Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Rotax Max Zuigerveer gebroken
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=12185
Pagina 1 van 1

Auteur:  JuBlo [ wo maart 04, 2015 9:38 pm ]
Berichttitel:  Rotax Max Zuigerveer gebroken

Afgelopen zondag naar Genk geweest.
Tot de laatste stint alles goed verlopen.
Laatste stint na ongeveer een rondje of 10 hield de motor er ineens mee op.
Niks raars gehoord of gemerkt, nog net de pitstraat kunnen inrollen.
Kart op het bokje en voelde meteen dat er geen compressie meer was.
Na een snelle inspectie door de uitlaatpoort zag ik dat de zuigerveer was gebroken.

Bij thuiskomst ff snel de kop eraf gehaald om te kijken of mijn cilinder nog heel was.
Helaas niet het geval..
Afbeelding
Afbeelding

2 flinke krassen in de cilinder, en een stuk nikasil weg.

Nu in twijfel wat ik er mee zal gaan doen.
Een nieuwe cilinder kost al snel +/- €400, daarbij komt dan nog een nieuwe zuiger, kop, en evt drijfstang (weet niet of daar ook schade op zit), kosten komen toch al snel bij de €1000,- uit.
zit al langer te denken om de overstap te maken naar een X30, dus is het nu wel verleidelijk om even een jaartje wat minder te karten, en wat meer geld uit te geven aan een nieuwe motor.

Voor de geintresseerde:
Sproeier 168
naald op stand 1
zware vlotters
tandwiel 75

Motor altijd goed gesmeerd geweest, ik denk gevalletje gewoon domme pech.

*edit, kleine toevoeging
zuiger en big end 14uur en 14 minuten oud.

Auteur:  Nodroz [ wo maart 04, 2015 10:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Amai.. da's echt wel pech hebben. Zitten nog niet zoveel uren op ook..
Mechaniek heeft soms zijn eigen willetje wanneer het stuk wilt gaan.. Ook al verzorg je het goed. :evil:

Zuiger ziet er overigens vrij raar uit. Lijkt me toch niet normaal?

Auteur:  FloR41 [ wo maart 04, 2015 11:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Waarom naar x30 gaan?
Zal tov de rotax max toch geen groot verschil zijn?

Auteur:  Basjuh [ za maart 07, 2015 6:33 am ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Hoeveel uur had je blok al gelopen?

Auteur:  JuBlo [ za maart 07, 2015 8:55 am ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

14 uur en 14 minuten na laatste grote revisie, dus dat kan het niet zijn.

Overstap naar X30 omdat het mij leuker rijden lijkt, het verschil zal niet heel groot zijn inderdaad.
Meer om het feit dat je dan een schroefcarburateur hebt, en de radiateur aan de goede kant van de kart :-)

Auteur:  miniskillz [ zo maart 08, 2015 7:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Overstappen op x30 is geen goed idee , het zijn echt onbetrouwbare motoren... Meestal zie je vanachter de x30 staan voor de manche omdat ze allemaal weten dat em waarschijnlijk toch niet gaat starten. En ze lopen ook vaak vast en zijn gevoeliger aan de carbu.

Auteur:  tonnymontana [ ma maart 09, 2015 9:28 am ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Citaat:
Overstappen op x30 is geen goed idee , het zijn echt onbetrouwbare motoren..


Waar baseer je dat op? Hoor juist alleen maar goede verhalen over de X30.

Auteur:  Max [ ma maart 09, 2015 9:30 am ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Kunnen uiteraard persoonlijke ervaringen zijn.

Auteur:  miniskillz [ ma maart 09, 2015 12:25 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Ben er met de Bekc /gk4 geweest en heb wel paar dingen gezien. Motoren zijn niet slecht rijden super leuk enzo maar rotax is betrouwbaarder.

Auteur:  petrolhead [ ma maart 09, 2015 4:17 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Hmm, kon me er ook al niet zo veel bij voorstellen.
Je nwe reactie is iig zo'n 180 graden bijgedraaid tov van die van ruim een halve dag ervoor.
Ook niet echt een lekkere onderbouwing voor een eerste waarde oordeel dat idd niet op iets vasts en langere termijn gebaseerd lijkt. Beter niet zomaar wat roepen op een forum.
Uit het eindresultaat wedstrijdverslag van de genoemde wedstrijd bleek iig dat de X30 in staat is om vooraan te rijden. To finish first, you first have to finish; iets waar de X30 iig voor die wedstrijd toe in staat was zodat het met de betrouwbaarheid op dat moment kennelijk voor de kopmannen best goed zat.

Overigens denk ik dat veel van die zgn betrouwbaarheid niet in de motor zelf zit maar in de persoon erachter die de ideale mengseltoebereiding moet instellen.
Veel mensen zijn tegenwoordig verwend met de semi fixed instellingen van uiterst verdraagzaam spul zoals de Rotax Max.
Bij de X30 wordt er voor betrouwbaarheid icm topprestaties ook het nodige verwacht van de rijder, iets waar sommigen meteen op ingespeeld zijn, anderen dat best zullen leren en ook een groep dat nooit onder de knie gaan krijgen, dat laatste met stukken en tegenvallende resultaten tot gevolg.
Men kan er heilig in de Max geloven maar het is mi prima dat er een modernere tegenhanger is.
Ook goed te begrijpen dat iemand met een kapotte Max lonkt naar een X30 trouwens :wink:

Auteur:  Basjuh [ ma maart 09, 2015 6:05 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Citaat:
radiateur aan de goede kant van de kart

Die kun jij ben een Rotax ook makkelijk verplaatsen.

Auteur:  Max [ ma maart 09, 2015 6:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Citaat:
Die kun jij ben een Rotax ook makkelijk verplaatsen.

Ziet er wel een beetje raar uit maar goed waarom niet. :P

Auteur:  petrolhead [ ma maart 09, 2015 6:55 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Lijkt me veiliger om heet water achter je te hebben maar het zijn ook geen liters en het is wel lekker compact zo, minder kans op lekkages en misschien niet ideaal voor de gewichtsverdeling maar wel zo licht als mogelijk. Geen idee of de radiateur -afhankelijk van grootte/postuur etc- met je arm in de weg kan zitten trouwens.
Het naar de andere kant verplaatsen van de radiateur is idd niet moeilijk maar geeft door de langere weg en bochten wat meer weerstand. Niet dat ik een Rotax Max wil kopen of zo maar zomaar benieuwd of een de standaard Max pomp dat makkelijk kan rondpompen, maw heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Auteur:  joris [ ma maart 09, 2015 10:21 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Het voordeel van de radiator aan de motor zijde is dat het een compact geheel is die zonder het water af te tappen te verwijderen van de kart

Auteur:  Max [ ma maart 09, 2015 10:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Rotax Max Zuigerveer gebroken

Citaat:
Geen idee of de radiateur -afhankelijk van grootte/postuur etc- met je arm in de weg kan zitten trouwens.

Probleem heb ik met m'n KZ. Heb er nu afstands busjes tussen gezet voor 2 cm speling, is net genoeg.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/