Auteur |
Bericht |
chieleboy
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 8:08 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:56 pm Berichten: 8
|
Hallo allemaal,
Ik ben Michiel en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben op dit moment bezig met een studentenproject om een wagen te bouwen die meedoet aan de Shell-eco marathon. Dit is een race voor voertuigen die zo zuinig moeten rijden. Ik ben hoofdverantwoordelijk voor de motor en de transmissie lijn. Voor de wagen willen wij een 219 ketting gebruiken met 219 tandwielen. Wij hebben berekend dat wij een tandwiel nodig hebben van 146 tanden. Helaas zijn dit soort tandwielen niet beschikbaar bij kart shops, daarom gaan we het tandwiel zelf ontwerpen en produceren. Nou vroeg ik mij af of iemand de specificaties van dit type tandwiel heeft, dus de dimensies van de tanden. Ik ben al erg lang hiernaar opzoek en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 8:29 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
Even een offtopic vraag. Hoe heb je berekend dat je een tandwiel van 146 tanden nodig hebt ?
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 8:38 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Is het niet praktischer om het motortandwiel wat groter te nemen als dit bestaat?
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
chieleboy
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 8:39 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:56 pm Berichten: 8
|
Wij gebruiken op de wagen een Robin Subaru EH035 4 tact motor. We rijden met een bepaalde strategie, en hebben hierdoor hebben we een vertraging van 16x nodig. Aangezien we een rechte lijn willen gebruiken komt het achtertandwiel (bij een motor tandwiel van 9 tanden) op ongeveer 146 uit. We hebben geprobeerd de vertraging in stappen te doen, maar dit zorgde alleen maar voor efficiëntie verlies. Vandaar dit aantal tanden. En fietskettingen hebben niet gewerkt dus zijn we overgestapt naar de kart onderdelen. Daarnaast is ons achterwiel maar 20 inch dus hebben we wel de 219 tandwielen nodig.
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 8:57 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Hallo Michiel!
In welk jaar zit je? Zijn jullie bezig met het aanpassen van de Inspire II of komt er een nieuw voertuig?
Ik ga in februari afstuderen, maar ben nu nog alle dagen van de week op school, heb wel een oude ketting en/of tandwiel voor je liggen. Als je interesse hebt hoor ik het graag! Voor mijn rooster moet je even zoeken naar het rooster van minor Aandrijftechniek (Min AA).
Wel vraag ik me af waar je een vertraging van 16x voor nodig hebt. Vind het wel leuk om er wat meer over te horen, misschien kan ik je ergens mee helpen.
Groeten, Matthijs
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 9:00 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Is het niet praktischer om het motortandwiel wat groter te nemen als dit bestaat? Dan zou het tandwiel achter nog groter moeten worden om dezelfde tandwielverhouding te hebben. Kan morgen wel even op het werk kijken of we wat documentatie hebben liggen.
|
|
Omhoog |
|
|
chieleboy
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 9:05 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:56 pm Berichten: 8
|
Heey Matthijs, We zijn nu bezig met het bouwen van de 2e wagen voor de Shell-eco marathon. De tandwielen zijn erg goedkoop te produceren omdat we zelf een CNC machine hebben, maar bedankt voor het aanbod. De vertraging van 16 is nodig voor de strategie die we nu hebben opgesteld. We zijn van plan om meerdere tandwielen te maken voor verschillende overbrengingsverhoudingen. Ik ben alleen al een tijd opzoek naar de geometrie van die #219 tandwielen. Vandaar dat ik hierover een topic heb aangemaakt. Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen @Als je dat zou willen doen, heel graag!
Laatst bijgewerkt door chieleboy op do okt 17, 2013 10:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 9:30 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Hallo Michiel,
Mijn excuses. Ik las Shell Eco Marathon en in alle opwinding heb ik er niet aan gedacht dat er natuurlijk nog veel meer teams zijn dan alleen dat van de HAN.
Het advies geven wat ik nu doe is eigenlijk dus heulen met de vijand, haha.
Ik had begrepen dat je het tandwiel zelf niet kunt gebruiken, ik wilde hem puur aan je geven zodat je zelf de benodigde afmetingen op kunt meten. Vanuit die maten kun je je eigen tandwiel gaan tekenen. Aan de andere kant, een nieuw tandwiel kost zelfs maar €9, als je een kartshop belt word je misschien nog wel gematst.
Ik snap echter nog steeds niet waar die gigantische overbrenging voor nodig is. Gaan jullie coast & burn rijden?
Heb zelf vorig jaar meegedaan aan de HAN Eco Marathon, zelfde reglement maar met een budget van slechts €1000. Daarmee hebben we al 1:357 gereden. Dat was met een Orion 50cc motortje. Het winnende team haalde met die motor zelfs 1:457, ook voor slechts €1000 voor het gehele voertuig. Die motoren hebben aanleg om zuinig te zijn en hebben al een versnellingsbak wat een groot voordeel is.
Als je meer informatie wilt moet je het maar zeggen, kan je er nog veel meer over vertellen.
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: wo okt 16, 2013 11:55 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Hoe kleiner het voortandwiel , des te meer slijtage aan het tandwiel, slijtage komt door weerstand, dus lijkt mij een versnelingsbak, of gedeelde overbrenging praktischer
|
|
Omhoog |
|
|
chieleboy
|
Geplaatst: do okt 17, 2013 8:20 am |
|
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:56 pm Berichten: 8
|
@Mathijs,
Technisch gezien zijn we geen concurrenten. Wij doen mee in de Bio-ethanol klasse van de prototype wagens. Ik zag dat jullie meedoen aan Urban concept. Ik heb een tandwiel liggen, alleen ik ben opzoek naar specifieke gegevens van het tandwiel, zodat hij in Kiss soft kan worden ontworpen. We gaan inderdaad met een Burn and Coast strategie rijden. Daar is deze overbrengingsverhouding op berekend.
@Maarten
Je hebt gelijk dat er veel slijtage zal optreden. Tijdens de race rijden we echter maar 40 km. Dus alles bij elkaar zal het tandwiel maar 100 kilometer gebruikt worden. En het probleem met een versnellingsbak is dat het rendementsverlies oplevert. Vorig jaar hebben we namelijk met een Nuvinci Variomatic systeem gereden. Er is hierbij heel erg veel rendementsverlies geweest van de motor waardoor we nu een rechte lijn willen gebruiken, puur om de efficiëntie van de motor zo hoog mogelijk te houden.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do okt 17, 2013 8:32 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
op de website van did kun je wel de gegevens van de ketting vinden daar kun je het kettingwiel toch wel herlijden daaruit
|
|
Omhoog |
|
|
chieleboy
|
Geplaatst: do okt 17, 2013 9:54 am |
|
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:56 pm Berichten: 8
|
Ik vind dat toch moeilijk, want als je tanden niet goed zijn kan de ketting gaan glijden over je tanden heen, of slijt het tandwiel sneller. Daarom ben ik opzoek naar de exacte data van het tandwiel. Er mag zo min mogelijk energie verlies zijn in de transmissielijn.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do okt 17, 2013 10:00 am |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
chieleboy
|
Geplaatst: do okt 17, 2013 10:06 am |
|
Geregistreerd: wo okt 16, 2013 12:56 pm Berichten: 8
|
@svv Kijk is al iets. Zijn zo te zien de diameters van het tandwiel. Helaas nog niet de dimensies van de tandjes
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do okt 17, 2013 10:08 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
|
Omhoog |
|
|