Auteur |
Bericht |
Basjuh
|
Geplaatst: vr nov 27, 2009 7:37 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Daar ben ik eigenlijk ook wel beetje nieuwschierig naar
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: vr nov 27, 2009 1:21 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
ik heb dat niet kunnen vinden. denk wel dat ik weet hoe hij zal zijn vergeleken met de k9c. maar alleen omdat ik veranderingen zie aan deze motor. die ik ook op me k9c heb gedaan. en als de bak hetzelfde is gebleven zal het met het koppel wel goed zitten.
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: vr nov 27, 2009 7:57 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: en als de bak hetzelfde is gebleven zal het met het koppel wel goed zitten. Wat heeft de bak met het koppel te maken ?????? De kracht die door de verbranding op de zuiger wordt uitgeoefend en via de drijfstang naar de krukas wordt afgevoerd, veroorzaakt op de krukas een koppel.
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: za nov 28, 2009 12:38 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
maar het tandwiel waar je het vermogen mee naar de achteras breng zit toch op de versnellings bak en niet aan de krukass. dus als je de versnellings bak aanpast kan je toch meer koppel krijgen of meer midden of meer top. ligt er aan wat voor hoe groot je de tandwielen maakt in de bak. kan het fout hebben hoor.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za nov 28, 2009 1:25 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Met je vertanding verander je niet het karakter van de motor. Het enige wat je verandert is het koppel en de snelheid aan je wielen. De vermogens/koppel curve van je motor blijft gelijk. (grotere vertanding geeft meer koppel aan de wielen maar een kleinere wielsnelheid, kleinere vertanding geeft meer wielsnelheid maar een kleiner koppel aan de wielen bij hetzelfde toerental)
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za nov 28, 2009 1:52 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
wel heeft ridder gelijk dat als je b.v. een korte 1 en 2 zou pakken en een lange 5 en 6 dan heb je een motor die snel weg is bij de start en hard loopt maar in het midden gebied minder presteert
vroeger toen er nog formule c gereden werd mochten die bak verhouding aan gepast worden op het circuit bij een icc behoort dit echter standaard te zijn dus verandert tm nou wat aan de bakverhoudingen dan krijg je wel degelijk een heel ander karakter van de motor
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: za nov 28, 2009 5:34 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: Met je vertanding verander je niet het karakter van de motor. Het enige wat je verandert is het koppel en de snelheid aan je wielen. De vermogens/koppel curve van je motor blijft gelijk. (grotere vertanding geeft meer koppel aan de wielen maar een kleinere wielsnelheid, kleinere vertanding geeft meer wielsnelheid maar een kleiner koppel aan de wielen bij hetzelfde toerental) Joris je zou het stukje nog eens goed moeten doorlezen hierboven. Ik zal nog een voorbeeld geven. Ik ben in het bezit van een testbank. Als ik daar een testrun op maak in de 5e versnelling komt daar een vermogen en koppel grafiek te voorschijn. Als ik deze zelfde run nog een keer maak maar dan in de 6e versnelling komt daar dezelfde grafiek te voorschijn met hetzelfde vermogen en hetzelfde koppel.
|
|
Omhoog |
|
|
masteryoda
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 2:03 am |
|
Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm Berichten: 115
|
Idd, Henry heeft volkomen gelijk. voor het koppel en vermogen van de motor maakt het niks uit in welke versnelling hij staat. dat blijft gewoon gelijk. 43 pk en 21 Nm. in zijn 1 is ook hetzelfde in 2.3.4.5. en 6. dat je dmv. de tandwielen een andere verhouding kan zetten heeft meer te maken met de juiste toerentallen voor een bepaalde baan. maar niks voor de uiteindelijke vermogensafgifte en bijbehorend koppel, want die wordt rechtstreeks aan de krukas afgegeven en niet bepaald door de versnellingsbak.
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 3:20 am |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
Als je het over de prestaties van een motor heb, dan is het koppel wat je op papier leest van je motor, of zelfs van een rollenbankuitdraai, nietszeggend. Dit getal zegt niets over de prestatie van je motor. Dit getal is namelijk de kracht waarmee de motor de krukas laat ronddraaien, niet de kracht waarmee de motor de wielen laat ronddraaien. Tussen de krukas en de wielen zit nog een versnellingsbak en die heeft als eigenschap dat hij het koppel verandert. In de eerste versnelling heeft een auto meer trekkracht dan in de zesde versnelling terwijl de motor zelf in elke versnelling dezelfde kracht levert. even opgezocht want als het zou kloppen wat henri zegt dan zouen een versnellingsbak niks zou uitmaken dan zou ik nog steeds sgm hebben gereden. maar dat doe ik dus niet omdat je bak niet klopte.
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 3:22 am |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
trouwens marlon_ruchtie ik had het niet over tandwielen op de motor en achteras in had het over de tandwielen in de versnellingsbak.
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 8:58 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Ridder ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt.
Ik zal het nog anders zeggen. Als ik de ketting op een tandwiel aan de krukas zet en dan een meting zal maken zal ik nog steeds hetzelfde vermogen en koppel hebben. Is niet helemaal waar want ik heb de bak er tussenweg gehaald en deze heeft wrijfings verliesen (weerstand). Dus dan heb ik iets meer vermogen en koppel.
Het mooie van alles is dat mijn testbank dus achterwiel en krukas pk's/koppel kan meten. Hij berekend dus de weerstand van het blok. En rekent dit dus om in krukas pk's. Als ik dus een run rechtstreeks vanaf de krukas maak en later een meting vanaf de versnellingsbak en deze dan omreken naar de krukas komt hetzelfde resultaat er uit.
Wat ridder bedoeld is puur de afstelling van de motor de keuze van tandwielen om de prestaties van de motor op de weg te brengen.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 11:03 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ja maar deze afstelling ben je niet vrij dus als tm beslist om een hele ander bak erin te zetten dan vind ridder dit jammer omdat hij de bak van de k9c goed vond
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 11:57 am |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
@ridder: waar haal jij vandaan dat ik het over de vertanding tussen de uitgaande as van de bak en de achteras heb? De tandwieloverbrengingen in de bak heten volgens mij ook vertandingen toch?
Het enige voordeel wat je kunt hebben van de vertandingen IN de bak aan te passen is dat je een bak kunt maken die helemaal op 1 circuit gemaakt is. Dat je dus uit geen enkele bocht hebt dat je in een lage versnelling eigenlijk nét te hoog in toeren zit en een versnelling hoger nét onder je powerband valt.
Wat je zegt zit wel wat in, maar dat is precies wat ik ook schreef in mijn eerste bericht hieromtrent. Als je een grote vertanding hebt, dan heb je meer koppel op je wielen maar wel een veel lagere wielsnelheid bij hetzelfde motortoerental. Alleen je motor blijft natuurlijk hetzelfde karakter houden, en dus hetzelfde koppel/vermogen leveren. Vermogen blijft overigens sowieso gelijk, ongeacht de vertandingen. (verliezen in de bak niet meegerekend)
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: zo nov 29, 2009 2:23 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
hey henri thanks duidelijk verhaal. en idd wat joris zegt ik denk dat de bak van de tm een van de beter is van alle motoren dus zou jammer zijn als ze die hebben aangepast. (behalve als het beter is natuurlijk want de 6de versnelling lijkt wat korter dan andere motoren) dit probleem heb ik namelijk gehad bij sgm die eerst een goede motor hadden maar na nieuw homologaties een ander blok hadden uitgebracht waar de bak gewoon niet goed was waardoor je gewoon te langzaam was terwel er wel voldoende pk en koppel was te meten op de krukas
|
|
Omhoog |
|
|
ridder
|
Geplaatst: wo dec 09, 2009 3:57 am |
|
Geregistreerd: ma jan 26, 2009 11:17 pm Berichten: 96
|
heb nu ook de schakel van parilla gezien hij heet de x30 niet echt de mooiste motor die ik heb gezien maar met standaard cijfers als 43pk bij 13500rpm en 22 nm bij 13000 rpm klinkt hij al aardig goed standaard
|
|
Omhoog |
|
|