Auteur |
Bericht |
Henri
|
Geplaatst: ma jun 11, 2007 8:19 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: Nadat ik mijn Pavesi blok compleet gereviseerd heb, ben ik op wat problemen gestuit.
Ik vond dat ie niet lekker doorliep op toeren, dus een kleinere hoofdsproeier gezet waardoor ie nu wel lekker doorloopt tot zo'n 14500rpm (probleem 1 was dus opgelost)
probleem twee was dat ie nu niet lekker de bochten uit kwam, dus de onderuitsproeier ook iets kleiner gezet, ging al beter maar durf niet verder te gaan omdat er ook nog een derde probleem is.....
probleem drie was dat ie nu alleen erg warm loopt, signaal op alfano ingesteld op 75 graden, en na +/- 5 rondjes krijg ik alarm signaal.
kan dit alles te maken hebben dat ie toch te arm loopt, zo ja is het dan ook mogelijk dat het blok bovenop, onder mijn uitlaat toch nog mengesel spuugt???
Of zou ie nog steeds te rijk lopen en is m'n waterpomp of temp zender over de zeik.
Ik rijd met een Dellorto VSH30 , 158hoofdsproeier, 50 onderuitsproeier, nog een heel klein B45, en een 60 sproeier (van de laatste twee weet ik niet precies waar ze voor zijn)
wie kan mij hierin wat tips geven........
14500rpm is wel veel. Normaal zakt de motor rond de 13000rpm in elkaar. Je moet dus schakelen bij 13000rpm.
Je moet de motor zo gieren dat hij op het snelste stuk van de baan doorloopt naar ongeveer 13800rpm.
Het probleem met de warmte van de motor kan zijn dat je te klein staat op de hoofdsproeier. Het slechte wegtrekken wat er dan nog is kan komen door een verkeerde keuze van naald in combinatie met de sproeierbuis.
Het aflezen van de bougie is eigenlijk een vak apart. Kijk hier maar eens.
http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... ge=1&pp=15
Wat je kunt doen is de motor volgas uit zetten. Dan draai je de bougie er uit en kijk je met een lampje op de zuiger. Als je aan de rand van de zuiger spikkels (detonatie) ziet of nog erger verbrand aluminium is de afstelling niet goed.
Detonatie aan de uitlaat kant duit op een te kleine hoofdsproeier.
Detonatie aan de inlaat kant duit op een verkeerde naald en of sproeierbuis.
Een glimmende zuiger houd in dat je nog armer kunt.
Ik heb redelijk veel getest op de testbank met een pavesi motor van 1999.
Er zijn door de jaren heen wat kleine wijzigingen in de blokken gedaan maar ik denk dat ik je wel een goede basis afstelling kan geven.
Aller eerst wil ik weten wat de afstellingen van je blok zijn.
1. Wat is je squish is (de ruimte tussen de zuiger en de cilinder kop. dit gemeten met een tindraadje).
2. Hoe staat je ontsteking (dit gemeten met een micrometer).
3. Wat heb je in de carburateur ( alle sproeiers en naald en sproeierbuis en gas schuif).
Ik hoor het wel.
Groetje,
Henri
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
svr6-turbo
|
Geplaatst: ma jun 11, 2007 8:43 pm |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 5:25 pm Berichten: 84
|
Henri,
Gasschuif 50
DQ270 buis
Naald K21 op2e clip boven
158 hoofdsproer
50 onderuit sproeier
B45 innimienie sproeiertje
En nog een 60 sproeier (weet niet waar die voor is)
Voetpakking 0.5 (was voor revisie 0.6 , het is een bewerkt blokje trouwens)
Ontsteking staat op 1.6mm gemeten met digitale schuifmaat
Dit zijn alle gegevens voor zover ik weet..... Mijn collega is meer thuis in al deze afstelgegevens, maar ik weet bijna zeker dat dit erin zit...
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
joris
|
Geplaatst: ma jun 11, 2007 9:00 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
je moet je sqiush nog ff meten gewoon ff stukje soldeer draad in je bougie gat duwen dan je zuiger een keer rond draaien zodat de sodeer draad plat is geworden en dan op meten hoe dik die nu is dat is je squish
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
svr6-turbo
|
Geplaatst: ma jun 11, 2007 9:05 pm |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 5:25 pm Berichten: 84
|
aahh... moet ik dat nog even gaan bekijken
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Henri
|
Geplaatst: ma jun 11, 2007 9:29 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: Gasschuif 50 DQ270 buis Naald K21 op2e clip boven 158 hoofdsproer 50 onderuit sproeier B45 innimienie sproeiertje
Mijn afstelling op dit moment is,
Gasschuif 50
DQ271 buis
Naald K22 op 2e clip boven
155 hoofdsproeier
50 onderuit sproeier
B45 innimienie sproeiertje
De motor van jou zou dus gewoon goed moeten lopen.
Het kan ook nog zijn dat je vlotter niveau niet klopt.
Dit moet je even controleren. Die moet 11,5mm zijn.
Hoe je dat moet meten staat hier http://www.greenflag.net/dell/manual/carb_basic.pdf
Kijk ook nog eens naar de brandstof leidingen vanaf je pomp of dit allemaal goed aangesloten is.
Hij mag geen brandstof de carb in dwingen als die al vol is.
Je squish moet ik wel even weten. Deze is heel belangrijk.
En vanaf welk toerental trekt de motor niet ?
Beneden de 9000RPM gebeurt er niks dus daar moet je altijd boven zitten.
Het membraam kan ook een oorzaak zijn. Zijn de memraam plaatjes nog ok ? Als ze vervangen zijn kan het zijn dat je er een verkeerde dikte membraam platen in hebt.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
svr6-turbo
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 6:36 am |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 5:25 pm Berichten: 84
|
Op zich loopt ie ook wel lekker door, alleen de bocht uit wil ie nog niet lekker genoeg, en mijn grote probleem dat ie zo warm word...
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
svr6-turbo
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 6:41 am |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 5:25 pm Berichten: 84
|
Als de squis te groot of te klein is kan ie daardoor veel warmte creeeren,
Ik weet dat ie de eerste keer na revisie op 0.8 was gehouden, dit resulteerde in 0.3 voetpakking. Alleen dit was het echt niet, hiermee trok ie gigantisch maar liep niet veerder dan 12000 toeren...
Toen hebben we voetpakking vergroot naar 0.5, en dat ging al veel beter......
***Squis zou dus 1.0 // 1.1 moeten zijn....***
Het is trouwens een blok met een bolle zuiger.....
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Bobster
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 7:56 am |
|
Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am Berichten: 1526 Woonplaats: South-Garda
|
als je motor te warm word zal het toch wel liggen aan je radiateur.
dat hij misschien te klein is.
_________________
Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Sendatje
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 10:42 am |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Hoeft niet perse, als je met een arm mengsel rijd kan je motor flink warm worden. Normaal gezien koelt het nieuwe mengsel de cilinder wat af, maar als je met een arm mengsel rijd gebeurt dat minder.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Bobster
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 10:47 am |
|
Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am Berichten: 1526 Woonplaats: South-Garda
|
en mengsel was 1:25 ?
_________________
Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
fun racer
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 2:43 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 8:43 pm Berichten: 795 Woonplaats: jamaica JAH MANN
|
bob senda bedoel weinig bezine en niet olie ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif) tog????
trouwens ik d8 da icc pavesi plate zuiger heeft
_________________ BROODJE FRIKANDEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Bobster
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 3:39 pm |
|
Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am Berichten: 1526 Woonplaats: South-Garda
|
hij zegt arm mengsel dus het gaat over de olie ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
_________________
Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Henri
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 4:16 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
de squish moet je altijd na meten. ook met een nieuwe zuiger.
er kan namelijk wel verschil in zitten per zuiger.
0,8mm squish loopt de motor gewoon nog door bij mij richting de 13800 rpm.
Maar rond de 1mm is ok. groter dan 1mm kan je ook problemen krijgen en je verliest dan ook veel vermogen.
Hier moet je het dan mee doen. Ik kan je niet meer info geven.
Of je moet bij mij komen op de testbank. Dan kan je de carb afstellen doormiddel van mijn air fuel ratio meter (lambda).
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
David
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 7:55 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
@ Bobby, met een te arm mengsel wordt in deze context het benzine-lucht mengsel bedoelt dat samengesteld wordt door de carburateur, heeft dus niks met de mengverhouding van de benzine te maken.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |
Bobster
|
Geplaatst: di jun 12, 2007 7:55 pm |
|
Geregistreerd: do jun 08, 2006 9:24 am Berichten: 1526 Woonplaats: South-Garda
|
oke ik zal mijn mondje weer houden ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
_________________
Gebruikersnaam gewijzigd van Bobby_14 naar Bobster.
|
|
Omhoog |
|
![](images/spacer.gif) |