Auteur |
Bericht |
Beire
|
Geplaatst: zo jun 04, 2006 9:31 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Citaat: Vooral Biland rijders zijn daar blij mee
Toch niet zo, als Bilander had er wel gemonteerd tijdens trainingen maar tijdens een race nam ik meestal de blauw gekleurde O-ring types zonder visjes juist omdat de types mét visjes al eens stukgingen op die plek. Heb zelfs van Brigg's rijders gehoord dat zij er problemen mee hadden.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo jun 04, 2006 9:35 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hmm das toch wel een nadeel van de Biland als je iedere keer je achteras moet demonteren om je ketting te wisselen.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: zo jun 04, 2006 9:48 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Hoeft toch niet......
Je kan toch een reserveketting alvast met tiewraps vast maken aan het frame en stoel, zodat deze al reeds om de as zit, maar nog niet om het
tandwiel.....
Als er een kapot gaat dan kan je direct de andere er op zetten, zonder je achteras
er af te halen.
Tippie..... kost niets.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo jun 04, 2006 9:53 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat kan, heb dat ook al eens gezien, maar meestal verslijt je wel meer dan 2 kettingen, dus je blijft er wel last van hebben. Ze hadden die Biland beter andersom kunnen ontwerpen.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma jun 05, 2006 8:49 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
hmm daar ben ik het niet zo mee eens een ketting aan de binnen kant van het frame is gunstiger voor de kracht verdeling in de as plus dat het tandwiel aan de binnen kant minder beweegt (vering as )maar het naadeel is wel de montage
|
|
Omhoog |
|
|
Verwijderd2
|
Geplaatst: ma jun 05, 2006 10:59 am |
|
|
Visjes een probleem?
Bij ons niet.
Op ruim 300 uur 2 kettingen verloren, meer niet.
Het is echter wel belangrijk om de ketting goed, dus regelmatig, met goed vet te smeren hem op de juiste spanning te houden en de tandwielen goed in lijn te zetten.
Ook goed de "pasnauwkeurigheid" van het visje controleren!
Nog belangrijker is om de ketting en tandwielen op tijd te vervangen!
Dus niet wachten tot ie vanzelf vliegt of de tanden er uit zien als haken.
Dan breekt de ketting altijd op de zwakste schakel en dat is nu een maal de schakel met visje.
Met onze Sub doen we 10 tot 12 uur met een ketting.
Benno & Stefan
|
|
Omhoog |
|
|
Verwijderd2
|
Geplaatst: ma jun 05, 2006 6:53 pm |
|
|
Aanvulling op VISJES:
Er is mij eens verteld, dat er in het geval van Subaru bewust is gekozen voor een ketting met visjes en niet te zwaar ivm het bewust hebben van een breekpunt.
Ik kan mij goed voorstellen, dat een zware ketting uit 1 stuk, als hij op het tandwiel kruipt door slijtage en niet kan breken, alles kapottrekt of slaat.
Dit heb ik bij motorfietsen al eens gezien! (Blokken met een gat er in)
Benno
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: di jun 06, 2006 6:04 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Citaat: Dat kan, heb dat ook al eens gezien, maar meestal verslijt je wel meer dan 2 kettingen, dus je blijft er wel last van hebben. Ze hadden die Biland beter andersom kunnen ontwerpen.
Ik ben ook nog steeds van mening dat ze die motor met het tandwiel aan de buitenkant hadden kunnen ontwerpen. Het bevestigen van reserve kettingen is wel een optie maar eigenlijk brengt dat maar meer rotzooi mee die kan loskomen en tussen je tandwiel of remschijf en zo kan geraken met alle gevolgen van dien. Ik zeg wel degelijk kettingen want 1 kettinglengte is niet altijd geschikt voor alle gebruikte tandwielverhoudingen. En wat dan nog te denken van het telkens monteren van een doorgezaagd tandwiel.
Wat die krachtverdeling betreft kan ik deels mee maar er rijden genoeg 2-takters rond waar het tandwiel aan de buitenkant van de kart zit en ook daar zijn geen problemen mee...
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di jun 06, 2006 8:16 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik zeg ook niet dat het beter het problemen geeft het is alleen gunstiger (dus beter)
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: di jun 06, 2006 8:24 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Daarom ook dat ik zei dat ik deels mee ben. Zoals jij zegt leeft de as aan de binnenkant door het monteren van de 2 lagers minder. Maar je moet ook toegeven dat als, afhankelijk van hoe dicht je motor naar de as toe staat, as door de inwerking van krachten beweegt het van de motor weg is en je dus de ketting telkens wat strakker trekt. Zet je je ketting al té strak op voorhand dan zal je de hele krukas mee "wringen". Aan de buitenkant heb je dat minder omdat de werking daar tegengesteld is.
Het zal wel allemaal zijn voor- en nadelen hebben vermoed ik.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di jun 06, 2006 9:41 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
|
Omhoog |
|
|
Sendatje
|
Geplaatst: zo jul 16, 2006 8:32 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Ik heb vandaag een kilometerteller op mijn kart gemaakt. Ik had begrepen dat er leden waren die zelf ook zoiets willen maken dus heb ik ook fotos gemaakt.
Fotos
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: zo jul 16, 2006 9:36 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Sendatje...
Ziet er goed uit... maar hoe hou je dat pennetje op je achteras vast ???
Thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Sendatje
|
Geplaatst: ma jul 17, 2006 5:11 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Ik heb met (duck)tape het magneetje vast gezet. Eerst een keer helemaal om de achteras heen en daarna pas het magneetje er tussen gedaan en toen nog een paar rond gegaan met de tape.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma jul 17, 2006 5:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Zo hadden wij het lang geleden ook gedaan, en dat werkte prima.
|
|
Omhoog |
|
|