Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 12:19 pm 

Geregistreerd: di jun 20, 2006 11:46 am
Berichten: 4
Hallo, ik ben Gabriel en heb me zo juist aangemeld hier op het forum. Zelf kart ik niet, maar ik assisteer bij het afstellen. Zo wil ik toch het een en ander over karten leren. Het liefst stap ik zelf in de kart, maar financieel kan ik dat op dit moment niet aan.

In ieder geval, ik had nog een vraag. Aangezien me ervaring minimaal is (ben 3 keer wezen assisteren), moet ik het hebben van de theorie. Nu hebben we 2 juli mijn eerst race op Lelystad, daar probeer ik me op de voor te bereiden.

Nu heb ik van de site van vd Spoel wat data gedownload. Zo heb ik hier een vergelijking tussen Amsterdam en Lelystad van het toerental.

(min) (avg) (max)
4173 12501 19299
7632 13143 18754

Nu wil ik uit deze gegevens gaan bepalen wat ik aan de lengte van de uitlaat wil veranderen en de juiste tandwielverhouding kiezen.
Goed is te zien dat het gemiddelde toerental zo'n 650 rpm hoger ligt, het maximum toerental 550 rpm lager en en het minimum toerental zelfs 3450 hoger ligt. Het min. rpm op amsterdam is wel een uitschieter en zou zo'n 2500 hoger moeten liggen, wat het verschil met lelystad terug brengt to 1000 rpm.

Hier uit conluceerd ik dat de powerband smaller wordt, maar ik kan nu niet bepalen of de uitlaat korter of langer zou moeten voor lelystad circuit. Klopt de veronderstelling dat je het meeste vermogen wil bij het gem. rpm?

De vraag is dan uiteindelijk: 'Wie maakt mij wijzer en heeft zelf ervaring met het spelen met uitlaat lengte?'


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 12:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
wat voor race is dat op lelystad?

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 12:49 pm 

Geregistreerd: di jun 20, 2006 11:46 am
Berichten: 4
Promo

We rijden met de nieuwe x-30, die een max. rpm heeft van 15500, maar dat zou volgens mij niet heel veel moeten uitmaken in deze vergelijking. Ik weet dat we op amsterdam met een max. van rond de 15400-15500 rpm reden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 12:59 pm 

Geregistreerd: di jun 20, 2006 11:46 am
Berichten: 4
Hier nog wat aanvullende info. Richlijnen van tandwielverhouding voor Amsterdam en Lelystad zijn respectiefelijk 10-81 en 11-81. Leek mij dat dit ook essentiele info is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 1:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
wat voor race is dat op lelystad dan?
clubrace? open race? wie is de organisator?

Waarom ga je de data bekijken van een ica, als je zelf met een promo rijd?

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 2:52 pm 

Geregistreerd: di jun 20, 2006 11:46 am
Berichten: 4
klasse 03 bij NAB

De reden dat ik deze data bekijk is, omdat ik niets anders heb. Verder gebruik ik de data alleen het motor karakteristiek op de twee banen te vergelijken.

Hebben je vragen nog een doel, of ben je gewoon een vragen steller?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 4:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Gmuze, welkom op het Kartforum.
Het doel van de vragen van SkeurijzeR is waarschijnlijk meer info inwinnen over jouw situatie, zodat ie je beter kan helpen.

Je aan de hand van deze gegevens bijna niet bepalen wat je aan de lengte van de uitlaat moet doen. De baan, de rijder en de omstandigheden bepalen grotendeels bij welk toerentalgebied je het meeste vermogen wilt hebben.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 4:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 04, 2005 2:50 pm
Berichten: 236
Woonplaats: sint maria lierde
ja maar hij heeft gelijk dat 19000 toeren ica is .

welkom Gabriel en veel lees en antwoord genot

_________________
Karten is een besmettelijke ziekte in de positieve zin


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2006 4:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Om nog even terug te komen op de vraag of je het meeste vermogen wilt bij het gemiddelde toerental, nee dat is niet zo, want het gemiddelde toerental wordt ook berekend met toerentallen waarbij je nauwelijks vermogen nodig hebt. Bovendien zal je het gemiddelde toerental vrij weinig rijden in een rondje.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David