Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 7:34 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Marknesse
Hallo allemaal, na een leuk dagje karten wilde ik deze week weer ff een dagje lekker rijden. Accu helemaal volgeladen alleen wilde de kart niet meer starten, althans hij drukte hem niet meer door de compressie heen. Het is een TAG motor maar het leek net of de accu bijna leeg was. Accu doorgemeten en hij geeft gewoon 12,8v aan. De bedrading ed nagekeken en die is in orde. Het is wel een Rotax 12v 6ah accu, is die miss te zwak?? De andere keren starte hij zonder problemen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Alvast bedankt voor de reacties. Gr

_________________
Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010
MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 8:03 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Probeer eens te starten met een andere accu waarvan je weet dat die in orde is.
Kun je gauw genoeg uitsluiten of het probleem wel bij de accu ligt.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 8:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Marknesse
Dat ga ik zeker ff proberen, maar de lader geeft wel 12,8 v aan

_________________
Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010
MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 8:20 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Jij hebt toch een TM Kf3? En TAG wil zeggen Touch And Go, maar goed.

Heb je de spanning gemeten bij de startmotor? Want als daar ook +/- 12 volt komt en je motor wilt niet rond gaan, kan je startmotor vast zitten of kapot zijn! Ook zal ik even het zwarte kapje eraf halen aan de kant van de koppeling, dan kun je zien of je het tandwiel van je startmotor wel naar buiten komt.

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 8:35 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Marknesse
Ja dat klopt het is idd een kf3 haha, zal de spanning op de startmotor ook ff nakijken, mocht die stuk zijn is het dan de moeite om hem te laten reviseren of moet er dan een nieuwe op? Zijn dat universele dingen of zijn ze er speciaal voor een TM? Thanks

_________________
Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010
MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 8:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Nou bij een Rotax Max kun je gewoon een revisie-setje halen, dit omdat de koolborstels weleens op zijn. Zo'n setje kost ongeveer 20,- euro dacht ik zo. Zal voor die van jou niet heel veel anders zijn, mocht dat het geval zijn. Succes ermee

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2014 9:28 am 

Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm
Berichten: 112
Woonplaats: EDEGEM BELGIE
Ik heb het ook ooit voorgehad en het waren toen zoals Tonnymontana ook al zegde de borstels. Spanning meten is OK maar je moet ook de stroom meten. Bij
versleten borstels is het contactoppervlak kleinder => weerstand (ohm) wordt groter => er kan niet voldoende stroom vloeien om de startmotor rond te krijgen.

Moest het dat ook niet zijn dan zou het kunnen dat de contacten van de drukknop verbrand zijn; de weerstand v/d schakelaar belet dan dat er voldoende stroom vloeit !

En als het dat ook niet is dan is er nog altijd de accu die inwendig door trillingen kapot is gegaan waardoor de inwendige weerstand vergrooty is en dan kan er ook niet voldoende stroom vloeien. ( Accu's kunnen in feite niet goed tegen trillingen, zodus best rubber of mouse onder leggen zodat deze niet inwendig stuk gaat. Ik heb met ROTAX gereden en heb deze dingen allemaal meegemaakt )

En dan is er ook nog de mogelijkheid dat een draad half over is (meestal aan de stekkertjes) en dat belet dan ook weer dat er voldoende stroom kan vloeien.
Veel van deze dingen kan je opsporen door de startmotor af te koppelen en in de plaats een autolamp te plaatsen die voldoende stroom trekt (verstraler). Als die dan serieus oplicht dan kan het enkel nog maar aan de startmotor zelf liggen.

Succes

_________________
MS26 + TM K9


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 09, 2014 9:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Heb je de spanning al eens gemeten over de batterij als je op de start knop drukt?
Als je batterij kapot is, kan deze spanning zodanig zakken dat de startmotor niet snel genoeg kan ronddraaien. Zo weet je of het probleem bij de startmotor ligt of je batterij.

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David