Auteur |
Bericht |
SkeurijzeR
|
Geplaatst: zo apr 24, 2005 7:58 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
Aerox-Evo70 schreef: stel ik verklein al het volume achter de spoelpoorten en in de spoelkanalen, dan zal de stroomsnelheid daar hoog zijn en dus de vulling erg snel, maar hoe krijg ik dan al de uitlaatgassen eruit ? Grote uitlaatpoort De rotax max motoren maken gebruik van een powervalve op de uitlaat, deze regelt de grootte van de uitlaatpoort. Als het ware variabele uitlaattiming. Dat zou mischien wel een optie zijn voor jou, om er een powervalve op te maken Aerox-Evo70 schreef: wat ik dus van jullie wil weten: - wat doet men bij kartmotoren om meer toeren te draaien zonder koppel te verliezen ?
.....in elk geval elk onderdeel zo licht als mogelijk maken, zodat je veel toeren kunt draaien, en daar verlies je geen kracht door (in de zin van koppel of vermogen) (slijtage is wel hoog; bij de ICA na 2 tot 8 rijuren kan de motor in revisie)
en de 100cc automaten (ICA) zijn zonder koppeling uitgevoerd, dus daar treden ook geen verliezen op......
[hr]
Dus je kunt proberen om je hele blok uit elkaar te halen, en proberen van elk onderdeel een paar gram af te snoepen.
Verder mischien een powervale erop zien te krijgen, als dat mogelijk is weet ik niet (wild idee, maar mischien kun je er iets mee) en dan denk ik dat je verder gewoon met de afstelling van alles moet proberen. (En alles opschrijven wat je gedaan hebt, zodat je het later weer kunt terugzetten)
_________________  To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
 |
Aerox-Evo70
|
Geplaatst: zo apr 24, 2005 9:15 pm |
|
|
ok, maar ik denk dat je wel wat roterende massa nodig hebt om de compressie te overwinnen, anders loopt ie heel moeilijk... (denkend aan krukas en ontsteking)
met een powervalve kun je volgens mij alleen het koppel op lagere toerentallen verhogen, maar het idee is dat ik op 1 toerental draai, dus het op toeren komen en koppel bij lage toerentallen boeit verder niet...
|
|
Omhoog |
|
 |
flinter
|
Geplaatst: ma apr 25, 2005 3:50 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 25, 2005 3:27 pm Berichten: 26
|
de icc motoren hebben onderin nix geen kracht, bij ongeveer 10k gaan ze pas, en lopen ze door tot ongeveer 14500. als je hiervan een grafiek zou zien, zou het hoogste koppel niet ver van de lijn van het hoogste vermogen ofzitten(verticale lijn). hoe dichter ze bij elkaar zitten, hoe meer kracht je hebt. ik weet nie bij hoeveel toeren je scooter wegrijdt maar dat zou je dus zover mogelijk moeten verlaten. om in 1 keer je volle vermogen te verkrijgen.
we hebben hier ook een scootertje staan met 17 pk, en die rijdt pas weg bij ongeveer 10k.
en anders misschien iets net als bij een rotax max maken, powervalve, die zorgt ervoor dat de rotax ook onderin trekkracht heeft.
misschien heb je er wat aan.
groeten michiel
_________________ ik rij niet hard, ik vlieg laag
|
|
Omhoog |
|
 |
Aerox-Evo70
|
Geplaatst: ma apr 25, 2005 7:54 pm |
|
|
tnx voor je reactie  maar ik ben echt op zoek naar topvermogen, bij lage toerentallen (12k en minder) waar ik overigens maar heel kort zit heb ik al teveel vermogen. ik ben op zoek naar vermogen richting de 15k rpm.
heeft er iemand misschien een foto van de binnenkant van zo'n blokje?
|
|
Omhoog |
|
 |
mats
|
Geplaatst: ma apr 25, 2005 8:06 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
Beste wat ik kan vinden voor je,

_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: ma apr 25, 2005 9:46 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Citaat: , bij lage toerentallen (12k en minder) waar ik overigens maar heel kort zit heb ik al teveel vermogen. ik ben op zoek naar vermogen richting de 15k rpm.
dan moet je volgens mij met je uitlaat lengte (bochten middenstuk en diameter tegen conus) en je onstekingtijdstip en je membramen rommelen maar dan verleg je je power band of je em daar mee ook korter en feller kan maken weet ik niet
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: ma apr 25, 2005 9:48 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Heren,
Als we hier een nieuw type motor voor een scooter aan het ontwerpen
zijn en deze komt op de markt..... wil ik uiteraard wel mijn deel aub ....
(als moderator van dit Forum)
thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
flinter
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 3:52 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 25, 2005 3:27 pm Berichten: 26
|
ik heb hier '3 blokjes liggen, formule c, tm en rotax, kzal van allemaal de timingen wel is opmeten en een poortmap maken, daar hebbe we misschien meer aan.
_________________ ik rij niet hard, ik vlieg laag
|
|
Omhoog |
|
 |
Jeroen Eggink
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 5:24 pm |
|
Geregistreerd: za maart 19, 2005 11:09 pm Berichten: 374 Woonplaats: Dedemsvaart
|
ik krijg volgende week een nieuwe bovenkop op mn TM blok, waar weer een kopje binnen in zit die ik per baan kan vervangen. dus als ik op een baan rijd waar ik een hoge top moet hebben zet ik er een andere in dan op een baan waar ik veel trekkracht moet hebben... die lui zijn echt pk tovenaars waar dat vandaan komt 
_________________ Neem eens een kijkje op: http://www.heidemulder.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 5:33 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Met zo'n ding heb ik al in mijn handen gestaan bij MDR226. Hij maakt ze zelf, gaat echt een heel uitkienwerkje in zitten. Het is nog lang niet makkelijk om er een vorm in te draaien die en snel, en legaal is 
|
|
Omhoog |
|
 |
peter
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 6:50 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
tandwielen wisselen gaat veel sneller  :P:P
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
 |
Jeroen Eggink
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 8:14 pm |
|
Geregistreerd: za maart 19, 2005 11:09 pm Berichten: 374 Woonplaats: Dedemsvaart
|
dacht het niet... water eraf, 6 boutjes los, kopje eraf, nieuw kopje erop, 6 boutjes vast en nieuw water erin... gaat aardig sneller als je ketting eraf halen, nieuw tandwiel erop en dan je ketting nog weer afstellen
_________________ Neem eens een kijkje op: http://www.heidemulder.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
peter
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 8:32 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
twee bouten aan de onderkant bij het blok zijn zo los
dan twee ophet tandwiel
ketting hoeft er niet af hoor
ik ben er aardig bedreven in geraakt en ik weet zeker dat ik in inder geval sneller een tandwiel wissel dan een hele kop verwisselen
met water vullen moet je ontluchten anders kan je motor te warm worden
maar voor de allerlaatste tienden is een tandwiel wisselen denk ik wat te grof
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di apr 26, 2005 8:44 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
@ Jeroen, ik weet niet of je het al een keertje gedaan hebt, maar dat verwisselbare stukkie zit niet in de kop geschroeft, maar geperst. Dat krijg je er dus niet zomaar 123 even uit.
|
|
Omhoog |
|
 |
Jeroen Eggink
|
Geplaatst: wo apr 27, 2005 5:08 pm |
|
Geregistreerd: za maart 19, 2005 11:09 pm Berichten: 374 Woonplaats: Dedemsvaart
|
toch niet, bij mij zit hij er los in, wordt vastgemaakt dmv de bougie
_________________ Neem eens een kijkje op: http://www.heidemulder.nl
|
|
Omhoog |
|
 |