Auteur |
Bericht |
M.Jansen
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 2:40 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
Mensen,
Ik vroeg mij het volgende af. Voor de afstelling van de carburateur van een motor, dus ook van een rotax-max, zijn o.a. de omgevingsomstandigheden van grote invloed. De temperatuur en luchtvochtigheid zijn van grote invloed op je sproeier bezetting en naald afstelling. Mijn vraag is, hoe zit dit met luchtdruk. Als ik het theoretisch benader, dan heeft dit een minstens zo grote invloed. Mijn oom echter (2-takt expert bij uitstek) zou er vanuit willen gaan dat naast temperatuur vooral de luchtvochtigheid een grote rol zal spelen, veel meer dan de luchtdruk.
Wat zijn jullie visies hierover?
Groeten!
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
Kay Simons
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 3:24 pm |
|
Geregistreerd: do feb 02, 2006 7:31 pm Berichten: 115 Woonplaats: Well (LB)
|
luchtdruk is vaak niet veel verschil in lijkt me, en als het al is maakt het nog niet veel uit omdat zuurstof maar een klein percentage is van de lucht. Luchtvochtigheid maakt wel veel uit, omdat er dan minder zuurstof is, hetzelfde als dat hoe warmer hoe minder zuurstof er is.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 4:40 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
Oke,
Ik kan me behoorlijk vinden in jou visie, bedankt. Jou antwoord lijkt het grotendeels te bevestigen wat mijn oom al aannam. Luchtdruk zit niet direct gekoppeld aan temperatuur, dus zijn temperatuur en luchtvochtigheid bepalend.
Bedankt!
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
davie
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 5:32 pm |
|
Geregistreerd: zo sep 04, 2005 1:10 pm Berichten: 68
|
koop een maxjet
als de luchtdruk ongeveer 15 mb omlaag gaat moet je naald 1 stukje omlaag
en 15 mb omhoog 1 stukje omhoog
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 6:21 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
luchtdruk of luchtvochtigheid?
En waarom zou dit zo zijn?
alvast bedankt.
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 6:37 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
@mjanse luchtvochtigheid word in procenten uitgedrukt niet in milibar
ik geloof dat een verschil van 100 mb wel zo'n beetje het meeste is dat ooit gemeten is
reken zelf maar uit hoeveel meer zuurstof dat schilt
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 6:50 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Overigens schijnt luchtvochtigheid toch zeker wel van invloed te zijn.
Meen ergens gelezen te hebben dat rijden in de mist meestal slecht is voor de veiligheid, maar goed voor de prestaties van je motor.
Dit vond ik trouwens op een site van een bedrijf met Dynobank:
Citaat: Omgevingscorrecties:
Omdat de verbranding in de motor beïnvloed wordt door de omgeving, vindt hier een correctie plaats. Deze correcties zijn nodig omdat de condities sterk kunnen veranderen. Bv.: een meting van vorige week tijdens een natte dag met die van vandaag. Of de testbank nu op een berg staat of beneden het zeeniveau, door deze correcties wordt vergelijking van gegevens mogelijk. Luchtdruk: De luchtdruk heeft een grote invloed op de prestaties van een motor. Logisch, hoe groter de luchtdruk, hoe meer de lucht in elkaar geperst wordt met als resultaat dat er meer lucht mee de cilinders in gaat dus zorgt voor een hoger vermogen. Temperatuur: Ook de temperatuur heeft invloed. Bij lage temperaturen is de dichtheid van lucht groter, dus weer meer lucht in de cilinders. Vochtigheid: Meer vocht in de lucht zorgt voor een koelere verbranding. Dat dit van invloed is op het vermogen mag duidelijk zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 7:18 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Je kunt ook je brandstof zo koel/koud mogelijk gebruiken, of bijv. methanol toevoegen.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 7:20 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Denk dat Maarten dan niet meer door de technische keuring komt met zijn Max
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 7:32 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Ja je moet wat gokken in het leven
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 7:58 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Aan hoeveel methanol denk je dan juist? Ik heb eens gehoord dat een kleine hoeveeleid aceton de motor ook beter zou doen lopen.
Maar zoals met zovele dingen, er word veel gezegd maar wie durft er naar buiten komen met échte resultaten?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 8:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mensen die het voor de grap eens uitgeprobeerd hadden bereikten het beste resultaat met 1 deel benzine op 2 delen methanol (gewone standaard auto).
Dit is trouwens off-topic, en info waar Maarten weinig aan heeft, stel voor om hier weer verder te gaan met het beantwoorden van zijn vraag.
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 8:25 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
koude lucht geeft meer vermogen
een open luchtfilter moet je ook altijd plaatsen op een plek waar er geen warme lucht bij komt
koude lucht bevat per liter meer lucht dan warme lucht
vochtige lucht is ook goed voor meer vermogen zolang het niet te vochtig wordt want dan gaat er weer minder lucht in een liter
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 8:33 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
volgens mij wil jansen weten hoeveel effeckt alle factoren hebben (wil ik ook wel eens weten) b.v je hebt bij 20 graden en 1010 mb en 35% sproeier 220 in je carb dit was pefeckt maar wat moet je nou doen als het 35graden 960 mb en 70% is ??
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: do feb 23, 2006 8:42 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
daar heb ik geen idee van
ben niet afgestudeerd in natuur, scheikunde en of wiskunde
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|