Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Welke olie gebruiken jullie https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=492 |
Pagina 3 van 5 |
Auteur: | x-treme [ do mei 19, 2005 3:37 pm ] |
Berichttitel: | |
Paulo27 schreef: Joris,
Zit wel een zekere mate van waarheid in.... de olie hecht zich aan de wanden en als je dan andere olie gaat gebruiken, dan kan dat de aanwezige olie (op de wanden) aantasten en verslechteren... Of niet ??? Gewoon goed de aanwijzingen lezen en de voorschriften van de fabrikant dan zit je voorlopig goed. Suc6 Bij een 2-takt motor kun je zonder problemen van olie wisselen hoor. Bij een 4takt kan dit in principe ook(qua merk dan), alleen moet je er wel voor zorgen dat je bij dezelfde soort olie blijft, dus als er altijd met minerale olie is gereden, kun je het beste altijd minerale blijven rijden. Heb je altijd met vol syntheet gereden dan kun je dit het beste blijven doen, ga je deze 2 mengen dan gaan ze klonteren in het carter, waardoor de motor vastloopt (en geloof me het gebeurt, we zien het regelmatig in de werkplaats). |
Auteur: | David [ do mei 19, 2005 5:32 pm ] |
Berichttitel: | |
Verklaar dan eventjes semisynthetische olie. Heb al van diverse oliefabrikanten te horen gekregen dat je minerale en synthetische olie kunt mengen. |
Auteur: | peter [ do mei 19, 2005 5:40 pm ] |
Berichttitel: | |
een vriend van mij heeft bij agip gewerkt je kan wel van de ene naar de andere maar niet terug ik dacht wel van mineraal naar syntheet maar niet meer terug |
Auteur: | rotaxmaxi-joak [ do mei 19, 2005 5:41 pm ] |
Berichttitel: | |
ik gebruik motul olie voor mijn rotax max ze zeggen dat dat 1 van de betere is omdat hij je blok schoon houd van binnen en dat klopt wel zelf laatst gezien. motul kart olie dan wel doen is goed aan te raden |
Auteur: | David [ do mei 19, 2005 5:44 pm ] |
Berichttitel: | |
Motul heb ik ook een tijdje gebruikt, was prima olie. In mijn vorige autootje heb ik zowat alles aan oliesoorten en merken dwars door elkaar gebruikt. Heb em met 265.000 op de teller verkocht, en waarschijnlijk rijdt ie nogsteeds ergens rond. |
Auteur: | x-treme [ do mei 19, 2005 7:26 pm ] |
Berichttitel: | |
David schreef: Verklaar dan eventjes semisynthetische olie.
Heb al van diverse oliefabrikanten te horen gekregen dat je minerale en synthetische olie kunt mengen. Dat weet ik ook niet zeker of het bij halfsyntheet nou wel of niet kan ik zal het es overleggen. Van mineraal naar syntheet zou minder problemen opleveren dan omgekeerd dat heb ik ook vernomen. Maar we hebben toevallig 2 weken geleden een grote beurt aan een vectra gedaan. Nieuwe olie erop (gewoon 15/40 mineraal zoals in het autodata boek stond voorgeschreven voor die wagen) en 2 dagen later belt die klant op, geen oliedruk meer. Eerst verdachten we de oliepomp maar nadat het carter eronder uit was, zagen we de veroorzaker: Sludge achtige drap die het aanzuigzeef blokkeerde. Toen hadden we met de klant gebelt en die zei dus dat hij alijd 5w / 40 volsyntheet erop gooide. Dit was voor mij echt het bevestigende praktijkvoorbeeld dat die 2 niet goed samen gaan, althans van syntheet naar mineraal. Daarna hebben we een engine flush uitgevoert en weer gewoon 15/40 gevult en nu is het wel goed. Dus als je wil switchen (bij je 4 takt) dan zou ik eerst effe flushen voor de zekerheid. groetjes tim ![]() |
Auteur: | David [ do mei 19, 2005 7:39 pm ] |
Berichttitel: | |
Nou ik ben niet van plan te switchen bij mijn viertakt hoor ![]() Heb nog een potje synthetisch staan, zal er eens wat minerale olie door gooien, weten we meteen of er klontjes ontstaan. Sludge kan ook ontstaan door slechte carterontluchting, lekke koppakking, en het rijden van hele korte stukjes. Aan de andere kant is het wel vreemd dat het net na het olieverversen ontstaan is bij die Vectra ![]() |
