Auteur |
Bericht |
pverbuijs
|
Geplaatst: vr jul 21, 2006 12:26 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm Berichten: 49 Woonplaats: tilburg
|
Hoi ff vraagje, mijn zoon rijdt 125 promo en eigenlijk alleen op Strijen nu wil ik vragen wat het hoogste toeren tal van een Ital 125 promo is?
Hij rijdt nu gem 14.500 / 15.600 toeren met11/84 of 11/86 dus de toeren mogen volgens mij wat lager en op het rechte stuk wat meer snelheid.
Kan ik nog met een veel lager achter tandwiel gaan bijv. 11/82 Of kan ik er beter een 10 tands voor op leggen en dan 10 /85 bijv.
Ik weet dat dit zelf het beste kan worden uitgeprobeerd maar om nu div. voor tandwielen aan te schaffen van 65 Euro p stuk kan ik beter iets van een van de forumleden met ervaring hier over horen.
MVG. Paul
|
|
Omhoog |
|
|
Verwijderd2
|
Geplaatst: vr jul 21, 2006 1:21 pm |
|
|
Hallo pverbuijs,
Wat is het max toerental van je promo?
In principe daar niet boven komen.
Ideaal is:
Langzaamste bocht op toerental van max koppel en hoogste toerental op max toerental v.d.pk's (=lager dan max toerental)
Tandwielverh. is ong. 1 op 8.
Dus voor 1 minder is gelijk aan achter 8 minder.
10-85 is dus gelijk aan 11-78
De beperking zal de verstelbaarheid van de motor in lengterichting en de kettinglengte zijn.
Er komt een moment waarop je een ander voortandwiel moet nemen om de motor niet naast je stoel te krijgen of ketting te kort komt.
Als je met zijn tweeen rijdt en er een flink gewichtsverschil is zul je omwille van de trekkracht hoger in de toeren, dus boven max pk, moeten draaien.
Benno
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr jul 21, 2006 4:12 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Hij rijdt nu gem 14.500 / 15.600 toeren met11/84 of 11/86 dus de toeren mogen volgens mij wat lager en op het rechte stuk wat meer snelheid.
15.600 is al niet verkeerd op Strijen voor een promo. Ik reed met 11/86 ook zoiets. Dit was voor mijn promootje (Iame) nog niet het maximale toerental, dat ligt rond de 16.500 dus had nog iets groter kunnen gaan achter (of kleiner voor).
Aangezien je op Strijen maar relatief weinig recht stuk hebt, zou ik geen kleiner tandwiel achter monteren, de kans bestaat zelfs dat je snelheid inlevert.
Het is bijvoorbeeld al zo dat je met 14.500 bij 11/84 ca. 5 km/h langzamer bent dan met 15.600 bij 11/86.
|
|
Omhoog |
|
|
pverbuijs
|
Geplaatst: vr jul 21, 2006 7:03 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm Berichten: 49 Woonplaats: tilburg
|
Oke bedankt voor jullie reactie, ik dacht echt dat 15600 al veel te veel was omdat er ooit verteld was dat 15000 toch echt meer dan max was door de leverancier, En David als ik jou antwoord zie dat het wel klopt ,en aan het geluid en ggedrag merk dat er niets mis is ga ik een 87/88 tandwiel proberen? mijn zoon weegt nl, 60 kilo dus qua toeren kan dit dus gerust om wat meer snelheid te krijgen. gr.Paul
_________________ C:\Documents and Settings\Verbuijs\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding 029.jpg
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr jul 21, 2006 7:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik zou denk ik niet al teveel veranderen. Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat een Italsystem mag draaien. Mijn Iame kan 16.500 draaien, maar ik probeer daar toch wel iets onder te blijven en 15.600 is op zich prima als je geen wedstrijden hoeft te winnen.
|
|
Omhoog |
|
|
pverbuijs
|
Geplaatst: vr jul 21, 2006 8:11 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 26, 2005 3:33 pm Berichten: 49 Woonplaats: tilburg
|
We rijden ook puur voor de fun en zoals er nu tijdens het zg. trainen wordt gereden is ook prima qua wegligging, materiaal en rijderskunne alleen op het rechte stuk (voor zover er over een recht stuk sprake is op Strijen) kom ik snelheid te kort vandaar.
gr. Paul
_________________ C:\Documents and Settings\Verbuijs\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding 029.jpg
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan433
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:11 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:13 pm Berichten: 61 Woonplaats: amsterdam
|
he david ik heb nog geen alfano maar weet je toevallig ook het tand wiel vehouding voor a,dam ik weet begod niet hoeveel toeren ik maak en hoe hard ik rij ik rij voor 11 en achter 80
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:20 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik heb er een keer met 11-86 gereden, maar das veel te groot. Waarschijnlijk zou 11-82 of 11-84 beter zijn.
Met 11-80 daarentegen hoef je niet bang te zijn teveel touren te draaien.
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan433
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:23 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:13 pm Berichten: 61 Woonplaats: amsterdam
|
ja want ik was toen met paulo en pulles maar die rijden max maar ik weet niet of dat uit maakt
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:29 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ja dat maakt nogal wat uit. Een Max draait minder touren en heeft bovendien bijna altijd 12 tandjes voor.
Ik reed de vorige keer met een Max met 12-80 en dat was dan weer net wat te klein achter.
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan433
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:35 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:13 pm Berichten: 61 Woonplaats: amsterdam
|
maar tot hoeveel kan ik dan zodat me motorje niet uit mekaar ploft hahah ik heb tandwielen legen van 79 tot 89 volgen mijn welke is het best voor de promo leopart
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:47 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mijn promotje draait gemakkelijk 16.500 toeren, om slijtage te beperken probeer ik altijd onder de 16.000 te blijven. Zonder Alfano of toerenteller wordt dat moeilijk.
Ik zou zelf 11-84 monteren, wil je aan de veilige kant zitten 11-82.
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan433
|
Geplaatst: ma aug 07, 2006 8:56 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 02, 2006 5:13 pm Berichten: 61 Woonplaats: amsterdam
|
oke bedankt je want ik doe het ook alleen maar voor me plezier en het moet wel leuk blijven
|
|
Omhoog |
|
|