Auteur |
Bericht |
ToMBa408
|
Geplaatst: zo mei 05, 2013 9:50 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Vandaag eerste keer met mij Max gaan rijden op de Landsard. eerst 2 toeren rustig, binnengekomen, bandespanningbijgesteld, terug erop en rustig beginnen opbouwen na een kwartiertje terug naar de pits. Dan een 2e sessie en na 5 of 6 ronden begin ik al wat mee te gaan met de rest tot hetvolgende gebeurt ; bij het aanremmen voor de 2e bocht na het rechte stuk hou ik met veel geluk mijn kart nog op de baan. Ik kijk even om en uit het overdrukbuisje van de zwarte radiatordop spuit koelvloeistof op mijn achterwiel... motor valt stil. oh shit probeer terug te starten, en puf puf puf, water uit het buisje voor mij betekend dat water in de cilinder: koppakking fit of zo. Dus afgevoerd, water afgelaten en 2T olie in de cilinder gegoten, en ff laten rondgaan. Deze week terugbrengen. Iemand een idee hoe dat kan komen  ? Ik heb 's morgens nog het water gecontroleerd, ik rijd altijd met benzine boven de streep, radiator is niet afgedekt of zo. Ik heb wel geen temperatuurmeter geïnstalleerd dus ik weet niet op welke temperatuur hij draaide.
|
|
Omhoog |
|
 |
red_bull
|
Geplaatst: zo mei 05, 2013 11:57 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 10, 2010 11:11 pm Berichten: 275
|
Kan het verhaal niet helemaal volgen over welk overdrukbuisje je praat. Heb zelf ook geen rotax, maar ik zou zeggen dat je dikke kans hebt dat je problemen hebt door met te koude motor gereden te hebben. Radiatoren zijn veel te groot om alle weersomstandig heden aan te kunnen. Niet afplakken met de 20 graden van vandaag kan dus best wel eens redelijk koud (te?) zijn geweest
|
|
Omhoog |
|
 |
target
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 7:18 am |
|
Geregistreerd: wo jul 15, 2009 7:26 pm Berichten: 57 Woonplaats: zoersel (belgie)
|
kop staat los en o-ring fit (koppaking ) is niks effe opendoen nieuwe o ring en kop trug proper maken en aantrekken met momentsleutel da zal het zijn denk ik grtj
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 10:37 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Heb je de kart wel eerst op de bok warm gedraaid? Of ben je gewoon rustig de baan op gereden en zo het blok warm gereden?
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
TaxMax
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 11:33 am |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Zoals ik het lees komt er water/koelvloeistof uit het overdrukventiel van de radiatordop. Aan die zwarte dop zit een soort uitloopstukje waar de meesten van ons een slangetje aan hebben zitten wat naar een klein reservoir gaat (is bij wedstrijden verplicht maar is op nagenoeg elke rotax max die ik zie en gezien heb aanwezig). Zie uitloop:http://www.kart-parts.eu/rotax-max-radiateur-dop-nieuw-type.html (met dank aan Bas) Zie slang en reservoir: http://www.gaddyracing.com/pages/chainguard.html (niet het beste voorbeeld maar kon zo niks beters/duidelijkers vinden)
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 12:58 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Het is me duidelijk waar het water uitkomt lopen, zal voor de zekerheid maar een temperatuur sensor erop zetten ( Joost hier bied er nog eentje aan). Ah vind ik het wel raar dat je na zo kort al overdruk in je koelsysteem hebt. Aan de andere kant, misschien is je radiator erg vies aan de binnenkant. Heeft hij lang stil gestaan zonder water?
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 4:06 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Kijk even of er water in je blok staat, zo ja dan is de kans groot dat Target gelijk heeft.
|
|
Omhoog |
|
 |
TaxMax
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 7:46 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Kan zijn dat je cylinderkop krom is of, zoals Target aangeeft, de o-ring eronder niet goed zit of niet goed meer afsluit. Alleen moet dan het water onder de cylinderkop vandaan komen en volgens mij niet uit de overstort van de radiateur(dop). Mss is de thermostaat in de dop defect of heeft ie last van kalkaanslag. Zou ook eens een nieuwe/andere dop proberen.
|
|
Omhoog |
|
 |
ToMBa408
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 9:27 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Ja, idd, het slangetje op de radiatordop dat naar het opvangbakje gaat. Daar kwam het water uit. Het darmpje was door de druk uit het opvangbakje gespoten.  ivm temperatuur en radiator afplakken : Ik heb 2 maanden geleden bij 12°C op Genk gereden toen ik hem kocht, dan moet het toen nog kouder geweest zijn en daar geen probleem gehad. ivm warmrijden : Ik heb hem ook even op de pitkar gestart om te zien of alles goed werkt. Dan eerst 2 toeren rustig gereden (52sec of zo), het was de eerste keer  , dan binnengekomen om terug mijn banden naar .9bar af te laten, dan weer een paar ronden rustig om dan pas de snelheid op te bouwen. Ik laat mijn motoren niet onmiddellijk 'janken'... ivm temperatuursensor. Die had ik de dag voordien thuis gemonteerd, maar wanneer ik de motor even warm draaide lekte hij druppelsgewijs. Niet waar de schroefdraad in de cilinderkop gaat, want daar had ik teflon rond gedaan, maar waar de kabel uit het brons komt. Die is dus stuk, dus ik heb om problemen te vermijden de vast dop er terug ingeschroefd zodat hij niet meer lekte. Water nagekeken via de opening waar de radiatordop opkomt, stond duidelijk nog goed. Water in de cilinder ? Ja, bougie eruit en er zat water in de de cilinder. Toen ik wat 2T olie in de kop goot en de motor even liet rond gaan kwam er een pap van olie en water uit. Ik heb de indruk dat er nu een verbinding blijkt te zijn tussen de compressiekamer en het koelcircuit. Daardoor komt er dan een hoge druk op het koelcircuit en gaat de overdrukklep van de radiatordop open, en zuigt anderzijds de piston water in de cilinder. Normaal moet er dan ook een witte wolk (waterdamp) uit mijn uitlaat gekomen zijn, maar ik heb natuurlijk geen achteruitkijk spiegels  dus dat heb ik niet gezien. enfin, ik hoop dat Target gelijk heeft. 19 op deze tekening http://www.fastech-racing.com/cylinder-head-powervalve-assembly/ is de "joint de culasse". hopelijk zit het probleem daar en is er geen scheur in de cilinder. Ik hoop hem morgen terug te brengen en "keep my fingers crossed" Bedankt alvast voor de vele reacties.
|
|
Omhoog |
|
 |
Joost
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 9:38 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Breng je hem terug waar je hem gekocht hebt? Anders even radiateur eraf en 4 imbusjes losdraaien zie je het misschien al.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
 |
target
|
Geplaatst: ma mei 06, 2013 9:49 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 15, 2009 7:26 pm Berichten: 57 Woonplaats: zoersel (belgie)
|
Hey , da is de oorzaak ben ik al bijna zeker van en inderdaad die 19 (o ring ) maar ook ineens die andere 2 ook vervangen en zeker nieuwe bouten 5 stuks en de 5 spring rondelenl zoals wel gezegd word want da is de boosdoener ofwal bout gebroken of de spaning van die rondelle en komt de bout ook los
grtj
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: di mei 07, 2013 8:26 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Citaat: ivm temperatuursensor. Die had ik de dag voordien thuis gemonteerd, maar wanneer ik de motor even warm draaide lekte hij druppelsgewijs. Niet waar de schroefdraad in de cilinderkop gaat, want daar had ik teflon rond gedaan, maar waar de kabel uit het brons komt. Die is dus stuk, dus ik heb om problemen te vermijden de vast dop er terug ingeschroefd zodat hij niet meer lekte. Zo te lezen heb je een Alfano laptimer ? De lekkage die je noemt komt veel voor bij Alfano temperatuursensors ! Meestal geeft de sensor dan ook niet meer de juiste temperatuur aan (te laag), waardoor het logisch klinkt dat je blok te warm is geworden. Z.s.m. een nieuwe sensor aanschaffen zodat je de temperatuur weer juist kunt aflezen tijdens het rijden, want dat is een onmisbaar controlepunt bij het karten (kans op motorschade voorkomen).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
ToMBa408
|
Geplaatst: di mei 07, 2013 8:36 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
Joost, ja idd, ik breng hem donderdag terug.
Wilfred, Ik kreeg geen meting meer. Zaterdag stond kartspullen daar in de paddock, maar ze hadden er geen bij, anders had ik al een nieuwe gehad. Anderzijds hoor ik dat men eerder de radiatorvoor een deel afplakt om de juiste (hogere) temperaruur te bekomen...
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: di mei 07, 2013 8:38 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Afplakken is soms nodig, maar afhankelijk van temperatuur en gebruik. Ik zou de gok niet nemen in ieder geval.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Joost
|
Geplaatst: di mei 07, 2013 8:46 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Ik heb een sensor voor 30 euro. Merk is righetti ridollfie oid.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
 |