Auteur: | x-treme [ do mei 19, 2005 7:49 pm ] |
Berichttitel: | |
Ja precies, aan die dingen die jij noemt zou je ook meteen denken, ALS er niet 2 dagen van te voren nieuwe olie op gegooit was, en er van te voren nooit problemen waren. Dat verandert de zaak natuurlijk een beetje. |
Auteur: | peter [ vr mei 20, 2005 6:51 am ] |
Berichttitel: | |
niet alleen die sludge die je hebt maar ook de lagers waar andere olie in is gelopen dit gaat dus vreten aan elkaar en krijg je overmatige slijtage je merkt gewoon het verschil als je goed oplet het klinkt allemaal niet zo soepel meer enzovoorts het is echt geen fabeltje |
Auteur: | David [ vr mei 20, 2005 4:15 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik ben niet overtuigd. -De oliefabrikanten beweren het tegendeel -Een auto loopt geen 265.000 km met olie die lagers aanvreet -Semisynthetische olie is af fabriek al gemengd Waar haal jij die wijsheid vandaan dan dat het geen fabeltje is? Ik heb overigens gelezen dat wanneer er lange tijd minerale olie gebruikt is, die bovendien niet al te vaak gewisseld is, er wel problemen kunnen ontstaan als er overgestapt wordt op synthetische olie omdat die achtergebleven vuildeeltjes meer op zou nemen, waardoor leidingen en oliefilter sneller verstopt kunnen raken. Dit toont echter niet aan dat minerale en synthetische olie niet mengbaar zouden zijn. |
Auteur: | peter [ vr mei 20, 2005 5:55 pm ] |
Berichttitel: | |
ik bedoel dat als een lager al die tijd in vol syntheet heeft gedraaid er niet zomaar mineraal in kan het werkt simpelweg gewoon niet dat zijn plekken waar niet zomaar olie uitloopt dat duurt effe en als deze twee verschillende soorten op elkaar reageren dan is het effect weg en heb je overmatige slijtage daarom mag je een nieuwe auto en of motor nooit inrijden met volsyntheet volsyntheet word ook eigenlijk alleen geadviseerd bij hele hoge belastingen en niet bij normaal gebruik |
Auteur: | David [ vr mei 20, 2005 5:59 pm ] |
Berichttitel: | |
De verschillende soorten olie reageren helemaal niet op elkaar, ze mengen prima. Citaat: Alle oliën die op de markt zijn (voor benzine- of dieselmotoren, minerale of synthetische oliën) kunnen onderling gemengd worden. Het mengen van twee oliën met een verschillende kwaliteit gaat echter altijd ten koste van de superieure kwaliteit. Een smeermiddel is altijd afgestemd op de eisen van de internationale classificaties (API, ACEA). Er zijn echter talrijke manieren om een bepaald type smeermiddel samen te stellen. Het mengen van twee soorten olie met gelijkwaardige eigenschappen zal geen problemen opleveren
Bron: Total Mengen kan dus prima, alleen als je bijvoorbeeld 10W40 met 15W40 mengt zul je olie krijgen die eigenschappen heeft die daartussen in liggen, dus beter dan 15W40 en slechter dan 10W40. |
Auteur: | peter [ vr mei 20, 2005 6:03 pm ] |
Berichttitel: | |
verkoop praatjes je kan gewoon weg geen verschillende soorten mengen hooguit van het zelfde merk omdat daar de zelfde dopes (toevoegingen) inzitten halfsystheet kan onstaan door toevoegingen zodat het geen invloed heeft op elkaar en extra toevoegingen gaan ten koste van de kwaliteit |
Auteur: | David [ vr mei 20, 2005 6:04 pm ] |
Berichttitel: | |
Bron? Waarvoor zouden het verkooppraatjes zijn, welk belang zouden ze erbij hebben? |
Auteur: | peter [ vr mei 20, 2005 6:06 pm ] |
Berichttitel: | |
een vriend van mij zoals ik al had gezegd heeft hij bij agip gewerkt |
Pagina 3 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |