Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:39 pm 

ik heb hem al een tijdje geleden gemaakt maar het leek me toch nog even leuk om het te plaatsen.

ik kon maar geen passende bodemplaat voor mijn kart vinden. Ze zijn er natuurlijk wel maar dan nieuw en ben je incl verzendkosten minimaal 50,- kwijt. ik kon ook van een plaat aluminium een nieuwe maken maar ook dit was bijna net zo duur als een nieuwe bodemplaat en ik heb het materiaal er ook niet voor. ik zag wel eens bodemplaten van carbon en dacht, laat ik er eens eentje van polyster maken. Sterk materiaal, je verwerkt het net als carbon, licht van gewicht, flexibel zodat de eigenschappen van het frame niet verloren gaan door een stijve plaat.

benodigdheden:

-polysterhars
-glasmatjes
-mek harder
-wegwerpkwast
-handschoenen
-plaatmateriaal
-lege colafles

1. als eerste heb ik de oude bodemplaat overgetrokken op een plaat 18mm MDF. de plaat op maat gezaagd op mijn werk en een vuren lat 18x18mm op 45graden gezaagd voor de zijkanten. deze vast gezet op de 18mm MDF plaat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

2. vervolgens knip de je glasmatjes op maat. ik heb gekozen voor de kruislings gewoven matjes in plaats van losse vezel matten omdat deze een sterker structuur heeft. zoals carbon zeg maar. nadat je de matjes op maat gemaakt hebt smeer je de mal in met wax. ik heb haarwax gebruikt want ik had niets beters voor handen. dit doe je zodat de hars zich niet hecht op de mal.
Afbeelding

3. vervolgens meng je de hars met harder. niet te veel want het hard dan echt snel uit! ( spreek uit ervaring #-o ) Smeer de mal in met het hars en leg de eerste mat er op en strijk deze mooi uit met de kwast. wacht vervolgens 5 a 10 minuten ( doe dit op gevoel, ook afhankelijk van de temperatuur! ) voordat je de volgende laag hars aan brengt. op deze manier hard het al een beetje uit zodat je met minder materiaal een dikkere plaat kan maken. je smeert het weer in met hars en je legt de volgende glasmat er op. goed uitstrijken zodat het lucht er tussen uit is. herhaal dit een aantal keer todat je uiteindelijk op een 3mm dikke plaat uit komt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

4. laat het geheel vervolgens 24 uur uitharden op kamertemperatuur. niet letterlijk in de kamer want het stinkt echt niet normaal!! na de 24 uur kan je beginnen met het losmaken. zaag eerst de bodemplaat op maat voordat je hem van de mal losmaakt. dit maakt het zagen een stuk makkelijker dan naderhand. vervolgens wrik je rustig aan de plaat van de mal af.
Afbeelding

5. nu is het tijd om de bodemplaat te monteren. als eerste neem de de boorgaten over van de oude bodemplaat. vervolgens boor je de gaten op de juiste grootte en je bevestigd hem op de kart. en zie hier het eindresultaat!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

de plaat weeg met elkaar nog geen halve kilo maar biedt wel de stevigheid en flexibiliteit die je nodig bent.

totale kosten: rond de
20 euro!

een paar tips die ik uit ervaring rijker geworden ben met mijn eerste plaat:

- neem de tijd tussen de lagen hars/glasmat. doe je dit in een hoog tempo achter elkaar aan dan kom je uiteindelijk met een plaatje van 1mm dik te zitten. wel sterk maar eigenlijk te buigzaam. een aantal minuten pauze tussen elke laag levert een dikkere plaat op.

- je kan verstevigingen aanbrengen door middel van verf roerstokjes of aluminium strips te plaatsen tijdens het leggen van de lagen glasmat en hars. deze zitten dan uiteindelijk mooi in de plaat verwerkt en geeft meer stevigheid als dit gewenst is.

- probeer minimaal een dikte van 3mm aan te houden. dunner is te flexibel waardoor de plaat gaat doorhangen wanneer je er met je voeten op leunt.

succes!

Laatst bijgewerkt door Hendrik1985 op do feb 17, 2011 9:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:45 pm 

Mooie how-to.

Maar zodra er 1 kras/buts inzit zal de rest van de plaat erg snel achteruit gaan. De vezeltjes zullen dan stuk voor stuk losbarsten en dan heb je 1 grote haarbal aan de voorkant van de bodemplaat zitten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:45 pm 

Mooi gemaakt, ben benieuwd naar je bevindingen als je er een paar keer mee gereden hebt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:57 pm 

@washandje: bedankt, zou kunnen maar ben er persoonlijk niet heel erg bang voor. omdat de plaat redelijk flexibel is hij beter mee bewegen dan een aluminium plaat bij impact van bijvoorbeeld de cerbstones. dat losbarsten ben ik ook niet erg bang voor. dan zou er op de zelfde plaats steeds weer een impact moeten zijn om hem te vergroten. bij kartstoeltjes zie je dit ook niet gebeuren ( teminste heb ik nog niet gezien ) deze slijt ook gelijkmatig af. nog niet op de foto's te zien maar ik heb de bodemplaat nu ook op de bevestigingspunten van het frame geschroefd in plaats van er onder. scheelt ook weer 3 a 4mm bodemvrijheid.

@david, bedankt en ben zelf ook benieuwd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:12 pm 

Een kartstoeltje is hoge kwaliteit glasvezel/polyester. En is in een mal geperst. Deze bodemplaat zit nog lucht tussen. En is daardoor een stuk brosser.

Flexibiliteit heeft het niet veel mee te maken, want het zal eerder rafelen dan doorbuigen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:34 pm 

we zullen het zien ;) ik denk dat het erg mee valt. en mocht het toch gebeuren dan repareer je het met gemak met een likje hars en e.v.t. een matje.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 9:44 am 

Is het gewicht van de home-made bodemplaat niet veel hoger dan de normale bodemplaat ???

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:11 pm 

Top! Overigens is altijd leuk om met glasvezel te spelen ;-). Mijn Car Audio project bestond ook uit glasvezel vormen etc.....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:26 pm 

@wilfred. nee de originele bodemplaat van aluminium woog zeker wel 2-3kg. deze nieuwe ongeveer een halve kilo maximaal.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 12:33 pm 

OK, das mooi dan !!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 4:26 pm 

mooi gedaan Hendrik, ik zelf maakte toen voor mijn 100cc uit een stukje van 2 mm plaatstaal.
Je zou eens kunnen proberen om er een van polyesther te maken, maar denk dat je dan ook snel aan de 2/3 kilo zit + uren werk haha

maar stevigheid al getes:)?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 6:49 pm 

de eerste was te dun en boog door. de nieuwe is ongeveer 3mm dik en buigt niet meer door. ik denk wel dat dit stevig genoeg is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 7:55 pm 

ff een tip als je polyestert:

Als je meer stevigheid of dikte wilt kun je het beste meer lagen glasvezelmat gebruiken. Je gebruikt al een geweven mat. Die is stukken sterker dan een matje met losse vezels. Niet wachten tussen de lagen om hem dikker te krijgen. Je hebt hierdoor alleen maar kans dat de lagen niet homogeen worden en wanneer je dan door een hobbel oid rijdt je ineens 2 losse lagen hebt ipv 1 dikke plaat.....
Ziet er goed uit en maak je geen zorgen over lucht. Als je met met de kwast bezig bent en de mat doorzichtig wordt houdt dat in dat de lucht eruitgaat. Witte/ondoorzichtige stukken duidt op lucht. Op de foto's ziet het er goed uit!

Je zou evt tegen het uitscheuren bij de bouten een carrosseriering kunnen inlamineren.

[color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 9:35 pm 

bedankt voor de tips RAM Racing! doe ik bij mijn volgende bodemplaat!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 12:28 pm 

Mooi voor een recreant maar al eens nagedacht over het feit dat dit de stevigheid/werking van je chassis wel veranderd? Of je moet de plaat net dezelfde eigenschappen kunnen meegeven als een originele. :idea:

Is geen kritiek hoor, want zo'n plaat maken is niet zo eenvoudig en die van jou is knap gemaakt.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende