Auteur |
Bericht |
Joost
|
Geplaatst: ma jul 08, 2013 10:35 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Op marktplaats zag ik een uitlaat temp sensor staan voor mychron 4 maar mijn vraag of deze bij mij kan aangesloten worden en wat de voordeler er van zijn. Heb nu mychron 4 met data hub 2 poorts. 1 poort zit de gps in en de andere is nog vrij zou hier dan een extra sensor bij kunnen zodat de info ook om mijn laptimer komt? En wat zijn de voordelen want had gehoord dat je aan de temp van de uitlaat kunt zien of de motorgoed is afgestelt klopt dat? Maar wat is het verschil dan met een lambda sensor?
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di jul 09, 2013 7:41 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Is een lambda sensor niet verboden met de 'hersenen' van de auto? (motormanagementsysteem)
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jul 09, 2013 8:58 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Een lambda sensor heeft een "actieve" functie: de gegevens die hieruitkomen gaan inderdaad zoals Basjuh aangeeft, naar het motormanagement. Deze past aan de hand van de gegevens van de lambdasensor de parameters aan mbt inspuitmoment, hoeveelheid brandstof/lucht etc. Dit speelt bij een kart niet. Een uitlaat temp.sensor is bij sommige karts handig (ik weet er niet het fijne van), maar bij een Rotax volgens mij niet nodig en geeft ook geen nuttige info denk ik.
Als ik het goed heb wordt een uitlaat temp.sensor vooral gebruikt bij motoren die heel kritisch afgesteld staan, waarmee men in de gaten kan houden of de uitlaattemp. (en verbranding in de motor) niet te hoog wordt en daarmee kan een vastloper voorkomen worden. Maar ik denk dat er op het forum wel andere leden zijn die hiet het fijne van kunnen vertellen.
Maar zoals gezegd, denk ik niet dat het voor RM nodig/zinvol is. De gegevens die jij nu hebt, zijn meer dan voldoende. Als je toch uitbreiding zou overwegen, dan is wellicht een sensor die meet hoe de stand van gas- en rempedaal is zinvoller. Kun je zien wanneer en hoeveel je gas geeft en remt en daarmee bepalen waar je je kunt verbeteren.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di jul 09, 2013 10:14 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
lambda meet de zuurstof die nog aanwezig is hoe lager hoe meer er verbrand is dus meer vermogen
egt is ervoor om voor het punt te blijven dat de zuiger gaat smelten
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: di jul 09, 2013 11:32 am |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Dan denk ik dat het voor mij niet zinvol is om zo'n sensor aan te schaffen. Toch bedankt voor de info!
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di jul 09, 2013 11:34 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb op inet wel eens een artikel gevonden over het hoe en wat van deze sensoren maar ik kan het ff niet vinden
|
|
Omhoog |
|
|
JuBlo
|
Geplaatst: di jul 09, 2013 11:43 am |
|
Geregistreerd: wo mei 09, 2012 7:27 pm Berichten: 144
|
Ik ken iemand die er mee rijd, maar er nog nooit naar heeft gekeken. Ik weet dat ze het in de KF wereld veel gebruiken, om zo af te lezen of hun carburatie goed staat afgesteld.
Een te hoge uitlaatgas temperatuur betekend dat hij te krap staat afgesteld, met alle gevolgen van dien..
_________________ Never drive faster than your guardian angel can fly! Facebook
|
|
Omhoog |
|
|