Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Het grote motor-vergelijk topic! https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2139 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | Johan [ do dec 28, 2006 6:27 pm ] |
Berichttitel: | Het grote motor-vergelijk topic! |
Veel mensen vragen regelmatig na hoeveel uur een motor een revisie nodig heeft. Nu staat deze informatie niet bij elkaar en als een wirwar door het forum-geschiedenis heen. Geeft niet! Daarom het grote motor-vergelijk topic ![]() Hier onder staan veel motoren, leeg ingevuld. De bedoeling is dat deze straks is ingevuld met jullie hulp ![]() MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN! Rotax Max 125cc: mini, junior en senior PK's: 16, 22, 28 Max toeren:14.300 rpm Topsnelheid: Ligt aan tandwielverhouding, kan 100 à 130 Revisie: - Bij competie rijden: 20 à 25 uur - Bij recreatief gebruik: 40 à 50 uur Voordelen:Elek.starter, weinig en goedkoop onderhoud Nadelen:Weining trekkracht onderin, duur in aanschaf Rotax Max DD2: PK's: 32 Max toeren: 16.000 Topsnelheid: 150 Revisie: - Bij competie rijden: 20 - Bij recreatief gebruik: 30 Voordelen: Snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud. Nadelen: Als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd TM K7, K8 of K9 125cc crossblok: PK's: ±40 Max toeren: 13.000/14.000 Topsnelheid: ±160 Revisie: - Bij competie rijden: De zuiger om de 6/9 uur, hele motor 1 of 2 keer per seizoen. Hangt af hoeveel je traint buiten de wedstrijden om. - Bij recreatief gebruik: Zuiger na elke 20 uur, hele motor 1 keer per seizoen/ Voordelen: Redelijk betaalbaar als je vee zelf kunt Nadelen: Als je zelf geen revisie kunt doen, wordt het wel duur TM K9b special: PK's: Ong. 40 Max toeren: 13.800 / 14.400 Topsnelheid: Onbekend (In Oss 139 KM/u) Revisie: - Bij competie rijden: Na elke 30 liter - Bij recreatief gebruik: Na elke 30 liter Voordelen: Supersnel, mooi geluid, kick van het schakelen Nadelen: ICC is fysiek zwaarder rijden dan een cross, onderin (laag in toeren) helemaal geen vermogen, vaak reviseren. Honda CR 125cc crossblok: PK's: 37-42 Max toeren: 12.000 Topsnelheid: 150+ Revisie: - Bij competie rijden: Nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur - Bij recreatief gebruik: Nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is. Marben Crossblok: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Maxter TAG 125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Maxter 100cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Pavesie ICC 125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: IAME Leopard: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Vortex VA/B 100cc junior (evenals TM junior, Maxter junior, Comer junior, Parilla): PK's: 25, getuned zijn het er 27 Max toeren: 17500, 16500 is het meest veiligst om aan te houden Topsnelheid: Harder dan 100 KM/u Revisie: - Bij competie rijden: Getuned om de 4 uur, niet getuned om de 10 uur - Bij recreatief gebruik: Zelfde als bij competitie. Voordelen: Enorme trekkracht vanaf 10.000rpm, lekker geluid, niet duur in aanschaf, starten m.b.v. externe starter, koppeling, carb afstelling onder rijden, carb hoeft dus niet open, blok weegt niet veel, rotax-max houdt hem niet bij. Nadelen: Veel decibels, veel revisies, gevoelige koppeling, MD-demper+inlaatdemper nodig. Vortex Rok ICC 125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Yamaha YZ125cc: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Yamaha YZ250cc F (4takt crossblok): PK's: Normaal 42, getuned 50+ Max toeren: 14.000 Topsnelheid: Normaal net als ICC, getuned -- ? Revisie: - Bij competie rijden: Na ? uur - Bij recreatief gebruik: Na ? uur Voordelen: Prachtig geluid , veel koppel en de fun van schakelen Nadelen: Kostprijs PRD Fireball 125cc TAG motor: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: SGM 125cc ICC: PK's: Max toeren: Topsnelheid: Revisie: - Bij competie rijden: - Bij recreatief gebruik: Voordelen: Nadelen: Dubbele Honda GX160cc (Pro-kart): PK's: 11 Max toeren: 5500 per blok Topsnelheid: Tussen 90 en 120 Revisie: - Bij competie rijden: om de 300-400 uur - Bij recreatief gebruik: om de 300-400 uur Voordelen: Goedkoop in aanschaf en onderhoud Nadelen: Weinig koppel in vergelijking met 2-takt Honda 390cc 4takt: PK's: 13 Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm) Topsnelheid: ? Revisie: - Bij competie rijden: 100/150 uur - Bij recreatief gebruik: 200/250 uur Voordelen: Weinig onderhoud Nadelen: Kleine PK'tjes MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN! |
