Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Verschillende soorten Honda GX 160 https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=1684 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Der Hansel [ za sep 23, 2006 7:03 pm ] |
Berichttitel: | Verschillende soorten Honda GX 160 |
Wellicht niet interessant voor enkelen, maar als iemand mij hiermee kan helpen: Wat is het verschil tussen de Honda GX 160 QH-Q4 en de SH-Q4 ? Zijn beide toegestaan in het Kings of Karting Kampioenschap. Alvast bedankt |
Auteur: | RaceKabouter [ zo sep 24, 2006 1:33 am ] |
Berichttitel: | |
Ik weet het niet precies, maar de SHQ4 blokjes lopen in ieder geval harder dan de QHQ4. Het schijnt iets te maken te hebben met de lengte van de drijfstang en de maat van de cylinder. Als je nog niet echt goed kunt rijden valt het verschil wel mee, maar voor goede rijders is de SHQ4 veel beter op toeren te houden. Loopt gewoon wat meer toeren en komt ook makkelijker op toeren. Mijn maat en ik hebben ieder een pro-kart, de één met twee SHQ4 blokjes en de ander met de QHQ4 en het verschil op kartbaan Driebergen is tussen de 0.5 en 0.7 secenden per ronde. (Ook als we van kart wisselen) |
Auteur: | Wilfred [ ma sep 25, 2006 3:52 pm ] |
Berichttitel: | |
Kleine aanvulling voor Der Hansel, Beide genoemde pro-karts zijn te koop.... zie ook elders bij te koop aangeboden op dit forum. Ik heb de SHQ4, mijn maat de QHQ4. Als je interesse hebt, dan hoor ik het wel. Groetjes, Wilfred |
Auteur: | DirkPilat [ di sep 26, 2006 1:31 pm ] |
Berichttitel: | |
5.1 Motor. HONDA GX160 K1 QHQ4 of QX4 (motor met olieniveau regelaar), GX160 T1 QHQ4 of de GX160 UT 1 Zijn de toegestane motoren in de Kings of Karting. Verschillen tussen de SHQ4 en de QHQ4 heeft o.a. te maken met de krukas en nog wat details. Tussen de K1 en de T1 en UT1 is er een verschil in cilinderkop en zuiger. Verder zijn de cilinders van K1 motoren bijna allemaal ovaal, die van de UT1 motoren juist bijna allemaal rond (en dus geen compressieverlies). Als beide motoren standaard zijn kan het verschil wat je hebt gemerkt tussen de SHQ4 en de QHQ4 door compressieverlies, timing en klepafstelling komen. Als je beide hebt getuned en er zit een verschil van meer dan 0,5 seconde in, dan lijkt me dat heel veel. |
Auteur: | Wilfred [ di sep 26, 2006 3:28 pm ] |
Berichttitel: | |
Hallo Dirk, Beide motoren zijn op dezelfde wijze getuned; beiden de koppen gevlakt en recent kleppen gesteld. Tandwielen etc. zijn hetzelfde. Het verschil op Driebergen is circa 1 seconde op een rondetijd van circa 35 seconden; dit verschil dus is best groot. We hebben het idee dat ongeveer de helft hiervan voor rekening is van de motoren ( de SHQ4 van mij lopen redelijk wat harder op de rechte stukken ) en het overige ligt aan het frame. Mijn kart ( Eglem frame ) stuurt veel neutraler en voorspelbaarder dan die van mij maat ( Biz frame ). Maar zoals gezegd, het blijft een schatting voor welk deel de motoren het verschil in rondetijd veroorzaken. |
Auteur: | DirkPilat [ di sep 26, 2006 10:43 pm ] |
Berichttitel: | |
Asl het verschil een seconde is, en de motoren zijn technisch gelijk, heb je of een hele goeie motor of een hele slechte Er zijn wel wat verschillen tussen de SHQ4 en de QHQ4, maar in zekere zin zijn ze hetzelfde. Identiek getuned is dat toch zeker geen 0,5 seconde op een rondje van 35 gok ik, maar ik laat me verassen Het lijkt me dat een motor nogal wat compressieverlies heeft, of dat compressie tussen beide motoren "standaard" niet gelijk is. Weet je of de compressie bij beide gelijk is? Bij bepaalde types van de GX160 is de compressie aanmerkelijk kleiner dan bij andere modelen, doordat de kop gewoon minder hoog is, of het onderblok, ik weet niet precies welke. De K1 motor heeft standaard minder compressie dan een T1 motor (vandaar dat je in de KoK moet uitliteren). Het kan ook liggen aan de cilinder, want bij de K1 (GC02 serienummer) is de cilinder bij 90% ovaal, daar heb je erg compressie verlies van. Heb je dus een standaard zuiger, heb je automatisch compressie verlies. En dat scheelt veel vermogen. Heb je beide karts wel eens uitgelijnd of nog liever een laser erop gezet? Dan kun je goed je kart belast op nul zetten, dwz dat je sporing en camber nul is, als je erin zit. mvg Dirk |
Auteur: | Wilfred [ wo sep 27, 2006 9:57 am ] |
Berichttitel: | |
Dirk, Uitlijnen en controle op compressieverlies is inderdaad nog niet gedaan. Misschien wel een idee om te doen inderdaad. Maar nogmaals, het blijft een schatting waar het verschil precies in zit, maar het frame is zeker een oorzaak voor het verschil in rondetijden. Daarnaast trekt de SHQ4 in de hogere toeren beter dan de QHQ4, dat staat vast. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |