Auteur |
Bericht |
BaraCuda
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:10 pm |
|
Geregistreerd: za okt 16, 2004 6:24 pm Berichten: 159
|
Ik ben vandaag voor het eerst wezen karten en wat me opviel was dat de kart inhield als ik volgas gaf.
Hij haperden een beetje en ging maar tot maximaal 11000 toeren.
Wat kan dit zijn? en hoe moet ik de powervalve schoon maken? want ik denk zelf dat het daar aan ligt? ( ik zag net bij het thuis komen dat dat rubber op 1/4e van het rondje ongeveer eraf lag, dus hij zat niet helemaal rondom afgesloten. Kan het daar aan hebben gelegen of heeft dit niet zo'n grote invloed?)
En dan nog een andere vraag, hoevaak zou je moeten kunnen starten met een opgelade accu? want na 23 rondjes en keer of 8 9 starten was hij op
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:27 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Helaas zit onze Rotax Max expert net even een weekje in de Ardennen.
Haperen bij volgas betekend bij veel kartmotoren een te rijke afstelling van de carburateur (bij hoge toerentallen).
Hoe je met de powervalve om moet gaan staat vast wel ergens in een gebruiksaanwijzing. Met een beetje zoeken op het internet valt er vast wel wat te vinden. Of je wacht gewoon nog even op de reacties van onze andere Rotax Max rijders
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:33 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Dat ie niet doorloopt in toeren kan omdat je Powervalve te veel ingedraaid staat (of te weinig uitgedraaid, ligt er aan hoe je het bekijkt), of je tandwielverhouding is niet juist. Normaal hoort ie net zo te staan dat het rode dopje (waar je aan kan draaien) gelijk ligt met de zwarte omhulsel er omheen.
Voor de Max is er een stelregel:
- Op een Circuit met Korte/Langzame bochten----> dan zou je de Powervalve moeten INDRAAIEN ! (niet helemaal, naar gelang)
- op een Circuit met lange/Snelle bochten ----> dan zou je de Powervalve moeten UITDRAAIEN ! (niet helemaal, naar gelang)
Beide hebben een voor- en nadeel, de 1e heeft als voordeel dat ie onderin veel trekkracht heeft, als nadeel heb je dan dat ie bovenin te kort komt (Minder topsnelheid, op korte circuits is dat dus perfect).
De 2e heeft als voordeel dat ie bovenin meer doorloopt in de toeren en dus wat harder kan, als nadeel heeft ie weer te weinig kracht onderin. (op lange/snelle circuits dus weer perfect)
Al met al moet je met deze 2 optie even gaan stoeien totdat je een goede opzet hebt. Waar je ook aan moet denken is dan uiteraard ook de combinatie met de Tandwielverhouding.
Ik adviseer dan ook om de Powervalve in het midden te zetten (gelijk aan de omhulsel) en dan voor een overbrenging te kiezen van 12 tands voor en 85 tands achter (als het een middelsnel circuit is).
Weet niet welk circuit je gereden hebt.
Kort circuit moet je naar de 12-87 en een lang/snel circuit naar een 12-80.
Het resultaat hiervan zou moeten leiden tot een grotere trekkracht onderin of een hogere snelheid en doorlopen in toeren (12.500 - 13.000).
Op het moment dat de tandwielverhouding je enigzins iets beter resultaat geeft, dan kan je finetunen met het IN- of UITdraaien van de Powervalve.
Schoonmaken is heel simpel, zwart deksel eraf (let op de veer die eronder zit), 2 inbusbouten eraf, (let op de pakking dat ie niet scheurt).
Powervalve trek je er zo uit, netjes schoonmaken met beetje oude benzine of breakcleaner.
Alles netjes weer terugmonteren, let op dat je de Valve met de schuine kant naar beneden monteerd, de pakkingrubbertje moet ook netjes op het asje van de Valve zitten.(met je vinger een beetje olie op het asje en Valve smeren ivm smering, niet teveel).
Kijk goed dat je de pakking in juiste stand terugzet, let op ontluchtingsgaatje en binnen en buitenzijde.
Alles netjes verder afmonteren ...... et Woa La !
De accu zou langer mee moeten gaan, echter 8-9 ker starten zegt uiteraard niet zoveel. Mijn Rotax Max start na 2x rond gaan, maar heb ook al gehad dat ie er wel 10x over doet, ja dan gaat het hard achteruit met de spanning in de accu.
Maar mocht dat niet het geval zijn, dan kan je accu (bijna) op zijn.
Als hij helemaal geladen is, dan zou hij min. een spanning moeten aangeven tussen de 12,5 en 3,2 Volt. (checken met Multimeter).
Zo niet...... dan gauw een nieuwe halen (ca. 19 euro), die dingen gaan nu eenmaal kapot, daarom heb ik er gewoon 2.
Lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat en hebt.
Veel Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
BaraCuda
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:51 pm |
|
Geregistreerd: za okt 16, 2004 6:24 pm Berichten: 159
|
Thanks paulo, Veel info is altijd goed!
ok nu weet ik in iedergeval wat ik er allemaal mee kan met de powervalve...
Dat hij te rijk loopt kan dat liggen aan die gaspin die erin zit? In de gebruiksaanwijzing zat een gaspin met 4 streepjes en bij ons zit er een gaspin in met 5 merkstreepjes
We reden trouwens met een 172 sproeier en die vent die hem ons verkocht heeft reed met een 162 sproeier op landsard (daar zijn we vandaag geweest)
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:57 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
dan staat ie toch echt te rijk
ik zou het nog eens proberen met een 162 sproeier
de naald zegt niet zoveel denk ik
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 8:39 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
BaraCuda,
Die steepjes (als jij de Naald bedoeld) die in je carburateur zit, moet je in het midden zetten en daar laten (fabrieksinstelling). Uit veel praktijkervaring van diverse wedstrijdrijders blijkt dat minimale verschillen oplevert als je deze gaat verplaatsen.
Dus in het midden zetten en laten (pas op dat je de naald niet verbuigt met het verstellen van de naaldpositie)
De 172 sproeier is voor regen en temp onder de 10 graden, let wel.... maar dan wel in combinatie met de Denso IW-24 Bougie.
Klein overzicht:
- 0-10 graden, Sproeier 172, Bougie: Denso IW-24
- 10-15 graden Sproeier 168, Bougie: Denso IW-27
- 15-20 graden, Sproeier 165, Bougie: Denso IW-27
- 20-25 graden, Sproeier 162, Bougie: Denso IW-29
- 25 en hoger, Sproeier 160, Bougie: Denso IW-30
Waarom Denso en geen NGK:
- Denso levert betere prestatie's in ism de Rotax
- NGK heeft de neiging te ploffen tijdens het rijden (niet altijd)
- Denso heeft minder spanning nodig voor een goede vonk
- Daardoor gaat de accu langer mee.
- Uiteraard kan je ook de NGK gebruiken (scheelt 8 euro), maar dan zijn de prestaties minder.
Mijn (tandwiel) gegevens voor Landsaard:
- 12-84 of 12-86 (is natuurlijk zwaar afhankelijk van het totaalgewicht, kart + rijder)
Doe hier je voordeel mee.
Suc6 (deel 2)
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 8:53 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
je sproeier is weers afhankelijk en niet baan afhankelijk
warm/ koud armer/rijker
vochtig /niet vochtig armer/rijker
luchtdruk hoog/laag rijker/armer
je moet het zo zien hoe meer zuurstof je cilindertje in kan hoe meer benzine er bij moet
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 8:59 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
hoe zit het met de dop van de carberateur afdraaien
kun je die zo loshalen? en heb je dan verder niks met je gaskabel te maken die er bovenopzit?
ik ben ook wel benieuwd wat voor sproeier ik erin heb zitten
ik heb dat ding nog namelijk geen 1 x los gehad
(tja heb ook pas sinds september)
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di nov 02, 2004 9:05 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
JVD,
Om te kijken wat voor sproeier er in zit, moet je niet de bovenkant, maar juist de onderkant van de Carburateur loshalen.
Als je beide beugels (luchtfilteringang en inlaalt motor) losdraait, dan kan je de carburateur naar je toe draaien (hij hoeft er niet af).
Aan de stoelzijde zie je dan een grote moer zitten, voorzichtig even losdraaien (van ook even de kleine beetje benzine die er vanaf komt op),
en dan zie je een klein goudkleurige boutje zitten.
Dat is de Sproeier bij een MAX, en als je goed kijkt, zie je er een nummer op staan dus, 168 of 172, 165, etc, etc. (dit is dan de sproeier maat die er bij jou inzit)
LET OP..... de sproeier hoeft niet losgedraaid te worden, ja of je moet
slechte ogen hebben waardoor je het niet kan lezen.
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
BaraCuda
|
Geplaatst: wo nov 03, 2004 7:53 pm |
|
Geregistreerd: za okt 16, 2004 6:24 pm Berichten: 159
|
Om nog even terug te vallen op het accuprobleem...
ik heb de hele nacht de accu laten laden, maar de kart start niet meer
De startmotor draait lijkt me te werken maar hij slaat niet door. Hij maakt 1 rondje en dan klinkt het als een lege accu zoals bij een auto.
Als ik hem start valt de voltage ook terug naar 6V.
Hoe kan ik nou testen of het niet mijn startmotor is die kapot is ?
of is het echt een kwestie van nieuwe accu kopen en testen?
|
|
Omhoog |
|
|
roy
|
Geplaatst: wo nov 03, 2004 8:30 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
als de voltage terug valt naar 6volt dan is die naar de kl... en denk ik dan je een nieuwe moet halen
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: wo nov 03, 2004 8:43 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Baracuda,
Wanneer je de motor start, dan moet hij zeker nog 11 Volt aangeven (tijdens het starten), daarna valt ie wel weer terug naar de 12+ Volt.
Jij geeft aan dat ie naar de 6 Volt terugloopt, dan is ie echt aan het eind van zijn latijn.
19 euro en je hebt weer een frisse.
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
BaraCuda
|
Geplaatst: wo nov 03, 2004 8:45 pm |
|
Geregistreerd: za okt 16, 2004 6:24 pm Berichten: 159
|
Ok thanks, dan koop ik er meteen 2 want ik wil niet een 2x meemaken om om 15:30 naar huis omdat hij niet meer start
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: wo nov 03, 2004 8:49 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Heren
Laten we er even op letten dat deze topic te maken heeft met de PowerValve bij de Rotax Max.
Onderweg wordt hier ook gesproken over een accu en zelfs over de sproeier van de Carburateur.
Laten we eerst kijken of er al dan niet een eerdere topic bestaat waar deze bij kan, zo niet, dan nieuwe aanmaken met het juiste onderwerp.
Als alles zo door elkaar gaat, wordt het zo vervelend.
Thanks
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do nov 04, 2004 7:18 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Er bestaat inderdaad al een topic over de accu van de Rotax Max, het is handiger om daar verder te gaan mocht er behoefte voor zijn. Het topic vind je Hier.
|
|
Omhoog |
|
|