Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

uitlaat demper kapotte zuiger
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=10279
Pagina 1 van 3

Auteur:  kookpunt [ di okt 16, 2012 8:14 pm ]
Berichttitel:  uitlaat demper kapotte zuiger

afgelopen zondag eindelijk ff testen met de kart, remmen voor elkaar carb revisie nieuwe stoel..

kreeg de vorige keer wat komentaar op het geluid dus heb zo'n demper gekocht die je om de uitlaat heen kunt doen op het eindstuk.

lekker brullen , beetje roken, maar nog voor ik de bandjes warm en beetje kon gaan afstellen, trok wat traag onderin dus leek wat ruim te staan( L1,1/4 H1,5) in de derde ronde 2e bocht PLOF!!!
flinke rookwolk, motor af , geen compressie meer..

motor uit elkaar gedraaid , gat in de zuiger aan de uitlaatkant.
bougies zag er goed uit en ook de cylinder van binnen mooi vettig..

Zou het kunnen zijn gekomen door die demper? dat die niet genoeg doorlaat en dus de uitlaatkant te heet is geworden?

Auteur:  Deksel [ di okt 16, 2012 9:02 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Wat was je mengverhouding en hoeveel uur zat de zuiger er al in?

Auteur:  kartje [ wo okt 17, 2012 7:16 am ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Ik geloof niet dat het door de demper kan komen hoor heb zelf een Leopard gehad met zo'n demper en nooit problemen!!!

Auteur:  red_bull [ wo okt 17, 2012 8:34 am ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Spreek je hier over een ICC blok? Ik heb namelijk de elco demper aangeschaft en binnen 6 ronde was het ook over. De zuiger had er al 2 uur op zitten en leek gewoon in orde!

Auteur:  tonnymontana [ wo okt 17, 2012 8:38 am ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Nee maar een 100cc watergekoeld blok i.p.v. een Icc.

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 8:40 am ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Heb je een foto van je zuiger?
Was de machine netjes op bedrijfs temparatuur?

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 8:46 am ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

kan ook zijn dat je je ontsteking te laat hebt staan.. maar dan heb je eerder hitte op de zuiger in het midden.

Auteur:  kookpunt [ wo okt 17, 2012 12:23 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

hoeveel uur de zuiger had is onbekend, op zich was de motor redelijk op tempratuur, maar ging ook nog lang niet voluit. mengverhouding was 1 op 19
het is inderdaad een 100 cc watergekoeld.
boel liep ook kapot op het langzame bochten gedeelte.
fotootje van de zuiger heb ik wel, zal zo ff posten

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 12:26 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Citaat:
boel liep ook kapot op het langzame bochten gedeelte.

dat is gewoon geluk ;) een gat zit er niet zomaar.. maar wat ik me afvraag waar het gat zit.

Auteur:  kookpunt [ wo okt 17, 2012 12:34 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 12:38 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

oh hell! you so lucky!
dit had inderdaad een plakker kunnen worden.

Euhm welke mengolie gebruik jij. en hoe oud was je mengsel/olie?

Normaliter een plakker aan de inlaat poorten duid op een te krap mengsel.
Aan de uitlaat zijde kan een te late ontsteking zijn.

Hoe warm was het en welke bougie reed je?

Auteur:  kookpunt [ wo okt 17, 2012 12:47 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

ik gebruik de 2takt olie van kroon..

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 12:47 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

kroon olie als in wat je in je brommer/kantjes maaier mikt? a la 5 euro de liter?

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 12:48 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

100cc gebruik ik het liefst de shell helix speciaal voor de (kart)sport dit ivm de "snelheid" van de zuig vs viscositeit van de olie. En dat je geen chroom/nicasyl wand hebt.

-edit-
pardon ik bedoel deze Shell Advance Racing M 2T (SAE 30) Kart

Auteur:  IncineratorX2 [ wo okt 17, 2012 12:50 pm ]
Berichttitel:  Re: uitlaat demper kapotte zuiger

deze -->
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... scoosynth/

ik zou dan zowies gekozen hebben voor deze van Kroon :
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... oke-super/

even een verschil in data de Kroon "super" olie :
Typische standaardanalyses
    Kleur ROOD
    Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,879
    Viscositeit 40 °C, mm²/s 67,40
    Viscositeit 100 °C, mm²/s 9,27
    Viscositeitindex 115
    Vlampunt PM, °C 118
    Vlampunt COC, °C 152
    Vloeipunt, °C -8

Tegen die van Shell:
    Kleur Blank
    Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,893
    Viscositeit 40 °C, mm²/s 108,0
    Viscositeit 100 °C, mm²/s 12,00
    Viscositeitindex 100
    Vlampunt COC, °C 272
    Vloeipunt, °C -9

Vooral de viscositeit is belangrijk, hoe hoger hoe beter in dit geval. Tevens heeft shell een hoger brandpunt COC.. d.w.z. niet alles vervlamt bij hoge warmtes en blijft dus smeren..
Maar niet om je dood te zeuren over olieën, wil ik even een mening horen van andere karters (of shops ;) ) wat zij van dit beeld zeggen.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/