Auteur |
Bericht |
IncineratorX2
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 8:11 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: En je kan 4T (formule 1) niet met een 2T vergelijken ben ik het niet geheel mee eens, gezien deze machines ook 18k aan rpm maken.. dat er 9k aan nutteloze bewegingen tussen zit en geen smering via benzine a la. En het koppel ligt hoger van een niksnutslag motor. (efficiëntie is ook hoger, ongeveer 30% zuiniger dan 2 takt, alleen vermogen opbrengst is 2 takt beter...) Maar @joris en @henri, het mengsel zal zeker wel wat invloed hebben met temperatuur, elke 14.000 keer per seconde gaat er minimaal 125cc lucht door de motor. Dat is 1750ltr lucht per minuut. (op 14k rpm). Volgens mij heeft dat zeker invloed op de machine en interne temperatuur en op mengsel temparatuur. Henri heeft wel gelijk hoe meer de motor zijn branderkamer kan afkoelen hoe efficiënter de motor word. @Henri, dat men koelblokken op de tank hangen heeft te maken met de dichtheid van de benzine! en het verdampen ervan.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 8:19 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Wat joris bedoelt, als het mengsel de motor bereikt is het nog niet opgewarmd. Dit opwarmen gebeurt pas IN de motor (in het carter gedeelte en verder), ik stem met Joris in dat het mengsel niet genoeg tijd krijgt om op te warmen voordat het de brander kamer bereikt. Dat het warmte opneemt, ja zeker!, dat het daardoor de motor afkoelt, ja zeker! Dat de dichtheid van het mengsel afneemt, ja zeker! Maar ik vermoed dat de dichtheid in de motor niet meer uitmaakt gezien het al met hoge dichtheid de motor heeft bereikt, of de stroomsnelheid zal afnemen en dan heeft wel invloed. -Ik zou daar wel eens een vloeistof berekening op los willen laten-
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 11:10 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
laat ik het erop houden dat de meeste icc motoren gebouwd zijn op een bedrijfs temp van 57 graden en dat die italianen die die dingen bouwen niet gek zijn
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 11:13 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Nou ja daarom vind ik het zo frapant dat Henri, proclameert dat 40 (liefst 35) graden beter zo zijn dan de overal genoemde 55-60 graden...
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 3:36 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: @Henri, dat men koelblokken op de tank hangen heeft te maken met de dichtheid van de benzine! en het verdampen ervan. Dat bedoel ik nou. Dichtheid van vloeistof, dichtheid van mengsel. Warm, koud / uitzetten, krimpen. Dit gebeurd wel degelijk in de motor. Er is gewoon meer energie in een mengsel van 30 graden dan hetzelfde mengsel bij 60 graden. Waarom denk je dat het carter gekoeld word rondom de krukas ? Omdat de versnellingsbak olie wel 100 graden kan worden. Dus zo weinig mogelijk olie in de bak. Net genoeg zeg maar. Dus als het carter niet gekoeld was heb je gewoon minder vermogen. Het verhaal wat ik vertel dus. Dat een 2T motor 60 of 55 graden moet zijn is al lang achterhaald. 40 graden is gewoon bewezen beter. En dit maakt niks uit voor de lagers. Het enigste waar men aan moet denken is de zuigerspeling. Er zijn gekken die de zuigers op 0,05 mm er in zetten. Meer vermogen. Ook een fabel. Het is de zuigerveer die het moet doen. zuiger er in op 0.08mm en een goed zuigerveer doet wonderen.
Laatst bijgewerkt door Henri op vr sep 28, 2012 3:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 3:39 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: van 57 graden en dat die italianen die die dingen bouwen niet gek zijn Wel gek dus. De krukas draait de verkeerde kant op. Het concept van de kz motoren is al niet goed. Denk daar maar eens over na. Dat motoren op 57 graden motor temperatuur gebouwd zijn is uit de lucht gegrepen.
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 8:21 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
waarom zou je dan de krukas andersom willen laten lopen en wat is er verder niet goed aan het concept ?
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 8:31 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
inertia?
En het verkeerd om draaien, is dat niet door dat je met en zonder versnellingsbak draait? directe/indirecte aandrijving?
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 8:42 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Dat dacht ik ook wat IncinratorX2 zegt, dat heeft te maken met de versnellingsbak. Zie een rotax DD2.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 10:43 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het is wel zo dat de drijfstang tegen de lucht flow in beweegt
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: vr sep 28, 2012 11:58 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
ook maar voor de helft 
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: za sep 29, 2012 8:37 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
De krukas draait tegen de flow in. Scheelt +- 1 PK. Dit is niet simpel op te lossen. Dan zou er een tussen as geplaatst moeten worden maar dat kost dan weer vermogen en je bent geen stap verder. Als men wat meer wil weten waarom een 4T niet geschikt is om te racen moet je hier maar eens gaan lezen. http://www.deraceheldenvanweleer.nlWat dan wel weer mooi is aan een 4T is hoe ze stuk gaan. Heel mooi om te zien de ravage. Verbaas je niet verwonder je slechts.
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: za sep 29, 2012 9:50 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
de cilinder 180 graden draaien maar dan heb je weer een cros blok 
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: za sep 29, 2012 10:20 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: de cilinder 180 graden draaien maar dan heb je weer een cros blok Joris lees maar dat forum door (link). Kan je veel leren.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: za sep 29, 2012 2:03 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
staat veel info idd, maar een 2t vs 4t topic is niet echt aanwezig.. nu zie ik wel veel opmerkingen over 4t vs racerij dat ze niet zo veel op de 4t's hebben.. maar verder reden en uitleg nog niet gevonde ..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |