Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk merk benzine
BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 10:41 pm 

Met welk merk benzine rijden jullie.
Wat zijn de voor- en nadelen.

Laatst bijgewerkt door Eddy op ma feb 17, 2014 9:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Welk merk benzine
BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 11:18 pm 

Met de Comer C50 rijd ik nu een jaartje met V Power van Shell maar dat zijn maar kleine beetjes per keer, V Power heeft een octaangehalte van 97.
Blijft netjes schoon en doet het er goed op.

Vroeger tankt ik overal waar het goedkoop was en dan vaak euro loodvrij na het verdwijnen van de loodhoudende brandstoffen.
Voor de Formule C en de Icc pak ik voortaan denk ik BP ultimate oid vanwege het hoge octaangetal voor een handelsbenzine in NL, anders wordt het een hoogwaardige benzine van een ander gerenommeerd merk.
Een zo hoog mogelijk RON getal is voor een hoogtoerige motor als een kartmotor en zeker een tweetakt minder belangrijk dan het MON getal maar dat kan verschillen/loopt niet parallel en wordt bovendien zelden aangegeven, blijft een gok dus.
Denk dat een goede brandstof -als het er in een toepassing als deze zo op aan komt- heel belangrijk is en indirect geld kan besparen.
Voor m'n auto tank ik meestal op de goedkoopste plekken (lang niet altijd witte pompen maar vaak merkbrandstoffen overigens).
Iig wil ik zo weinig mogelijk bijmenging van bioalcohol (vanwege de slechte mengbaarheid met sommige mengoli"en) en dan ben je al gauw op eurosuper aangewezen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 11:45 am 

De merken die ik gebruik, Shell, Esso, Tango, Total, Firezone,Texaco, BP, Q8, Avia, Amigo en dan nog de lokale onafhankelijke/ kleine merken. M.a.w. alles gaat er in, wel altijd euro 95. En heb nog nooit verschil gemerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 5:33 pm 

Ik tank ook gewoon bij het dichtsbijzijnde tankstation. Altijd super 98.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 7:22 pm 

98 waar het hier in de buurt/op weg na het circuit verkrijgbaar is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 7:42 pm 

Meestal V power.
Benzine veroudert redelijk snel.
Ik zoek dus altijd een pomp waar veel getankt word in de hoop zo verse benzine te hebben. :?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 7:49 pm 

Eddy, wat rij je zelf? (en dan nog leuk recreatief of op het uiterste)
De inzet, afstelling, de motorsoort en het karakter ervan maken in zo'n vraag namelijk nogal wat uit, dat het ertoe doet, een beetje, misschien of in het geheel niet.
Zo hebben bijv een wankel, een standaard Honda viertaktachtige, een SA, een Max, een 100cc, een ICC enz. allemaal een totaal andere behoefte.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 9:06 pm 

Ik rij al jaren met Shell V power in combinatie met ELF HTX 909. Bevalt op zich prima, doch kenners geven aan dat de kwaliteit van Shell voor het racen te wensen over laat. Met name het RON getal dat eerder dichter bij 95 dan 98 zit. Er wordt vaak gesproken over de betere benzine vanuit Duitsland. Hogere RON en betere MON waarde.
Ik rij met TM K9C spec. op een Birel CRY S4. Overigens puur voor de hobby.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 17, 2014 11:37 pm 

Als jij er tevreden mee bent en het past bij je toepassing dan is het toch ok.
V power is RON 97 en mag daarom geen super heten omdat daar een minimum van 95 voor geldt in NL. Het RON getal is echter wel 2 punten hoger dan euro loodvrij, een aardig stukje dus.
Op zich lijkt mij het zeker geen slechte benzine, sterker nog, race breed handelsbenzine met veel technologie uit de F1.
Ik heb wel eens gelezen dat de speciale dopes/additieven van v power na betrekkelijk korte tijd hun voordelen zouden verliezen tov andere benzines.
De V power benzine die ik ruim een jaar bewaard had leek echter nog steeds over dezelfde eigenschappen te beschikken, was iig zeker niet vergaan zoals veel benzines tegenwoordig snel doen. Daar kon de andere bun met met goedkopere Shell benzine niet aan tippen iig.
Over de Elf mengolien hoor ik goede berichten, voor een KZ icc werd mij overigens een andere olie dan een mix van castor en synthetisch aanbevolen, puur vanwege het werk en max toerental, een andere vorm van uitvoeren onderhoud en de vervuilingsgraad tov een volsyntheet. Elf heeft ook een prima volsyntheet, de 976.
Bij hobby icm met zo'n TM icc sta je al goed gesteld lijkt me, zou me zeker geen zorgen maken!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 9:07 pm 

Shell 98 (VPower), nooit geen problemen mee gehad.
Als ik in Duitsland ben, tank ik daar, hoger octaangehalte :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 23, 2014 4:17 pm 

Op een sportvliegveld haal ik altijd de benzine 100 octaan gaat als de brand weer.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 23, 2014 6:04 pm 

Octaangetal maakt niets uit voor je motorprestaties. Enkel als je motor gaat kloppen t.g.v. hoge compressie kan een hoger octaangetal er voor zorgen dat je motor blijft doen wat ie moet doen.
Ik zie dus niet in waarom iemand benzine met een hoog octaangetal haalt, tenzij je motor zo sterk is aangepast dat ie gaat pingelen.

Op stage hebben we motoren met een compressieverhouding ver boven dat van de kartmotoren, en die motoren draaien ook nog steeds op 'normale' benzine.
In dit topic is er ook al eens over gesproken: viewtopic.php?f=3&t=11350&p=175471

Enige wat ik me in kan denken waarom je speciale brandstof zou tanken is vanwege de dopes, maar dan krijg je specifieke brandstoffen welke niet aan de pomp te koop zijn.

Dus om maar antwoord te geven op de gestelde vraag: Ik tank gewoon goedkope benzine en heb er nog nooit een probleem mee gehad. Brandstof is al duur genoeg, ik geef het geld liever uit aan een set zachte banden o.i.d., daarmee win je meer tijd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 4:06 pm 

Ik gebruik gewoon euro 95 van de Texaco of welke pomp dan ook nooit problemen gehad.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 4:56 pm 

@ Scarto,

Citaat:
Brandstof is al duur genoeg, ik geef het geld liever uit aan een set zachte banden o.i.d.

Als je gaat kijken naar het aandeel van de brandstofkosten op je totale budget om te karten, is dit denk ik te verwaarlozen...
Ik bedoel: op een dag gebruik je er circa 10 - 15 liter, dus als je de meerprijs meeneemt in de extra kosten per dag kom je op 0,15 cent ( = ongeveer verschil tussen euro 95 en benzine met hoger octaangetal ) per liter extra = 1,50 - 2,25 euro per dag.
Dan moet je wel heel veel rijden om daar een extra setje banden voor te kopen.....

Overigens vond ik de TKM beter lopen op 98 octaan dan met euro 95 (wellicht heb je hier iets aan).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 6:01 pm 

Je haalt me de woorden uit de mond Wilfred.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende