Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 1:58 pm 

Afgelopen zondag gereden op de Landsard, waarbij mijn achteras gebroken is. Op zich gebeurd het natuurlijk wel eens vaker dat er een achteras breekt, maar meestal aan de buitenkant van de lagers (buitenkant chassis) of in de buurt van de remschijf. Echter is de as bij mij gebroken vlak naast het binnenste lager aan de rechterkant van de kart.

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, ook de manier waarop de as gebroken is vind ik opvallend. Meestal zie je dat de uiteinden bij de breuk recht zijn (wel "gerafeld" natuurlijk, en/of wat stukjes eruit), maar bij mij zie je dat de uiteinden "omgekruld" zijn. De as was relatief nieuw, geen eerdere crashes of schade mee gehad, lagers waren 1,5 uur oud en zijn niet verkleurd/warm gelopen waardoor de as teveel frictie zou kunnen hebben gehad ( lagers lopen ook nu nog vrij na het breken van de as ). Het is een officiele CRG achteras, medium/hard. Lagers stonden netjes uitgelijnd - het binnenste lager is verschoven door het breken van de as.

Hier dan de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag jullie reacties met mogelijke oorzaken. Er is nu niets ernstigs gebeurd; as brak net na uitkomen van de snelle bocht na de pitsuitgang, maar indien hiervoor een aanwijsbare reden is wil ik die graag weten en niet het risico lopen dat het weer gebeurd in bijvoorbeeld een snelle bocht/einde rechte stuk....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 3:27 pm 

Dit gebeurd wel vaker hoor, ik heb dit zelfs al meer gezien dan een as die buitenkant chassis afscheurt...
Ik vrees dat dit eerder een toevallige samenloop is van een iets te hoge torsiebelasting en een fout in het materiaal (in het staal zelf).

Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35
Gillard T-rex - nr: 35

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 3:34 pm 

1x eerder mee gemaakt, oorzaak nog steeds onbekend.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 7:21 pm 

Heb het 1 keer gezien bij Jurgen met zijn wankel ook in het midden gebroken precies zo!
Hij zei dat het gewoon moeheid was en dat het op een gegeven moment het gewoon begeeft.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 7:44 pm 

Dat krijg je er van als je zo snoeihard rijdt als jij Wilfred ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 8:01 pm 

Ja die Wilfred kan rijden.......met dezelfde motor lijkt het alsof ik soms stil sta.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 8:11 pm 

Je chassis en as buigen bij gebruik, vaak meer dan je zou denken.
Een scheurtje/breuk kan ontstaan op een plek die zwaarder belast is (hier naast een over een betrekkelijk kort stuk dubbel door een lager gedragen stuk as, het lange eind van de as wordt aan de andere zijde maar op 1 plek gedragen en de buiging loopt daar door tot aan het betrekkelijk vaste punt), daarbij op een verzwakt punt zoals hier in het spievlak een spiegat. Hadden die er niet gezeten of misschien zelfs met een tandwielbracket eromheen dan was het misschien niet of veel later gebeurd.
Op zich vind ik de verschuiving van het middelste lager gekker dan het krullen van de uiteinden. De uitgeoefende druk van het buitenste wiel in de bocht dwingt de buis wat naar binnen tegen het vrij starre dubbel gedragen asstuk en het materiaal wordt gewoon in die vorm geforceerd (forceren is de officiele naam voor deze manier van vervormen, een trompet wordt bijv ook zo gevormd aan het uiteinde)
Sluit niet uit dat het niet nog eens kan gebeuren bij hetzelfde chassis en type as, mogelijk is een wat zachtere as wat minder gevoelig voor breuk maar het is een kwestie van proberen en dat moet je ook liggen. Ook de banden (mn de grip, bijv door montage van zachte banden, de temperatuur, asfaltgesteldheid, de lijn die je rijdt, de massa van de rijder/het geheel en zeker ook het al dan niet plaatsen/stellen van stabilisatoren, de stoel etc zijn alle van invloed.
Controleer indien mogelijk tussen het rijden door in de pits of bij service door geregeld op scheurvorming op de gevoelige plaatsen, wellicht kan je een breuk dan voor zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 8:54 pm 

Het middelste lager zit bij mij altijd relatief los - in dit geval met twee van de 4 bouten en de borgmoertjes in het middelste lager zet ik er ook nooit in.
Dat het middelste lager verschoven is, vind ik daarom niet zo gek gezien de krachten die erop zijn komen te staan bij het breken. Controle op scheurtjes voer ik eigenlijk altijd al routinematig uit, maar je kunt altijd wel wat missen natuurlijk.

Gebruikte banden waren de Vega Nordam ( bijna op ) en ik reed zonder stabi's. Het was wel warm, dus meer grip en meer krachten op het geheel. Stoel staat normaal gemonteerd. Ik weeg 73kg, niet extreem allemaal lijkt me. Ik rij redelijk netjes, niet teveel glijden en niet overdreven over de curbs. Wel rij ik goed door, maar dat is het hele idee achter de kartsport natuurlijk :idea:. Qua tijden kon ik de meeste voorblijven, alleen een enkele schakel en KF rijder (wat een motor zat er op die kart zeg, kanonnen ) kwam me voorbij.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2014 10:47 pm 

KF rijder.....met een intrepid kart?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 8:19 am 

Jij dus ? Zo ja, wat loopt die motor van jou enorm hard en mooi zeg ! Uit nieuwsgierigheid, wat voor tijd kon je rijden ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 9:49 am 

Dt komt niet van buigen, dat komt door die Trekkracht die daar vrijkomen, een kant de aandrijving andere kant het wiel wat deze kracht op de weg moet overbrengen, dat zoek zich de zwakste plek in het materiaal en dat zie je waar dat bij deze as is!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:09 am 

Nee, klinkt allemaal goed hoor. Glijden is overigens minder belastend dan grip en zeker dan happen hakken maar dat laatste lijkt me bij jouw zeker niet van toepassing. Middelste lagers, ik weet het, misschien toch eens proberen met kraterborging en de lagers vast.
Je rijd kennelijk met veel flex onder vrij grippy omstandigheden, in de regen of een slecht oppervlak wil je dat alles mee beweegt om maximale grip te hebben.
Dat maakt het grensgebied wat groter maar wat stijver maken met stabi's en evt een steviger uitgevoerde of meer geschoorde stoel kan je as wat ontlasten en je zou voor een vergelijkbare feel (en iets mindere breukgevoeligheid) misschien een wat zachtere -bijv medium- as kunnen nemen.
Is aan jou, als je de middelen en zin hebt misschien leuk om mee te experimenteren en -zonder reserve- kijken of er nóg meer in zit.
Je hebt volkomen gelijk, hard gaan is het hele idee achter de kartsport :P . Enjoy!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:38 am 

Ik heb dit ook een keer gehad, bij het opkomen rechte stuk in emmen, geen pretje om met 90 kmh ongv, blokkerende achterwielen te hebben ;), ik dacht dat die gewoon metaalmoeheid of scheurtjes in de as waren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 11:10 am 

@Petrolhead,

Bedankt voor de reacties, daar kan ik denk ik wel wat mee. Achteras gezien heeft het "happen/hakken" er misschien meer mee te maken dan ik dacht. Over het algemeen is mijn rijstijl te omschrijven als rijden op grip, beetje drift maar niet teveel. Zeker niet gooien en smijten en stuiteren. Afgelopen zondag reden we op de korte baan op Veldhoven ivm motorcross wedstrijd. Deze layout heeft nogal wat hobbels bij opkomen rechte stuk voor de pits (normale layout rij je hier niet) en ik herinner me nu dat de kart daar wat meer sprongetjes maakte dan ik normaal onder het rijden heb. Mede in combinatie met het warme weer/asfalt heeft dit wellicht meer belasting opgeleverd dan normaal en dus tot de bruk geleid.

Er zat een relatief harde as in, ik ga nu eens een medium proberen. En het middelste lager vast zetten met alle bouten had ik ook al op mijn to-do lijstje staan om eens te kijken hoe de rijeigenschappen dan worden. Eventueel eens een stabi proberen is ook een idee. Ik heb daar nog niet mee geexperimenteert, omdat de kart eigenlijk stuurt zoals ik wil ( maar wie weet kan het nog wel beter.... ).

@Stoefie,
Ik heb de data er eens op nagekeken en mijn snelheid bij breken van de as was 93 km/h, redelijk gelijk aan jouw ervaring dus.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 1:31 pm 

:LL , ben benieuwd naar je ervaringen tzt!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende