Auteur |
Bericht |
Botty
|
Geplaatst: do mei 11, 2006 9:48 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 3:58 pm Berichten: 59
|
Ik heb op mijn kart 1 hoofdremcilinder, van daaruit twee leidingen naar de remklauw die op de achteras zit.
Nu heb ik zo'n remontluchtingsapparaat. Die kan ik op de hoofdremcilinder schroeven. En dan? Er zit een reservoir op. Die moet ik vast vullen. Waarmee? Gewoon DOT4 remvloeistof?
En dan, kraantje open zodat de vloeistof vanaf het reservoir naar de hoofdremcilinder loopt. Boven op het reservoir zit volgens mij het ontluchtingsventieltje. Moet ik die dicht draaien, paar maal trappen op het rempedaal, en dan bij ingetrapt gehouden rempedaal het ventieltje beetje openen?
HOE VOORKOM IK SMEERBOEL BIJ ER WEER AFHALEN ONTLUCHTINGSAPPARAAT?
Elke tip welkom want ik heb nog nooit eerder de rem van een kart ontlucht.
Gr-P
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do mei 11, 2006 10:12 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik heb zelf niet zo'n apparaat, dus doe het meestal op een andere manier, maar volgens mij kan je het beste het apparaat vullen met remvloeistof (DOT 4 kan, maar DOT 5,nogiets is dacht ik beter, DOT5 liever niet aangezien dat niet samengaat met restjes van andere remvloeistof), even een heel klein beetje eruit laten lopen, en daarna het apparaat op je rempomp schroeven.
Vervolgens draai je de ontluchtingsnippels/schroefjes op je remklauw open, en open je het kraantje van het apparaat. Eventuele ontluchtingsnippels boven op het apparaat moeten ook open zijn.
Als er uit de ontluchtingsnippels op de remklauw alleen nog maar remvloeistof komt, en geen luchtbelletjes meer, dan kan je ze weer dicht draaien.
Nu de kart aan de voorkant iets omhoog zetten en eventueel een paar keer pompen, daarna alles dichtdraaien en klaar.
Als je het kraantje dicht draai zou er weinig smeerboel moeten zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
andre
|
Geplaatst: vr mei 12, 2006 5:20 pm |
|
|
We hebben ooit een handleiding gemaakt omdat we zelf ook altijd aan het klooien waren. Zelf in het boek van Dennis van der Spoel zoek je tevergeefs naar een stappenplan. Hier komt ie:
Remsysteem Ontluchten
1. Boutje van de hoofdremcilinder demonteren.
2. Ontluchtingsset op de remcilinder monteren.
3. Het setje vullen met verse remolie.
4. Ontluchtingsboutjes op de klauw aan beide kanten opendraaien.
5. Pompend remmen.
6. Wanneer er vloeistof uit de remklauwen loopt, het pedaal ingedrukt (remmend) vasthouden.
7. Boutjes van de remklauwen weer dichtdraaien.
8. Kraantje van de ontluchtingsset opendraaien.
9. Pedaal loslaten.
10. Kraantje van de ontluchtingsset weer dichtdraaien.
* Stap 4 t/m stap 10 herhalen tot je weer remdruk hebt en er geen lucht meer in zit *
11. Ontluchtingsset eraf draaien (met de kraan dicht.)
12. Boutje hoofdremcilinder dichtdraaien.
Controleer alles nog even.
|
|
Omhoog |
|
|
johan g
|
Geplaatst: vr mei 12, 2006 5:55 pm |
|
Geregistreerd: za apr 22, 2006 10:45 am Berichten: 24 Woonplaats: Tessenderlo
|
boutje van de hoofdremcilinder verwijderen .
ontluchtingtoestel opdraaien.
kraantje van het toestel dicht.
remvloeistof vullen in potje.
kraantje open en zachtjes pompend remmen tot er geen luchtbellen meer door het slangetje naar het potje gaan.
Ontluchtingsboutje van één zijde losdraaien en wachten tot er zuivere vloeistof stroomt.
Vijsje vast zetten. Dit herhalen voor de andere zijde.
Nog enkele malen pompend remmen om zeker te zijn dat er geen belletjes meer komen (in het slangetje).
Kraantje dicht zetten en toestel voorzichtig afdraaien. Dan vulboutje er terug op.Dan rem op druk zetten .
Klaar is kees.
Johan
|
|
Omhoog |
|
|
Botty
|
Geplaatst: za mei 13, 2006 8:35 am |
|
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 3:58 pm Berichten: 59
|
Jongens, bedankt. Ik had eerst ook al in het boek van vd Spoel gekeken, maar daar werd ik geen wijs uit. Zo moet het zeker lukken!
|
|
Omhoog |
|
|
Botty
|
Geplaatst: do mei 18, 2006 9:59 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 3:58 pm Berichten: 59
|
Nou, remmen ontlucht maar toch nog niet helemaal tevreden.
Ik heb op de remklauw per zuigerkant twee ontluchtingsschroefjes. Zijn die onderste voor doorspoelen en de bovenste voor ontluchten?
Is me ook nog niet helemaal duidelijk wat te doen met het schroefje bovenop het apparaat dus die je open en dicht kan draaien).
Moet die continu open blijven staan?
edit: inmiddels gelukt! Knalhard rempedaal, helamaal super. Nu nog mooi weer om te kunnen gaan karten
|
|
Omhoog |
|
|
johan g
|
Geplaatst: vr mei 19, 2006 4:31 pm |
|
Geregistreerd: za apr 22, 2006 10:45 am Berichten: 24 Woonplaats: Tessenderlo
|
Als je onder en boven een ontluchtingschroef hebt is de hoogste het schroefje dat je moet ontluchten.
Johan
|
|
Omhoog |
|
|
xx colin xx
|
Geplaatst: vr mei 19, 2006 11:53 pm |
|
Geregistreerd: di feb 07, 2006 8:13 pm Berichten: 364
|
er is toch maar een lucht-nippel?
die andere schroef is toch van de rem blok?
en een kart heeft een passief remsysteem
een auto een actief systeem
dus bij een kart kun je niet op de rem trappen met ontluchten.
moet open ontlucht worden toch?
_________________ [img]
|
|
Omhoog |
|
|
johan g
|
Geplaatst: za mei 20, 2006 8:20 am |
|
Geregistreerd: za apr 22, 2006 10:45 am Berichten: 24 Woonplaats: Tessenderlo
|
Er zijn wel remklauwen met onder en boven een ontluchtings nippel .
Mijn remklauw heeft er ook enkel boven één .Maar ze bestaan wel.
Johan
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za mei 20, 2006 5:09 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Er zijn een hoop verschillende types remklauwen, sommige hebben 2 ontluchtingsboutjes, andere maar 1, weer andere hebben ontluchtingsnippels. Bij sommige kan je de remblokjes stellen mbv een schroef en bij andere weer niet en ga zo maar door
|
|
Omhoog |
|
|
speedjunk
|
Geplaatst: zo okt 29, 2006 3:21 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 20, 2005 1:47 pm Berichten: 8
|
jow hartstikke bedankt voor de tips!!!
vanmiddag kont eindelijk weer is lekker karte..
|
|
Omhoog |
|
|
drétjuh
|
Geplaatst: zo nov 12, 2006 6:03 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 12, 2006 5:40 pm Berichten: 9 Woonplaats: papendrecht
|
hallo allemaal.
ik heb ook een vraag over remmen.
ik heb 3 remschijven en dubbele rem cylinder.mijn vraag is nu hij gaat verekte zwaar en remt niet wat kan dat zijn
groeten andre
_________________ voor het eerst 125 cc schakel(vankart met tm motor)(best moeilijk)
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo nov 12, 2006 6:12 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
olie op de schijven ???? of de hele zooi versleten
|
|
Omhoog |
|
|
drétjuh
|
Geplaatst: zo nov 12, 2006 6:27 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 12, 2006 5:40 pm Berichten: 9 Woonplaats: papendrecht
|
geen olie op de schijven en de blokken zijn nog 7 mm dik.
alles standaart vankart.
groeten
|
|
Omhoog |
|
|
iceman
|
Geplaatst: zo nov 12, 2006 7:04 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 30, 2005 10:15 pm Berichten: 20 Woonplaats: Zetten
|
Kijk of de remvloeistof schoon is die erin zit( misschien iets in het remsysteem verstopt) en anders kan het zijn dat je hoofdremcilinder stuk is. Het kunnen ook de zuigers zijn in je remklauwen die vast zitten.
Succes groeten Iceman.
|
|
Omhoog |
|
|