Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Omgevingsluchtdruk
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 2:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Mensen,

Ik vroeg mij het volgende af. Voor de afstelling van de carburateur van een motor, dus ook van een rotax-max, zijn o.a. de omgevingsomstandigheden van grote invloed. De temperatuur en luchtvochtigheid zijn van grote invloed op je sproeier bezetting en naald afstelling. Mijn vraag is, hoe zit dit met luchtdruk. Als ik het theoretisch benader, dan heeft dit een minstens zo grote invloed. Mijn oom echter (2-takt expert bij uitstek) zou er vanuit willen gaan dat naast temperatuur vooral de luchtvochtigheid een grote rol zal spelen, veel meer dan de luchtdruk.

Wat zijn jullie visies hierover?

Groeten!

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 3:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 02, 2006 7:31 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Well (LB)
luchtdruk is vaak niet veel verschil in lijkt me, en als het al is maakt het nog niet veel uit omdat zuurstof maar een klein percentage is van de lucht. Luchtvochtigheid maakt wel veel uit, omdat er dan minder zuurstof is, hetzelfde als dat hoe warmer hoe minder zuurstof er is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 4:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Oke,

Ik kan me behoorlijk vinden in jou visie, bedankt. Jou antwoord lijkt het grotendeels te bevestigen wat mijn oom al aannam. Luchtdruk zit niet direct gekoppeld aan temperatuur, dus zijn temperatuur en luchtvochtigheid bepalend.

Bedankt!

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 5:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 04, 2005 1:10 pm
Berichten: 68
koop een maxjet :P

als de luchtdruk ongeveer 15 mb omlaag gaat moet je naald 1 stukje omlaag

en 15 mb omhoog 1 stukje omhoog


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 6:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
luchtdruk of luchtvochtigheid?

En waarom zou dit zo zijn?

alvast bedankt.

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 6:37 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
@mjanse luchtvochtigheid word in procenten uitgedrukt niet in milibar

ik geloof dat een verschil van 100 mb wel zo'n beetje het meeste is dat ooit gemeten is

reken zelf maar uit hoeveel meer zuurstof dat schilt


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 6:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Overigens schijnt luchtvochtigheid toch zeker wel van invloed te zijn.
Meen ergens gelezen te hebben dat rijden in de mist meestal slecht is voor de veiligheid, maar goed voor de prestaties van je motor.
Dit vond ik trouwens op een site van een bedrijf met Dynobank:
Citaat:
Omgevingscorrecties:


Omdat de verbranding in de motor beïnvloed wordt door de omgeving, vindt hier een correctie plaats. Deze correcties zijn nodig omdat de condities sterk kunnen veranderen. Bv.: een meting van vorige week tijdens een natte dag met die van vandaag. Of de testbank nu op een berg staat of beneden het zeeniveau, door deze correcties wordt vergelijking van gegevens mogelijk.
Luchtdruk: De luchtdruk heeft een grote invloed op de prestaties van een motor. Logisch, hoe groter de luchtdruk, hoe meer de lucht in elkaar geperst wordt met als resultaat dat er meer lucht mee de cilinders in gaat dus zorgt voor een hoger vermogen.
Temperatuur: Ook de temperatuur heeft invloed. Bij lage temperaturen is de dichtheid van lucht groter, dus weer meer lucht in de cilinders.
Vochtigheid: Meer vocht in de lucht zorgt voor een koelere verbranding. Dat dit van invloed is op het vermogen mag duidelijk zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 7:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Je kunt ook je brandstof zo koel/koud mogelijk gebruiken, of bijv. methanol toevoegen.

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 7:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Denk dat Maarten dan niet meer door de technische keuring komt met zijn Max :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 7:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Ja je moet wat gokken in het leven :mrgreen: :P

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 7:58 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Aan hoeveel methanol denk je dan juist? Ik heb eens gehoord dat een kleine hoeveeleid aceton de motor ook beter zou doen lopen.

Maar zoals met zovele dingen, er word veel gezegd maar wie durft er naar buiten komen met échte resultaten?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 8:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Mensen die het voor de grap eens uitgeprobeerd hadden bereikten het beste resultaat met 1 deel benzine op 2 delen methanol (gewone standaard auto).
Dit is trouwens off-topic, en info waar Maarten weinig aan heeft, stel voor om hier weer verder te gaan met het beantwoorden van zijn vraag.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 8:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
koude lucht geeft meer vermogen
een open luchtfilter moet je ook altijd plaatsen op een plek waar er geen warme lucht bij komt
koude lucht bevat per liter meer lucht dan warme lucht
vochtige lucht is ook goed voor meer vermogen zolang het niet te vochtig wordt want dan gaat er weer minder lucht in een liter :D

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 8:33 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
volgens mij wil jansen weten hoeveel effeckt alle factoren hebben (wil ik ook wel eens weten) b.v je hebt bij 20 graden en 1010 mb en 35% sproeier 220 in je carb dit was pefeckt maar wat moet je nou doen als het 35graden 960 mb en 70% is ??


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2006 8:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
daar heb ik geen idee van :P
ben niet afgestudeerd in natuur, scheikunde en of wiskunde :D

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David