Auteur |
Bericht |
chris
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 5:34 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2008 3:45 pm Berichten: 571
|
koppelingen gaan gewoon lang mee ligt er aan hoe je er mee omgaat en onderhoud er aan doet..
|
|
Omhoog |
|
|
chris
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 5:41 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2008 3:45 pm Berichten: 571
|
een grote revisie kost ongeveer 500 euro bij de shop waar ik laat doen... dan word vervangen Zuiger Bigend lagers keeringen pakkingen
na 15 a 20 uur even zuiger vervangen
kan je voorlopig wee rijden
ik blijf het zeggen als je netjes er mee omgaat gaat een max motor goed en lang mee
en ik gebruikt sinds 2 jaar valvoline vol Synthetische ole is echt super,je heb gewoon geen aanslag meer op povervalve me motoren als ik die moet ophalen voor controle(ik rij immers wedstrijden dus dan wel je alle stop hebben) ziet er gewoon als nieuw
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 5:47 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Onderhoud is altijd belangrijk. Als je echt puur recreatief rijdt dan kan je nog wel wat langer mee dan 20uur denk ik...
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 8:38 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: dus om de 3 a5 u moet de koppeling vervangen worden en kost dit ongeveer een 75 a 140 euro? dat is ook een onverwachte kost, had dit nooit gedacht..
Das wel erg snel, ik heb 2 setjes koppelings schoentjes versleten, en geen enkel setje heeft er minder dan 10 uur op gezeten. Een setje nieuwe schoentjes kost ongeveer 60 euro, monteren kan je zelf. Wat ik zeker aan zou raden is het handboek van de Rotax Max eens door te lezen (kan je overal downloaden, even google gebruiken), veel van jouw vragen wat betreft onderhoud worden daarin beantwoord.
|
|
Omhoog |
|
|
Jurgen#21
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 9:09 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
Citaat: hoe bedoel je jurgen? sinds de koppeling van wanneer?
Damien Sinds 2009 is er een nieuw type koppeling, deze heeft minder onderhoud nodig. En is beter in presatie dan het oudere type.
_________________ Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 9:14 pm |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 9:42 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Is Google te ingewikkeld? Handleiding Rotax MaxIk weet niet of er inmiddels een nederlandse versie bestaat, bij mijn Max zat destijds alleen een engelse en duitse versie.
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: zo dec 13, 2009 10:37 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
op de website van Van der Spoel vind je bij de downloads ook de repair manual van de rotax max. Misschien is het wishfull thinking, maar ik denk dat voor de gewone recreant het onderhoud van de motor wat minder intensief is dan in enkele berichten hierboven is beschreven. Mijn koppeling, die al wat uren gebruikt was toen ik mijn kart kocht, gaat in ieder geval al veel langer mee dan de vervangingsinterval die eerder is genoemd. Ook het bijvullen van de olie kost vrijwel niets (vervangen hoeft pas elke 50 uur). Ik heb het toevallig net gedaan en er ging nog voor geen paar dubbeltjes aan olie bij. Zelfs alle 50 cc olie 15W40 vervangen kost maar 50 cent. Maar....dat betekent natuurlijk niet dat karten goedkoop is, ook niet met een rotax max Alle randapparatuur die je nodig hebt kost het nodige (pitkar, temp/rondetijdmeter, bandenspanningsmeter, enkele speciale tools voor de rotax, gereedschap als je dat nog niet hebt, jericans, aanhanger, extra set velgen/banden, helm, schoenen, ribprotector, overall etc.). Daarnaast heb je redelijk wat kosten aan benzine, olie (om bij te mengen), tandwielen, kettingen, baanhuur etc.
|
|
Omhoog |
|
|
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 12:23 am |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
ik overdrijf niet !! koppeling bij 70 uur is veertje gebroken en toen nog dik 20 uur mee gereden vind het een beetje overdreven srry en ik rijd niet rustig grtz Swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 9:03 am |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Zal afhangen van de koppeling die je hebt, ze zullen waarschijnlijk net allemaal iets anders zijn. Want bij gaat ie bijvoorbeeld niet lang mee en bij jou heel lang, terwijl ik altijd goed onderhoud heb gepleegd.
|
|
Omhoog |
|
|
freeline88
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 10:24 am |
|
Geregistreerd: za dec 19, 2009 5:37 pm Berichten: 112
|
Mijn koppeling gaat ook wel een seizoentje mee
_________________ birel da sempre leader del mondo
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 10:31 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Mijn koppeling gaat ook wel een seizoentje mee Hier ook, koppeling heeft nu een uur of 25 en heb 1 veertje moeten vervangen, dat is alles. Maar het is en blijft een motorische sport waar veel kan gebeuren, de ene heeft geluk en de andere pech...
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 11:17 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ik heb al 4 rotax maxen gehad... ik heb nog nooit de koppeling vervangen... ja, 1 schoentje en de revisiesetje (dus veertjes, ringetjes, etc)
dus wat nou koppeling vervangen binnen 4 uur..??? dan heb je echt ruzie met je geld.... of je staat continue vol gas te geven op het grasveld ......
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
freeline88
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 12:12 pm |
|
Geregistreerd: za dec 19, 2009 5:37 pm Berichten: 112
|
Als je om de 4 uur je koppeling moet vervangen doe je echt iets fout. Net zoals paulo zegt 'vol gas op het gras' Je moet ook de koppelings trommel schoonmaken. Dan gaat je koppeling langer mee.
_________________ birel da sempre leader del mondo
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: ma dec 21, 2009 12:15 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Ff verduidelijken: Als je onthoud dat karten een mechanische sport is ben je al goed bezig. Ik wil daarmee zeggen dat bij de ene motor/kart er al eens wat sneller stuk gaat dan bij een ander ook zijn het net dezelfde uitvoering. Heb je de pech dat er net bij jou iets stuk gaat wat bij een ander blijkbaar niet gebeurd wil niet altijd zeggen dat je dit met opzet gedaan het. Het is ook best te begrijpen als iemand nog nooit wat abnormaals aan zijn motor/kart gehad heeft dat die soms niet begrijpt waarom een ander er zo over klaagt. Anderzijds moet er ook toegegeven worden dat er echt wel veel dingen stuk gaan uit onwetendheid. Maar dat is leergeld, als je beseft wat er fout gegaan was kan je daar de volgende keer beter op letten zodat dat niet meer voorvalt. Hoe spijtig dat ook is. Ik mag van mezelf zeggen dat toch wel aardig wat kennis van karten/motors heb. Ik was destijds reuzeblij toen ik een max kon kopen maar ik had waarschijnlijk een slecht type want als ik een lijstje moet maken van hetgeen ik daar al aan stukken gehad heb ben ik wel ff bezig. En het waren voor zover ik het kan inschatten zeker geen beginnersfouten die daaraan schuld hadden. Zoals ik het tegenwoordig bekijk: Kijk naar het gehele pakket -> dus niet wat een kart of motor gaat kosten bij aanschaf maar ook wat de kosten zijn als er toch ns wat stuk gaat dat je niet zou verwachten.
|
|
Omhoog |
|
|