De mate van garantie wordt niet enkel en volledig vastgelegd in de koopovereenkomst, een deel is ook wettelijk geregeld, bijvoorbeeld in de richtlijn 99/44/EG van het Europees Parlement, waar we in Nederland nog wat aanvullingen op hebben in het BW. Het komt er dus op neer dat je als consument in principe ALTIJD recht hebt op garantie, echter moet je daarvoor zelf ook wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
Het feit dat er schijnbaar al door derden aan de kart gesleuteld is, Bas de kart na de verkoop niet meer gezien heeft, en niet de mogelijkheid gehad heeft eventuele gebreken zelf vast te stellen en te verhelpen maken het voor de koper niet gemakkelijker nog aanspraak op garantie te kunnen maken.
Citaat:
ik denk dat de koper bij jou langs gaat komen om onder het genot van een lekker bakje koffie zijn problemen met jou komt bespreken.
samen komen jullie er dan natuurlijk uit en dan gaan jullie tevreden uit elkaar.
Het probleem is dat er dus schijnbaar door iedereen bij voorbaat al aangenomen wordt dat een dergelijke situatie onmogelijk is, en men het dus nieteens probeert.