Auteur |
Bericht |
tony kart racer
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 6:08 pm |
|
|
oooh?
ik dacht dat dit zelf beter was.
regelmatig water verversen ivm roest vorming in het systeem wat naar mijn menig weer rotzooi in het koelsysteem tegen gaat.
|
 |
David
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 6:14 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Bij elke keer dat je het water eruit haalt, blijft er een beetje kalk, mineralen etc. achter, waarna je er bij het vullen weer nieuw water met kalk, mineralen etc. in doet. Dit water is bovendien weer redelijk zuurstofrijk.
Je moet het er ook geen jaren in laten zitten aangezien er dan van alles en nog wat in zou kunnen gaan groeien.
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 6:15 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
heee... weer on-line ??
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Lankhorst.
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 8:32 pm |
|
|
Van de PC's weet ik dat gedestilleerd water, of in ieder geval gedemineraliseerd water wél oké is om te gebruiken.
Citaat: Indien je aluminium en koper door elkaar gebruikt in je waterkoelsysteem, kan het ook zijn dat de prut wordt veroorzaakt door corrosie. Koper is een redelijk edel metaal en aluminium is juist erg onedel. Door de geleiding van het water lost het aluminium langzaam op, wat ook een soort prut kan veroorzaken. Ook dit is tegen te gaan door gedemineraliseerd water te gebruiken (zuiver water geleidt vrijwel geen elektriciteit) en anti-corrosiemiddelen in het water te doen.
Normaal kraanwater bevat altijd nog wat andere stoffen, Chloor en ik meen zelfs natriumfluoride. Niet alleen bied gedestilleerd water minder kans op algen, maar het houd dus oook je blok nog langer heel. Ik zoek nog naar de plaatjes van een koelblok dat opengezaagd is door iemand die kraanwater gebruikte, maar stel je voorlopig maar voor dat je aluminium compleet weggevreten is. 
|
|
Omhoog |
|
 |
RaceKabouter
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 9:30 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
Maar als er geen koper is het systeem zit moet het toch wel meevallen met de chemische corrosie? Ok, een beetje kalk, maar als je niet te vaak nieuw water gebruikt, moet dat toch ook wel meevallen lijkt me.
Ttoch wil ik wel eens gedemineriseerd water proberen, maar wat voor een anti-corrosie middel kan/mag ik dan gebruiken bij een alu blokje?
De leverancier (TKM - Tal-Ko) adviseerd 50% koelvloeistof, maarja daar hebben we het al over geahd.
|
|
Omhoog |
|
 |
tony kart racer
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 9:33 pm |
|
|
dus wat is nu goed?
er word van alles beweerd.
gewoon een simpel antwoord graag:
kraanwater of gedeminiraliseerd water?
|
 |
Manders Racing
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 10:31 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm Berichten: 512 Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
|
misschien een domme vraag..
maar om welke reden mag koelvloeistof niet? wegens eventuele radiateurbreuk dat het glad wordt op de baan? zodoende kunnen ze alles gaan verbieden... ook 4takten met olie in de carters of remolie........
_________________ "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
|
|
Omhoog |
|
 |
Lankhorst.
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 10:46 pm |
|
|
Citaat: kraanwater of gedeminiraliseerd water?
Zoals blijkt is er dus geen simpel antwoord. Persoonlijk zou ik er eerder gedestilleerd water in gooien. Maar ik zet er geen geld op in!
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: ma sep 25, 2006 11:12 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Manders Racing....
Dat mag niet omdat radiateurs de neiging hebben om soms over te koken en daardoor wat vloeistof op de baan gooien (niet iedereen heeft nm een opvangbakje), het water gedeelte van de koelvloeistof verdampt, echter de olieachtige instantie blijft op de baan achter en dat wordt spekglad met alle gevolgen van dien..
Vandaar dat het niet mag !
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: di sep 26, 2006 12:13 am |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
gedestileerd water wordt gebruikt omdat je dan minder vervuiling in het koelwater systeem krijgt dan bij het gebruik van gewoon kraanwater!
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
 |
lpgies
|
Geplaatst: di sep 26, 2006 8:14 am |
|
|
Klopt, in kraanwater zitten oa Calsium en Natrium verbindingen ( zouten ) en deze slaan neer tijdens verwarmen. In demin ( onthard ) water zitten die zouten niet meer en kunnen ze dus ook geen afzetting in je koelsysteem geven.
grt
|
|
Omhoog |
|
 |
Milano
|
Geplaatst: di sep 26, 2006 10:45 am |
|
|
Als ik zo de reacties een beetje proef, dan neig ik toch naar het gebruiken van gedestilleerd water. Maar ik zou nog wel graag willen weten of je iets zou kunnen toevoegen aan het water om corrosie te voorkomen (of verminderen)?
|
|
Omhoog |
|
 |
peter
|
Geplaatst: di sep 26, 2006 12:41 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
je kan een klein beetje boor olie toevoegen
dit is beter voor je waterpomp (bij crossblok)
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
 |
RaceKabouter
|
Geplaatst: di sep 26, 2006 3:10 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
What the hell is boor olie????
... of is da een hele domme  vraag.
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: di sep 26, 2006 3:32 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
olie die gebruikt wordt bij het boren in metaal! Verkrijgbaar bij de meeste technische groothandels.
|
|
Omhoog |
|
 |