Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

vettige uitlaat.
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=10520
Pagina 1 van 2

Auteur:  niels 25 [ di jan 22, 2013 5:12 pm ]
Berichttitel:  vettige uitlaat.

Ik heb opgemerkt dat er uit de uitlaat een soort van vet-olie komt. Het komt van tussen een koppeling gelopen (tussen de 1ste bocht na de motor en de demper) en het heeft een zwarte kleur.
Is dit omdat de motor te rijk zou staan of hoe kan ik het oplossen? het gaat om een 100cc 2-takt.

Auteur:  Maxime [ di jan 22, 2013 5:37 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

ik weet niet hoe het bij 100cc zit maar bij mij komt er ook olie uit waar de uitlaat op het blok zit en men heeft me gezegd dat dit komt omdat hij te rijk staat.

Auteur:  niels 25 [ di jan 22, 2013 5:43 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

zou het dan zijn omdat de carburator te rijk staat of omdat de mengverhouding van de benzine en olie te veel is?
Mijn carbutator staat maar 3/4 slag open voor de kleine toeren en de hoge toeren 1 1/4 (basis afstelling).

Auteur:  gvdbrink [ di jan 22, 2013 5:45 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

Eind demper schoon? Das ook vaak een reden..

Auteur:  niels 25 [ di jan 22, 2013 5:57 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

mss even controleren :) Hoe kan je deze kuisen?

Auteur:  Maxime [ di jan 22, 2013 6:01 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

carburator te rijk dan volgens mij

Auteur:  gvdbrink [ di jan 22, 2013 6:29 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

Losmaken en even nieuwe dempervulling erin, kan nooit kwaad en kost bijna niks..

Auteur:  Deksel [ di jan 22, 2013 6:33 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

Nee nee jongens...

De "koppeling" die word beschreven noemen we een uitlaatflex en doorgaans komt hier drap uit. Dit is niet goed verbrand mengsel en komt omdat de motor nog te koud is. Je zult nu waarschijnlijk ook veel witte rook hebben. Als je de baan op bent geweest zal je merken dat dit minder wordt. (doordat er een betere verbranding komt en je motor warm wordt verdwijnt de witte rook en drap.) Plus je maakt op de bok maar weinig toeren waardoor het mengsel dat de motor te veel krijgt(onverbrand) uitgespuugt wordt en dat zorgt voor de drap.

Dus niet met je eindemper gaan prutsen of je carb te arm zetten. Volkomen normaal proces wat je omschrijft. Carb afstellen doe je pas tijdens (of na voor het gemak) het rijden. Niet nu te veel mee lopen prutsen. Basis instelling is voor nu goed.

Auteur:  niels 25 [ di jan 22, 2013 6:42 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

het is inderdaad het ergst wanneer de motor koud heetf en op de bok staat te draaien.
Is het ook normaal dat ik de lage toeren maar 3/4 slag moet openzetten zodat hij goed draait?

Auteur:  Deksel [ di jan 22, 2013 6:45 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

Tillotson heb je toch? Wel erg aan de krappe kant vind ik. L 1 1/4 en H 1 1/5 zou ik veiliger vinden.

Auteur:  niels 25 [ di jan 22, 2013 6:48 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

ja, het is een tillotson. 3/4 slag vind ik ook een beetje weinig, maar als ik hem op 1 1/2 slag zet heeft hij de neiging om stil te vallen. Heeft dit misschien te maken met het koude weer en een niet warme motor?

Auteur:  Deksel [ di jan 22, 2013 6:51 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

Ja, kan heel goed daar mee te maken hebben. Vuistregel is wel hoe warmer hoe armer dus je zou nu wat meer moeten geven. Maar goed, afstellen op de bok is lastig. Zeker met koud weer en koude motor, dan willen ze gewoon minder goed. Je zou hem eens wat langer moeten laten draaien en langzaam warm moeten laten worden. Dan merk je vanzelf of die beter op pakt.

Auteur:  Maxime [ di jan 22, 2013 6:57 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

dus er valt ook niks aan te doen?

Auteur:  niels 25 [ di jan 22, 2013 6:57 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

ah, dan best eens wachten tot het beter weer wordt en eens op het gemak warm rijden en dan kijken om af te stellen.

Auteur:  Deksel [ di jan 22, 2013 6:58 pm ]
Berichttitel:  Re: vettige uitlaat.

@Maxime: Ik citeer uit mijn eigen bericht:

Citaat:
Als je de baan op bent geweest zal je merken dat dit minder word. (doordat er een betere verbranding komt en je motor warm word verdwijnt de witte rook en drap.)


Gaan rijden is dus de oplossing. Als je motor warm is, mooi loopt en hij rookt nog dan staat hij iets te rijk ja.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/