Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Waarom (bijna) altijd TM blokken
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=10423
Pagina 1 van 2

Auteur:  Henk46 [ do dec 13, 2012 7:16 pm ]
Berichttitel:  Waarom (bijna) altijd TM blokken

Hallo,

Was even nieuwschierig over waarom er (bijna) altijd alleen maar cross blokken van het merk TM worden gebruikt voor de kartsport.
Een maat van me was hier gister, die zit in de motorcross wereld en die zei dat die TM blokken lang niet mee konden komen met de rest van de blokken.
Dus is er een speciale reden voor waarom die meestal worden gebruikt? misschien betrouwbaarst?

Nog een vraag, die maat van me zei dat hij altijd volgas houd bij het schakelen en alleen de koppeling gebruikt.
Dus tijdens schakelen plankgas en dan dd 0.01 sec koppelen, hij zei dat is beter voor de bak, hoe zit dat met de kartsport ? (ik weet dat jullie de gas ff loslaten en dan schakelen.)


Dus brand maar los :mrgreen:

Auteur:  Philipper [ do dec 13, 2012 7:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

In de cross wordt de koppeling gebruikt, dat is bij karting niet geval.
In de MotoGP schakelen ze op zonder koppeling maar gebruiken ze bij het afschakelen wel de koppeling. Is in sommige autosport klassen ook zo. In de oude Formule Renault gebeurde het opschakelen zonder koppeling en schakelde ze af met de koppeling en dus kon er ook tussengas gegeven worden.

Citaat:
hij zei dat is beter voor de bak

Of je je gas in de cross nu onder houdt of niet, je gebruikt in beide gevallen de koppeling dus dat maakt niet uit.

Auteur:  Backlash [ do dec 13, 2012 8:31 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

In de cross word de koppeling ook niet gebruik, alleen bij de start net zoals bij karten.
Er word naast TM cross ook nog met Yamaha YZ125 gereden.

Auteur:  Dobbert [ do dec 13, 2012 8:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Citaat:
tijdens schakelen plankgas en dan dd 0.01 sec koppelen, hoe zit dat met de kartsport


Is niet te doen ook al zou het werken, bij mij in elk geval niet gaat veel te zwaar.Wat wel gaat is het gas iets liften zodat de spanning iets van de bak is maar of dit bevordelijk is?

Citaat:
ik weet dat jullie de gas ff loslaten en dan schakelen


Gebruik je zelf de koppeling altijd dan bij het schakelen?

Citaat:
die maat van me zei dat hij altijd volgas houd bij het schakelen en alleen de koppeling gebruikt


Lijkt me stug als je dat bijv van 1 naar 2 doet dan lig je of op je rug of je maakt een stevige wheelie haha wat lastig sturen maakt. Er zijn wel speciale ontsteking onderbrekers ook wel quickshifters genaamd deze onderbreken een fractie de ontsteking waardoor dus ook de druk van de bak afvalt en schakelen mogelijk word. Mijn maat had dit op zijn ex Barry Veneman Wk supersport gsxr 600. Kon hij zeker niet gebruiken in de lagere versnellingen(1 naar 2)

Auteur:  Philipper [ do dec 13, 2012 9:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Citaat:
ik weet dat jullie de gas ff loslaten en dan schakelen.)

Citaat:
Er zijn wel speciale ontsteking onderbrekers of quickshifters genaamd deze onderbreken een fractie de ontsteking waardoor dus ook de druk van de bak afvalt en schakelen mogelijk word


Beiden hebben hetzelfde effect ;)

Auteur:  Dobbert [ do dec 13, 2012 9:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Idd Phillper beide manieren geven het zelfde effect, maar zijn niet hetzelfde ;) bij het gebruik van een quickshifter hoef je immers geen gas te liften scheelt een handeling en dus tijd!

Met dit zo een systeem werkt een mechatron flippersysteem trouwens

Auteur:  Philipper [ do dec 13, 2012 9:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Is inderdaad een handiger systeem.

Citaat:
Met dit zo een systeem werkt een mechatron flippersysteem trouwens

De pook blijft toch wel een stuk vetter vind ik zelf.

Citaat:
bij het gebruik van een quickshifter hoef je immers geen gas te liften scheelt een handeling en dus tijd!

Dit is trouwens de rede waarom de FIA het flippersysteem niet toestaat ;)

Auteur:  tonnymontana [ vr dec 14, 2012 10:22 am ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Ik heb een hydrolische koppeling op mijn Husqvarna wr250 zitten. En ik gebruik mijn koppeling alleen bij het wegrijden in zijn 1.
Maar laat wel altijd een beetje gas los bij het doorschakelen, niet veel maar wel een kwart. En waarom er eigenlijk altijd TM wordt gekozen is omdat mensen ook wel merkentrouw zijn.

Auteur:  powerspayk [ vr dec 14, 2012 5:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Een 2003er TM blokje is sneller als een 2007er Suzuki

Yamaha 125 yz is de 2000 tot met de 2002 de snelste Motoren en dat heeft met de Spoelkanalen te doen!

En het is onmogelijk om met een Motor volgas te schakelen als er geen onderbreking is [-X

Auteur:  magic [ za dec 15, 2012 1:56 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

TM was en/of is de enige leverancier waar je los motorblok kon kopen voor een normale prijs.

Auteur:  bjornschuddings [ za dec 15, 2012 2:17 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Citaat:
En het is onmogelijk om met een Motor volgas te schakelen als er geen onderbreking is

http://www.youtube.com/watch?v=kc9rHhon9Jk
Hij geeft toch al aardig gas wanneer hij schakelt

Auteur:  Henri [ za dec 15, 2012 4:32 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Ik rij al jaren met een quickshift op mijn kart.
Geen flippers, gewoon met de schakelpook.
Werkt gewoon super. Ook van 1 naar 2.

Auteur:  powerspayk [ zo dec 16, 2012 6:04 am ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Hoe dan ook als het toerental niet onderbroken wordt, is het onmogelijk om te schakelen en dat hoor je ook op het video

Auteur:  Philipper [ zo dec 16, 2012 2:01 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Gisteren spraken Martijn, Damien en ik met Joachim Wagemans. Hij rijdt rally met een Ford Fiesta met sequentiele bak. Hij vertelde dat wanneer hij de pook nog maar aanraakte, twee zuigers er even mee ophielden. Laat je de pook weer los dan werkt de motor weer op vol vermogen ;)

Auteur:  Henri [ zo dec 16, 2012 2:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Waarom (bijna) altijd TM blokken

Citaat:
Hoe dan ook als het toerental niet onderbroken wordt, is het onmogelijk om te schakelen en dat hoor je ook op het video


De belasting van de bak moet onderbroken worden.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/