Auteur: | jvd [ do dec 28, 2006 6:35 pm ] |
Berichttitel: | |
Honda 390cc 4takt: PK's: 13 Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm Revisie: - Bij competie rijden: 100/150 uur - Bij recreatief gebruik: 200/250 uur Voordelen: weinig onderhoud Nadelen: kleine pk'tjes |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 6:41 pm ] |
Berichttitel: | |
jvd, een standaard 390 heeft toch begrenzer op 5200 ? |
Auteur: | jvd [ do dec 28, 2006 6:48 pm ] |
Berichttitel: | |
een standaard blok heeft een begrenser tot 3600 toeren wanneer je met een 390 het circuit op gaat, haal je de begrenser eraf en loopt ie +/- 5600 toeren maar met wedstrijden rijd ik nooit meer dan 5200 / 5400 toeren |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 7:04 pm ] |
Berichttitel: | |
nee maar ik ken een aantal mensen met standaard dinggie die stopt exact op 5200 toeren ![]() ![]() |
Auteur: | Bobster [ do dec 28, 2006 7:49 pm ] |
Berichttitel: | |
Rotax Max 125cc: mini, junior, senior PK's: 16, 22, 28 Max toeren: 14200 Topsnelheid: 100 à 130 Revisie: - Bij competie rijden: 20 - Bij recreatief gebruik: 20 à 30 Voordelen: goedkoop in onderhoud Nadelen: wat duur in aanschaf Rotax Max DD2: PK's: 32 Max toeren: 16000 Topsnelheid: 150 Revisie: - Bij competie rijden: 20 - Bij recreatief gebruik: 30 Voordelen: snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud. Nadelen: als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd ![]() |
Auteur: | Dick [ do dec 28, 2006 8:00 pm ] |
Berichttitel: | |
Johan, even voor de info: een Marben is geen ICC. |
Auteur: | Sendatje [ do dec 28, 2006 8:04 pm ] |
Berichttitel: | |
Honda CR125cc (vergelijkbaar met alle andere crossblokken): PK's: 37-42 Max toeren: 12.000 Topsnelheid: 150+ Revisie: - Bij competie rijden: nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur - Bij recreatief gebruik: nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop. Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is. |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:04 pm ] |
Berichttitel: | |
@ jvd, topsnelheid 390 standaard? 120km/u? |
Auteur: | Paulo27 [ do dec 28, 2006 8:08 pm ] |
Berichttitel: | |
Johan... Ik kan hetzelf wel bijwerken, maar jij zal de gegevens van de anderen zelf even moeten editten in jou topic. thx |
Auteur: | jvd [ do dec 28, 2006 8:18 pm ] |
Berichttitel: | |
topsnelheid van een standaard 390 zal tegeb de 90 liggen getunend denk ik tussen de 100 a 110 |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:22 pm ] |
Berichttitel: | |
ligt er ook aan wat voor tandwiel verhouding je hebt he |
Auteur: | Paulo27 [ do dec 28, 2006 8:27 pm ] |
Berichttitel: | |
Ja Jeffrey.... Ook aan de stand van je gaspedaal.... dat weten we toch wel....! (afhankelijk van de tandwielverhouding) thx |
Auteur: | jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:30 pm ] |
Berichttitel: | |
hahahaha... dus eigenlijk is de topsnelheid moeilijk in te schatten.. ![]() dus gemiddeld 90??? |
Auteur: | Energy 390 [ do dec 28, 2006 9:06 pm ] |
Berichttitel: | |
@jvd: de getuned honda die weleens op Eefde rijdt haalt met z'n 390 op eefde al meer dan 100 km/h!!!! Ik zou niet precies weten wat de top van een getunede 390 is, aangezien er zoveel verschillend getunede 390's zijn. honda volgens regelement oldenzaal/eefde (dus niet helemaal standaard uit de doos) haalt +/- 90 km/h |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |