Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 6:22 pm 

hoeveel tands tandwiel had je hiervoor en heb je nu erop zitten ?. en is de tandwiel die je veranderd hebt de kleine die op het blok zit of de achteras ?

gebruik je een ketting met een verbindingsschakel ? of geheel geklonken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 6:25 pm 

tandwiel was eerst 26 tands en nu 24 en het is de tandwiel van de achteras
ketting weet ik niet hoe zie je het verschil?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 6:36 pm 

Verbindings-schakel herken je aan 1 schakel waar een borgklemmetje op zit oftewel "visje" genoemd. dit omdat het een vorm heeft van een visje. :wink:

misschien maak ik het je te moeilijk allemaal. hoop anders dat iemand het misschien simpeler kan uitleggen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 6:47 pm 

nee ik snap het wel ik zal zodadelijk even gaan kijken ! als het een ketting is die geheel geklonken is moet ik dan een nieuwe ketting halen?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 6:55 pm 

Waldo als het goed is het geen ketting uit 1 stuk.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 6:58 pm 

het is er een met een verbindingschakel ! ik heb het 'visje' gezien 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 7:09 pm 

hoe werkt het nu om deze in te korten? en hoe kort moet deze gemaakt worden waaruit moet je meten?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 7:10 pm 

Gewoon 1 schakel erafhalen met een kettingbreker. De kettingbreker duwt het pinnetje uit de schakel waardoor je de ketting dus in kan korten...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 7:12 pm 

ik snap er niet meer van ! ik heb mijn oude tandwiel terug gezet en alles staat in dezelfde positie , en toch komt het hefboompje tegen de stoelsteun aan? als ik de motor achteruit zet komt het ervanaf maar dan is de ketting niet genoeg gespannen en als ik de motor verder naar voren doe dan is de ketting te veel gespannen ?
iemand enig idee wat ik hiermee zou moeten doen?

grts

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 11:28 pm 

@waldo

begin eerst met de tandwiel verhouding waarmee je wild gaan rijden (dus monteren). neem aan dat je gekozen hebt voor een kleinere achter. zoals je in je eerste post aangeeft.

je ketting moet zoiezo ingekort worden. je neemt de verbindings-schakel weg (stap 1)
je kan de ketting dan in een lijn leggen -------------------------- en je verweiderd 1 hele schakel. zoals marlon_ruchtie aangeeft met een kettingbreker. of de 2 pennetjes van de eerste schakel vlakslijpen en doorslaan met een drevel/doorslag-pen

(stap2) als je 1 schakel verweiderd hebt leg de de ketting weer om de tandielen en monteer je de verbindings-schakel weer (die met daat visje) (stap3) ketting spannen ,en kijken ofdat de koppelingshevel vrij is. zo niet..... dan zou er nog 1 schakel ertussenuit moeten.

net als ik eerder aangaf. zorg wel dat je wat ruimte overhoud naar voren. zodat wanneer je de ketting weer eens moet opspannen (een ketting rekt) dat je daar de ruimte voor hebt. en dat ie niet alsnog tegen het hevel komt.

gr ,Ronald

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 5:57 pm 

Let er even bij het monteren van het visje op dat de gesloten kant in de rijrichting wijst!
Ik heb het al eens gehad dat het visje verkeerd om gemonteerd was, als deze dan iets langs het tandwiel schraapt vliegt hij los waardoor je ketting eraf vliegt en bij mij kwam mijn ketting toen op mijn been (Heb 4takt dus ketting zit aan de stoelkant) en dat is een pijnlijke ervaring! De littekens staan er nu nog. Pas daar dus even mee op!

Verder is een ketting inkorten op zich niet zo moeilijk, langer maken is veeeel lastiger.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 29, 2009 6:51 pm 

Natuurlijk werkt ie wel, alleen doordat het een 'natte' koppeling is worden alle koppelingsplaten aangedreven door de wrijving van de olie.

Zit het niet in je kabel zelf? Smeer de koppelingskabel met WD40 oid.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 29, 2009 9:57 pm 

ja maar op dit moment zit er ook geen versnellingsbak olie in kan het ook daaraan liggen?
de kabel zelf beweegt goed en ja alleen springt deze niet terug maar zoals iemand al zei hiervoor dat het wel zou werke als de motor gestart heeft ?
grtss

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 05, 2009 1:30 am 

Het zou kunnen, maar dan zou ik mezelf toch gaan afvragen of er niet iets klopt in het blok. Een koppeling moet gewoon ontkoppelen, bij een lopende of niet lopende motor. Het feit dat de motor loopt veranderd niks aan de constructie van de koppeling. Het enige wat kan zijn is dat door trillingen of rotaties de koppeling wel los gaat, maar dat hoort niet zo te zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 05, 2009 1:50 am 

ja voor dat ik de motor eraf had gehaald voor de winter deed ie het prima heb alleen de koppelingskabel erafgehaalt en verder heb ik het hendeltje niet aangeraakt, nadat ik de motor terug heb gezet sprong hij nietmeer vanzelf terug.. ik ga deze week of volgende waarschijnlijk even versnellingsbak olie halen en vullen , iemand enig idee hoeveel ik erin moet doen? in principe zou ik ook kunnen rijden zonder koppeling want deze gebruik je toch niet alleen om te stoppen maarja toch liever dat het gemaakt is..
grts waldo

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende