Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Prokart
BerichtGeplaatst: di apr 04, 2006 10:48 pm 
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. een prokart. Deze heeft, zoals bekend, twee motoren (GX160) maar de koppelingen zitten er niet gelijk op.

Ik weet niet hoe ik het duidelijk kan zeggen maar er zit een verschil tussen de linker en rechtermotor wat betreft montage van de koppeling. Bij de ene zit de koppeling tegen motor aan met tandwiel naar buiten en bij de andere omgekeerd.

Dit is bij iedere prokart zo maar ik snap niet waarom? Is er tevens sprake van een linker en rechter koppeling dat het daarom is? Al zie ik geen verschil in koppeling.

Alvast bedankt,
Nostra

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2006 4:34 pm 

ik denk dat het komt omdat je het kettingwiel zo dicht mogelijk bij het frame wil hebben door eerst het tandwiel te monteren en daarna de koppeling blijf je dicht bij het frame en heb je minder invloed van het veren van de as op de kettingwielen tevens kun je bij nat weer de achterwielen smaller zetten dat is het enige wat ik kan verzinnen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2006 6:18 pm 

Het fijne weet ik er ook niet van, maar weet wel dat dit een truck is om een smallere wielbasis te creƫren.

Standaard worden de motoren afgeleverd waarbij er geen verschil in koppeling is. Door bij de rechter motor de koppeling om te draaien kun je de motoren dichter bij elkaar zetten. Wel moet je rekening houden met de draairichting van de koppeling. Als je de koppeling andersom op de as zet, zal deze niet meer aangrijpen.

Op mijn kart is dit namelijk ook het geval, alleen heb ik de motoren weer verder uit elkaar moeten zetten. Anders past mijn 1,85 m, en 90+ kg er niet tussen. :oops:

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2006 8:20 pm 

De koppeling wordt rechts ontzettend heet, wat kan dat veroorzaken? Dacht even dat bovenstaande de oorzaak was maar dat blijkt overal hetzelfde te zijn (bijna overal dus :p).

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2006 8:42 pm 

Ik denk dat het veroorzaakt wordt door een slippende koppeling. Dit kan veroorzaakt worden doordat de koppeling niet goed is, maar misschien trekt 1 blok ook wel harder dan het andere?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2006 9:01 pm 

Citaat:
De koppeling wordt rechts ontzettend heet, wat kan dat veroorzaken? Dacht even dat bovenstaande de oorzaak was maar dat blijkt overal hetzelfde te zijn (bijna overal dus :p).

Ik denk dat david al aangeeft waar je het probleem in moet zoeken als de ene heter wordt als de ander.
Je kunt kijken of je carburateurs gelijk staan (de gasschuiven of gaskleppen gelijk openen) en of de afstelling van je koppeling hetzelfde is (even strak staan afgesteld).
Het is natuurlijk belangrijk dat beide koppelingen tegelijk aangrijpen, je zou met een losse toerenteller en zonder ketting kunnen controleren of ze allebei bij hetzelfde toerental aangrijpen door ze een voor een te testen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

succes

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]