Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Het grote motor-vergelijk topic!
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2139
Pagina 1 van 6

Auteur:  Johan [ do dec 28, 2006 6:27 pm ]
Berichttitel:  Het grote motor-vergelijk topic!

Veel mensen vragen regelmatig na hoeveel uur een motor een revisie nodig heeft. Nu staat deze informatie niet bij elkaar en als een wirwar door het forum-geschiedenis heen. Geeft niet! Daarom het grote motor-vergelijk topic :D

Hier onder staan veel motoren, leeg ingevuld. De bedoeling is dat deze straks is ingevuld met jullie hulp :) Suc6 en post de antwoorden als je ze weet!

MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN!

Rotax Max 125cc: mini, junior en senior
PK's: 16, 22, 28
Max toeren:14.300 rpm
Topsnelheid: Ligt aan tandwielverhouding, kan 100 à 130
Revisie:
- Bij competie rijden: 20 à 25 uur
- Bij recreatief gebruik: 40 à 50 uur
Voordelen:Elek.starter, weinig en goedkoop onderhoud
Nadelen:Weining trekkracht onderin, duur in aanschaf

Rotax Max DD2:
PK's: 32
Max toeren: 16.000
Topsnelheid: 150
Revisie:
- Bij competie rijden: 20
- Bij recreatief gebruik: 30
Voordelen: Snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud.
Nadelen: Als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd

TM K7, K8 of K9 125cc crossblok:
PK's: ±40
Max toeren: 13.000/14.000
Topsnelheid: ±160
Revisie:
- Bij competie rijden: De zuiger om de 6/9 uur, hele motor 1 of 2 keer per seizoen. Hangt af hoeveel je traint buiten de wedstrijden om.
- Bij recreatief gebruik: Zuiger na elke 20 uur, hele motor 1 keer per seizoen/
Voordelen: Redelijk betaalbaar als je vee zelf kunt
Nadelen: Als je zelf geen revisie kunt doen, wordt het wel duur

TM K9b special:
PK's: Ong. 40
Max toeren: 13.800 / 14.400
Topsnelheid: Onbekend (In Oss 139 KM/u)
Revisie:
- Bij competie rijden: Na elke 30 liter
- Bij recreatief gebruik: Na elke 30 liter
Voordelen: Supersnel, mooi geluid, kick van het schakelen
Nadelen: ICC is fysiek zwaarder rijden dan een cross, onderin (laag in toeren) helemaal geen vermogen, vaak reviseren.

Honda CR 125cc crossblok:
PK's: 37-42
Max toeren: 12.000
Topsnelheid: 150+
Revisie:
- Bij competie rijden: Nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur
- Bij recreatief gebruik: Nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur
Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop
Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is.

Marben Crossblok:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Maxter TAG 125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Maxter 100cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Pavesie ICC 125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

IAME Leopard:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Vortex VA/B 100cc junior (evenals TM junior, Maxter junior, Comer junior, Parilla):
PK's: 25, getuned zijn het er 27
Max toeren: 17500, 16500 is het meest veiligst om aan te houden
Topsnelheid: Harder dan 100 KM/u
Revisie:
- Bij competie rijden: Getuned om de 4 uur, niet getuned om de 10 uur
- Bij recreatief gebruik: Zelfde als bij competitie.
Voordelen: Enorme trekkracht vanaf 10.000rpm, lekker geluid, niet duur in aanschaf, starten m.b.v. externe starter, koppeling, carb afstelling onder rijden, carb hoeft dus niet open, blok weegt niet veel, rotax-max houdt hem niet bij.
Nadelen: Veel decibels, veel revisies, gevoelige koppeling, MD-demper+inlaatdemper nodig.

Vortex Rok ICC 125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Yamaha YZ125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Yamaha YZ250cc F (4takt crossblok):
PK's: Normaal 42, getuned 50+
Max toeren: 14.000
Topsnelheid: Normaal net als ICC, getuned -- ?
Revisie:
- Bij competie rijden: Na ? uur
- Bij recreatief gebruik: Na ? uur
Voordelen: Prachtig geluid , veel koppel en de fun van schakelen
Nadelen: Kostprijs

PRD Fireball 125cc TAG motor:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

SGM 125cc ICC:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:

Dubbele Honda GX160cc (Pro-kart):
PK's: 11
Max toeren: 5500 per blok
Topsnelheid: Tussen 90 en 120
Revisie:
- Bij competie rijden: om de 300-400 uur
- Bij recreatief gebruik: om de 300-400 uur
Voordelen: Goedkoop in aanschaf en onderhoud
Nadelen: Weinig koppel in vergelijking met 2-takt

Honda 390cc 4takt:
PK's: 13
Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm)
Topsnelheid: ?
Revisie:
- Bij competie rijden: 100/150 uur
- Bij recreatief gebruik: 200/250 uur
Voordelen: Weinig onderhoud
Nadelen: Kleine PK'tjes

MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN!

Auteur:  jvd [ do dec 28, 2006 6:35 pm ]
Berichttitel: 

Honda 390cc 4takt:
PK's: 13
Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm
Revisie:
- Bij competie rijden: 100/150 uur
- Bij recreatief gebruik: 200/250 uur
Voordelen: weinig onderhoud
Nadelen: kleine pk'tjes

Auteur:  jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 6:41 pm ]
Berichttitel: 

jvd, een standaard 390 heeft toch begrenzer op 5200 ?

Auteur:  jvd [ do dec 28, 2006 6:48 pm ]
Berichttitel: 

een standaard blok heeft een begrenser tot 3600 toeren
wanneer je met een 390 het circuit op gaat, haal je de begrenser eraf en loopt ie +/- 5600 toeren

maar met wedstrijden rijd ik nooit meer dan 5200 / 5400 toeren

Auteur:  jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 7:04 pm ]
Berichttitel: 

nee maar ik ken een aantal mensen met standaard dinggie die stopt exact op 5200 toeren :roll: Kweet nie :lol:

Auteur:  Bobster [ do dec 28, 2006 7:49 pm ]
Berichttitel: 

Rotax Max 125cc: mini, junior, senior
PK's: 16, 22, 28
Max toeren: 14200
Topsnelheid: 100 à 130
Revisie:
- Bij competie rijden: 20
- Bij recreatief gebruik: 20 à 30
Voordelen: goedkoop in onderhoud
Nadelen: wat duur in aanschaf

Rotax Max DD2:
PK's: 32
Max toeren: 16000
Topsnelheid: 150
Revisie:
- Bij competie rijden: 20
- Bij recreatief gebruik: 30
Voordelen: snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud.
Nadelen: als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd ;)

Auteur:  Dick [ do dec 28, 2006 8:00 pm ]
Berichttitel: 

Johan, even voor de info: een Marben is geen ICC.

Auteur:  Sendatje [ do dec 28, 2006 8:04 pm ]
Berichttitel: 

Honda CR125cc (vergelijkbaar met alle andere crossblokken):
PK's: 37-42
Max toeren: 12.000
Topsnelheid: 150+
Revisie:
- Bij competie rijden: nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur
- Bij recreatief gebruik: nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur
Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop.
Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is.

Auteur:  jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:04 pm ]
Berichttitel: 

@ jvd, topsnelheid 390 standaard? 120km/u?

Auteur:  Paulo27 [ do dec 28, 2006 8:08 pm ]
Berichttitel: 

Johan...

Ik kan hetzelf wel bijwerken, maar jij zal de gegevens van de anderen zelf even moeten editten in jou topic.

thx

Auteur:  jvd [ do dec 28, 2006 8:18 pm ]
Berichttitel: 

topsnelheid van een standaard 390 zal tegeb de 90 liggen
getunend denk ik tussen de 100 a 110

Auteur:  jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:22 pm ]
Berichttitel: 

ligt er ook aan wat voor tandwiel verhouding je hebt he

Auteur:  Paulo27 [ do dec 28, 2006 8:27 pm ]
Berichttitel: 

Ja Jeffrey....

Ook aan de stand van je gaspedaal.... dat weten we toch wel....!
(afhankelijk van de tandwielverhouding)

thx

Auteur:  jeffrey1991 [ do dec 28, 2006 8:30 pm ]
Berichttitel: 

hahahaha... dus eigenlijk is de topsnelheid moeilijk in te schatten.. :P

dus gemiddeld 90???

Auteur:  Energy 390 [ do dec 28, 2006 9:06 pm ]
Berichttitel: 

@jvd: de getuned honda die weleens op Eefde rijdt haalt met z'n 390 op eefde al meer dan 100 km/h!!!!

Ik zou niet precies weten wat de top van een getunede 390 is, aangezien er zoveel verschillend getunede 390's zijn.

honda volgens regelement oldenzaal/eefde (dus niet helemaal standaard uit de doos) haalt +/- 90 km/h

Pagina 1 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/