Auteur |
Bericht |
kartpinda
|
Geplaatst: do aug 07, 2014 7:34 am |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
Hallo allemaal, na een leuk dagje karten wilde ik deze week weer ff een dagje lekker rijden. Accu helemaal volgeladen alleen wilde de kart niet meer starten, althans hij drukte hem niet meer door de compressie heen. Het is een TAG motor maar het leek net of de accu bijna leeg was. Accu doorgemeten en hij geeft gewoon 12,8v aan. De bedrading ed nagekeken en die is in orde. Het is wel een Rotax 12v 6ah accu, is die miss te zwak?? De andere keren starte hij zonder problemen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Alvast bedankt voor de reacties. Gr
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do aug 07, 2014 8:03 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Probeer eens te starten met een andere accu waarvan je weet dat die in orde is. Kun je gauw genoeg uitsluiten of het probleem wel bij de accu ligt.
|
|
Omhoog |
|
|
kartpinda
|
Geplaatst: do aug 07, 2014 8:05 am |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
Dat ga ik zeker ff proberen, maar de lader geeft wel 12,8 v aan
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do aug 07, 2014 8:20 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Jij hebt toch een TM Kf3? En TAG wil zeggen Touch And Go, maar goed.
Heb je de spanning gemeten bij de startmotor? Want als daar ook +/- 12 volt komt en je motor wilt niet rond gaan, kan je startmotor vast zitten of kapot zijn! Ook zal ik even het zwarte kapje eraf halen aan de kant van de koppeling, dan kun je zien of je het tandwiel van je startmotor wel naar buiten komt.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
kartpinda
|
Geplaatst: do aug 07, 2014 8:35 am |
|
Geregistreerd: wo apr 17, 2013 6:52 pm Berichten: 119 Woonplaats: Marknesse
|
Ja dat klopt het is idd een kf3 haha, zal de spanning op de startmotor ook ff nakijken, mocht die stuk zijn is het dan de moeite om hem te laten reviseren of moet er dan een nieuwe op? Zijn dat universele dingen of zijn ze er speciaal voor een TM? Thanks
_________________ Intrepid Cruiser V 2011 + TM KF3 2010 MS Blue Falcon 2014 + Rotax Max senior 2013
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do aug 07, 2014 8:44 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Nou bij een Rotax Max kun je gewoon een revisie-setje halen, dit omdat de koolborstels weleens op zijn. Zo'n setje kost ongeveer 20,- euro dacht ik zo. Zal voor die van jou niet heel veel anders zijn, mocht dat het geval zijn. Succes ermee
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
erwinms
|
Geplaatst: vr aug 08, 2014 9:28 am |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm Berichten: 112 Woonplaats: EDEGEM BELGIE
|
Ik heb het ook ooit voorgehad en het waren toen zoals Tonnymontana ook al zegde de borstels. Spanning meten is OK maar je moet ook de stroom meten. Bij versleten borstels is het contactoppervlak kleinder => weerstand (ohm) wordt groter => er kan niet voldoende stroom vloeien om de startmotor rond te krijgen.
Moest het dat ook niet zijn dan zou het kunnen dat de contacten van de drukknop verbrand zijn; de weerstand v/d schakelaar belet dan dat er voldoende stroom vloeit !
En als het dat ook niet is dan is er nog altijd de accu die inwendig door trillingen kapot is gegaan waardoor de inwendige weerstand vergrooty is en dan kan er ook niet voldoende stroom vloeien. ( Accu's kunnen in feite niet goed tegen trillingen, zodus best rubber of mouse onder leggen zodat deze niet inwendig stuk gaat. Ik heb met ROTAX gereden en heb deze dingen allemaal meegemaakt )
En dan is er ook nog de mogelijkheid dat een draad half over is (meestal aan de stekkertjes) en dat belet dan ook weer dat er voldoende stroom kan vloeien. Veel van deze dingen kan je opsporen door de startmotor af te koppelen en in de plaats een autolamp te plaatsen die voldoende stroom trekt (verstraler). Als die dan serieus oplicht dan kan het enkel nog maar aan de startmotor zelf liggen.
Succes
_________________ MS26 + TM K9
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: za aug 09, 2014 9:10 am |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
Heb je de spanning al eens gemeten over de batterij als je op de start knop drukt? Als je batterij kapot is, kan deze spanning zodanig zakken dat de startmotor niet snel genoeg kan ronddraaien. Zo weet je of het probleem bij de startmotor ligt of je batterij.
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|