Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Slijtage centrifugaal koppeling
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=1754
Pagina 1 van 1

Auteur:  FvRoij [ di okt 03, 2006 8:02 pm ]
Berichttitel:  Slijtage centrifugaal koppeling

Even een vraag voor de techneuten....

1) Hoe kun je de slijtage aan een centrifugaal-koppeling (Honda 4-takt)
zo minimaal mogelijk laten zijn? Natuurlijk smeer ik de ketting en tandwielen goed....maar wat zijn verder aandachtpunten :?:

2) Heeft het rijden op een baan met veel bochten invloed op de slijtage?

Ben benieuwd naar de reacties!
:?:

Auteur:  RaceKabouter [ di okt 03, 2006 8:28 pm ]
Berichttitel: 

Antwoord van een rijder (vindt mezelf (nog) geen echte techneut)

1. Geef geen gas op het gras. (slippende achterwielen eten de koppeling echt op! Ik heb ze zien branden !!!)

2. Zorg ervoor dat je blok stationair niet te hoog loopt. De koppelingen kunnen dan in stilstand al een beetje gaan slippen = ook meer slijtage)

3. Ik geloof niet dat bochten veel invloed hebben op de slijtage, gas geven en remmen tegelijkertijd wel! Niet doen dus.

Wellicht dat er ook nog wel wat te halen is uit de montage van de koppeling zelf (de veren ed.) Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Auteur:  jvd [ di okt 03, 2006 8:38 pm ]
Berichttitel: 

ik vind het zelf plezierig om met reletief slappen veertjes te rijden
voordeel hiervan is, dat wanneer je gas geeft meteen de schoentjes naar buiten slingert en ook goed klem blijft zitten, dan wanneer je iets strakkere veertjes hebt

nadeel is dus wel dat je koppeling iets slijtage gevoeliger is omdat je bij stationair draaien de koppeling snel pakt

echt slijtage vriendelijk houden, doe je een koppeling niet
maar zorg er voor dat je zoals racekabouter al zegt
wanneer je op het gras komt niet volgas blijft geven en rem en gas niet tegelijk gebruiken

ook het rijden in de regen is een slijtageslag aan de koppeling, omdat je dus soms met wielspin rijd (slip zowel koppeling als je wielen)

Auteur:  FvRoij [ di okt 03, 2006 8:41 pm ]
Berichttitel: 

Je hebt natuurlijk twee soorten slijtage.

1) De 'koppelingschoenen' in de koppeling
2) tandwiel aan buitenzijde van de koppeling

Toch?

Auteur:  jvd [ di okt 03, 2006 8:52 pm ]
Berichttitel: 

koppelingschoenen heb ik niet
ik heb een speciale lichte koppeling

zitten 2 halve manen van metaal in
dus ijzer op ijzer koud op elkaar

ik geloofde eerder ook niet dat dat werkte, maar ik ben er zeer tevreden over

Auteur:  David [ di okt 03, 2006 9:05 pm ]
Berichttitel: 

-Zo weinig mogelijk stationair laten draaien.
-Bij het spinnen niet als een gek op het gas gaan staan om de motor aan de praat te houden
-Zo nu en dan de boel schoonmaken en ontvetten

Auteur:  Verwijderd2 [ di okt 03, 2006 10:56 pm ]
Berichttitel: 

Starten, warm of testdraaien op een bokje, dus met de wielen van de grond.
Wij gebruiken een meubelroller (plank met twee dwarsbalkjes waar de achterbumper tussen past op 4 zwenkwielen)

Ook ideaal om hem in de kleine ruimte te manouvreren.
Als je een beetje spierballen hebt, kun je je stilgevallen kart er zelfs mee van de baan halen.

Zo kan hij er tijdens het starten ook nooit vandoorgaan!

Benno

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/