubbele Honda GX160cc (Pro-kart): PK's: 11 Max toeren: 5500 per blok Topsnelheid: Tussen 90 en 120 Revisie: - Bij competie rijden: om de 300-400 uur - Bij recreatief gebruik: om de 300-400 uur Voordelen: Goedkoop in aanschaf en onderhoud Nadelen: Weinig koppel in vergelijking met 2-takt Honda 390cc 4takt: PK's: 13 Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm) Topsnelheid: ? Revisie: - Bij competie rijden: 100/150 uur - Bij recreatief gebruik: 200/250 uur Voordelen: Weinig onderhoud Nadelen: Kleine PK'tjes MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN! |
Auteur: | jvd [ do dec 28, 2006 6:35 pm ] |
Berichttitel: | |
Honda 390cc 4takt: PK's: 13 Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm Revisie: - Bij competie rijden: 100/150 uur - Bij recreatief gebruik: 200/250 uur Voordelen: weinig onderhoud Nadelen: kleine pk'tjes |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 6:41 pm ] |
Berichttitel: | |
jvd, een standaard 390 heeft toch begrenzer op 5200 ? |
Auteur: | jvd [ do dec 28, 2006 6:48 pm ] |
Berichttitel: | |
een standaard blok heeft een begrenser tot 3600 toeren wanneer je met een 390 het circuit op gaat, haal je de begrenser eraf en loopt ie +/- 5600 toeren maar met wedstrijden rijd ik nooit meer dan 5200 / 5400 toeren |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 7:04 pm ] |
Berichttitel: | |
nee maar ik ken een aantal mensen met standaard dinggie die stopt exact op 5200 toeren Kweet nie |
Auteur: | Bobster [ do dec 28, 2006 7:49 pm ] |
Berichttitel: | |
Rotax Max 125cc: mini, junior, senior PK's: 16, 22, 28 Max toeren: 14200 Topsnelheid: 100 à 130 Revisie: - Bij competie rijden: 20 - Bij recreatief gebruik: 20 à 30 Voordelen: goedkoop in onderhoud Nadelen: wat duur in aanschaf Rotax Max DD2: PK's: 32 Max toeren: 16000 Topsnelheid: 150 Revisie: - Bij competie rijden: 20 - Bij recreatief gebruik: 30 Voordelen: snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud. Nadelen: als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd |
Auteur: | Dick [ do dec 28, 2006 8:00 pm ] |
Berichttitel: | |
Johan, even voor de info: een Marben is geen ICC. |
Auteur: | Sendatje [ do dec 28, 2006 8:04 pm ] |
Berichttitel: | |
Honda CR125cc (vergelijkbaar met alle andere crossblokken): PK's: 37-42 Max toeren: 12.000 Topsnelheid: 150+ Revisie: - Bij competie rijden: nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur - Bij recreatief gebruik: nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop. Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is. |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:04 pm ] |
Berichttitel: | |
@ jvd, topsnelheid 390 standaard? 120km/u? |
Auteur: | Paulo27 [ do dec 28, 2006 8:08 pm ] |
Berichttitel: | |
Johan... Ik kan hetzelf wel bijwerken, maar jij zal de gegevens van de anderen zelf even moeten editten in jou topic. thx |
Auteur: | jvd [ do dec 28, 2006 8:18 pm ] |
Berichttitel: | |
topsnelheid van een standaard 390 zal tegeb de 90 liggen getunend denk ik tussen de 100 a 110 |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:22 pm ] |
Berichttitel: | |
ligt er ook aan wat voor tandwiel verhouding je hebt he |
Auteur: | Paulo27 [ do dec 28, 2006 8:27 pm ] |
Berichttitel: | |
Ja Jeffrey.... Ook aan de stand van je gaspedaal.... dat weten we toch wel....! (afhankelijk van de tandwielverhouding) thx |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:30 pm ] |
Berichttitel: | |
hahahaha... dus eigenlijk is de topsnelheid moeilijk in te schatten.. dus gemiddeld 90??? |
Auteur: | Energy 390 [ do dec 28, 2006 9:06 pm ] |
Berichttitel: | |
@jvd: de getuned honda die weleens op Eefde rijdt haalt met z'n 390 op eefde al meer dan 100 km/h!!!! Ik zou niet precies weten wat de top van een getunede 390 is, aangezien er zoveel verschillend getunede 390's zijn. honda volgens regelement oldenzaal/eefde (dus niet helemaal standaard uit de doos) haalt +/- 90 km/h |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |