Oeh... aerodynamica, one of my favourites. Ik heb er namelijk mijn Profielwerkstuk over gemaakt
...
Ik denk dat op het moment dat je de bumperplastiekjes eraf schroeft je zeker wel verschil zult merken in het gedrag van je kart. Omdat zelfs kartspoilertjes een ietwat schuinaflopende rand hebben, dus:
/===
/ |
/ |
====
wordt er toch iétwat neerwaartse kracht gegenereerd door de vorm. Het effect van aerodynamica, dus luchtstromingen, is namelijk bij vrijwel elke snelheid te merken. Officieel geldt het voor motorvoertuigen geloof ik pas vanaf 110 km/h. Maar... als je die kwijt bent doordat de spoiler er niet meer opzit, zal de besturing van voren lichter en lichter worden naarmate je sneller gaat. Daarom moet je dus ook extreem vroeg remmen als je geen voorvleugel meer hebt met een Formule-auto, omdat de luchtwrijving ook minder is en je minder snel stilstaat/afremt.
@ Mats: jij zei dat je je spoiler er af had gereden. Het zou kunnen zijn (ik zeg: zóu) dat je met die botsing ook iets anders beschadigd hebt waardoor er ergens in het chassis vibraties zijn gaan ontstaan en de kart anders reageerde dan eerst. Just a guess...
(Brakke HTML-tekening trouwens
)