Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

introductie en meteen een vraag
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=1363
Pagina 1 van 1

Auteur:  Gmuze [ di jun 20, 2006 12:19 pm ]
Berichttitel:  introductie en meteen een vraag

Hallo, ik ben Gabriel en heb me zo juist aangemeld hier op het forum. Zelf kart ik niet, maar ik assisteer bij het afstellen. Zo wil ik toch het een en ander over karten leren. Het liefst stap ik zelf in de kart, maar financieel kan ik dat op dit moment niet aan.

In ieder geval, ik had nog een vraag. Aangezien me ervaring minimaal is (ben 3 keer wezen assisteren), moet ik het hebben van de theorie. Nu hebben we 2 juli mijn eerst race op Lelystad, daar probeer ik me op de voor te bereiden.

Nu heb ik van de site van vd Spoel wat data gedownload. Zo heb ik hier een vergelijking tussen Amsterdam en Lelystad van het toerental.

(min) (avg) (max)
4173 12501 19299
7632 13143 18754

Nu wil ik uit deze gegevens gaan bepalen wat ik aan de lengte van de uitlaat wil veranderen en de juiste tandwielverhouding kiezen.
Goed is te zien dat het gemiddelde toerental zo'n 650 rpm hoger ligt, het maximum toerental 550 rpm lager en en het minimum toerental zelfs 3450 hoger ligt. Het min. rpm op amsterdam is wel een uitschieter en zou zo'n 2500 hoger moeten liggen, wat het verschil met lelystad terug brengt to 1000 rpm.

Hier uit conluceerd ik dat de powerband smaller wordt, maar ik kan nu niet bepalen of de uitlaat korter of langer zou moeten voor lelystad circuit. Klopt de veronderstelling dat je het meeste vermogen wil bij het gem. rpm?

De vraag is dan uiteindelijk: 'Wie maakt mij wijzer en heeft zelf ervaring met het spelen met uitlaat lengte?'

Auteur:  SkeurijzeR [ di jun 20, 2006 12:35 pm ]
Berichttitel: 

wat voor race is dat op lelystad?

Auteur:  Gmuze [ di jun 20, 2006 12:49 pm ]
Berichttitel: 

Promo

We rijden met de nieuwe x-30, die een max. rpm heeft van 15500, maar dat zou volgens mij niet heel veel moeten uitmaken in deze vergelijking. Ik weet dat we op amsterdam met een max. van rond de 15400-15500 rpm reden.

Auteur:  Gmuze [ di jun 20, 2006 12:59 pm ]
Berichttitel: 

Hier nog wat aanvullende info. Richlijnen van tandwielverhouding voor Amsterdam en Lelystad zijn respectiefelijk 10-81 en 11-81. Leek mij dat dit ook essentiele info is.

Auteur:  SkeurijzeR [ di jun 20, 2006 1:09 pm ]
Berichttitel: 

wat voor race is dat op lelystad dan?
clubrace? open race? wie is de organisator?

Waarom ga je de data bekijken van een ica, als je zelf met een promo rijd?

Auteur:  Gmuze [ di jun 20, 2006 2:52 pm ]
Berichttitel: 

klasse 03 bij NAB

De reden dat ik deze data bekijk is, omdat ik niets anders heb. Verder gebruik ik de data alleen het motor karakteristiek op de twee banen te vergelijken.

Hebben je vragen nog een doel, of ben je gewoon een vragen steller?

Auteur:  David [ di jun 20, 2006 4:17 pm ]
Berichttitel: 

Gmuze, welkom op het Kartforum.
Het doel van de vragen van SkeurijzeR is waarschijnlijk meer info inwinnen over jouw situatie, zodat ie je beter kan helpen.

Je aan de hand van deze gegevens bijna niet bepalen wat je aan de lengte van de uitlaat moet doen. De baan, de rijder en de omstandigheden bepalen grotendeels bij welk toerentalgebied je het meeste vermogen wilt hebben.

Auteur:  kege [ di jun 20, 2006 4:31 pm ]
Berichttitel: 

ja maar hij heeft gelijk dat 19000 toeren ica is .

welkom Gabriel en veel lees en antwoord genot

Auteur:  David [ di jun 20, 2006 4:53 pm ]
Berichttitel: 

Om nog even terug te komen op de vraag of je het meeste vermogen wilt bij het gemiddelde toerental, nee dat is niet zo, want het gemiddelde toerental wordt ook berekend met toerentallen waarbij je nauwelijks vermogen nodig hebt. Bovendien zal je het gemiddelde toerental vrij weinig rijden in een rondje.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/