Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 10:04 pm 

Enkele maanden geleden heb ik een crg met een rotax max sr gekocht.

De banden die erop zaten waren bridgestone YJA (zachte stickies). Ik heb hier nog een paar keer mee kunnen rijden en de kart lag voor zover ik dat kan beoordelen heel erg goed op de baan. Een erg voorspelbare wegligging: niet kritsch in het grensbereik waardoor ik als beginner makkelijk een limiet kan opzoeken.

Ik heb voor een stel andere velgen een set bridgestone YKB gekocht en deze eronder gezet toen de YJA's meer dan versleten waren.

Het weggedrag is nu totaal anders en veel minder prettig. De achterkant voelt onvoorspelbaar en breekt snel uit.

De bandenspanning waar ik meestal mee begin ligt rond de 0,7 bar. Om deze waarde experimenteer ik af en toe wat (tussen 0,6-0,9). Ik kan niet zeggen dat ik hierdoor een groot verschil voel.

Ik heb afgelopen zondag weer even alleen de oude versleten achterbanden YJA erop gezet en dit verbeterde de wegligging enorm (ondanks dat de banden oud en versleten zijn).

Natuurlijk rij ik qua duurzaamheid liever met de iets hardere band. Wat zou ik moeten/kunnen aanpassen om met de hardere band hetzelfde prettige rijgedrag te krijgen als met de zachtere band?

Wat gegevens over de huidige afstelling:

De kart is achter al 140 breed (voor ruim 119).
De stoel staat al relatief ver naar achteren.
De kart is relatief los opgebouwd: geen stabi's, slechts één achterste stoelbevestigingssteun aan elke kant, de onderste dwarsligger van de stalen achterbumper is los (als er dan iemand hard tegenaanrijdt trekt hij mijn frame niet zo snel krom :D ).
De achterkant staat op zijn laagste stand
Wat voor soort CRG as erin zit weet ik niet

Ik heb o.a. de volgende detailvragen:

Is het zinvol om één of twee extra stoelbevestigingssteunen te plaatsen om de stevigheid te vergroten?
Heeft een stabilisator achter een groot effect?
Zou ik de achterkant eens hoger moeten zetten?
Is het erg vreemd om achter de zachtere band te blijven gebruiken? Toen het gebruik van gemengde banden toegestaan was in de F1 reed men daar in ieder geval vaak met banden van verschillende hardheid voor/achter of links/rechts.
Zijn er andere zaken waar ik aan kan denken?

Het beste antwoord is waarschijnlijk om goed te leren karten, maar dat kost waarschijnlijk meer tijd dan andere mogelijke oplossingen :mrgreen:

Bijvoorbaat dank!

ChrisW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 10:11 pm 

Een YJA is een zachte band.
Een YKB is een medium band. Hiermee heb je ook wat minder grip.
En als je goed remt hoort je achterkant altijd uit te breken zolang je hem onder controle kan houden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 10:13 pm 

Ongeacht de mogelijkheden wat betreft de afstelling: evenveel grip met de medium bandjes als met de zachte bandjes gaat niet lukken natuurlijk.

Er vanuit gaande dat het setje banden goed is, en de bandenspanning klopt, kan je wel wat dingen proberen:
-achter iets smaller
-voor iets smaller
-stabi's vast
-hardere achteras
-bredere wielklossen
-frame omhoog

Eén ding tegelijk proberen, en eigenlijk ook altijd het tegenovergestelde proberen :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 10:21 pm 

@ washandje: de kart brak ook met de zachte banden wel uit bij hard aanremmen en bij insturen, maar het grote verschil is dat het nu veel sneller gebeurd en veel abrupter. Met de zachtere band is het in ieder geval veel beter onder controle te houden.

Nogmaals, misschien moet ik gewoon beter leren karten maar ik vind het verschil wel heel erg groot.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 10:29 pm 

@ David: dank!

Is wat ik nu omschrijf iets wat gewoon hoort bij de mindere grip van een iets hardere band (maar het is nog steeds een redelijk zachte band) of is het een uiting van onder-/overstuur?

Ik probeer eigenlijk te zoeken naar hetgeen ik het beste (als eerste) kan aanpassen. Voor de meeste aanpassingen heb ik namelijk geen onderdelen en om nu maar gelijk met een complete kooplijst voor o.a. stabilistoren, klossen en achteras de winkel in te lopen gaat me net een beetje ver. De hoogte aanpassen is natuurlijk wel gratis

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 2:16 am 

hey chris
vraag 1 voor jou de velgen die je op de b tjes heb zitten zijn dat dezelfde soort en type velgen als op de a bandjes?
2 is je bandespanning warm 0,7 of is dat koud als het koud is ga is wat lager weg en als je binnen komt zet al je banden op 0,8 warm.
3 140 is wat breed achter dat doe je eigenlijk nooit dig geeft vaak ook aan de achtekant wat onderstuur. ga een bijvoorbeeld met je achteras naar 138,5.
stoelsteunen maken niet zo uit dit is meer voor grip in de bocht niet bij aanremmen. dit is het zelfde bij het plaatsen van een stabie.
en daarbij moet je onthouden een a heeft een zachter bandwang. dus die gaat altijd makkelijker zijn met alles wat je op de baan doet.
als je weer nieuwe banden koopt ga dan voor vega blauw gaat langer mee als de b maar is wel zachte aan de bandwang. dus rijd wat makkelijker.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 7:57 am 

@ ridder: dank voor de opmerkingen.

1) de velgen zijn niet exact hetzelfde. Het zijn wel allebei magnesium velgen, maar die van de b banden zijn niet van CRG en die met de a's wel
2) het is inderdaad 0,7 koud. Als ik daarna warm meet, komt ik snel op 0,9
3) ik zal eens experimenteren met de setup waaronder de breedte achter.

Wat me opvalt is dat vrijwel iedere kart meer dan een set ophangbeugels achter heeft. Ik heb slechts één set die relatief aan de voorzijde van de achterasophanging zit. Zouden extra beugels die bevestigd worden aan de achterzijde van de achterasophanging niet de stevigheid vergroten en relatief meer gewicht naar achteren verplaatsen (ervan uitgaande dat ik met wat gewicht tegen de achterkant van de stoel zit)?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 10:00 am 

Dat niemand in eerste instantie eens vraagt wanneer hij uitbreekt? Bij het aanremmen, bij het insturen van de bocht, of juist wat later? We kunnen allemaal dingen gaan roepen, maar zonder dat gegeven, heeft het geen zin om dingen te gaan roepen.

En hoeveel ervaring heb je zelf al? Kan namelijk ook goed zijn dat een afstelling die voor een ervaren coureur perfect werkt nog helemaal niet bij jouw rijstijl past, doordat je zelf bepaalde dingen (niet rot bedoeld overigens :)) oproept in het gedrag van de kart. Als wij hier dan bepaalde dingen roepen, kan het best zijn dat dat voor jou juist weer tegenwerkt.

#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 10:54 am 

@hvb83,

Het verschil tussen de banden merk ik het meest in het allereerste deel van langzamere bochten. In berghem (in Estoril layout) zijn dit met name de rechterknik na de chicane na het achterste rechte stuk, en ook de daarop volgende linkerknik. Bij de snelle bochten en ook bij de erg langzame hairpin voor het achterste rechte eind merk ik minder verschil.

Ik heb weinig ervaring en het zal ook zeker grotendeels aan mezelf liggen. Ik heb nu 6 keer zo'n gemiddeld effectief 2 uur met de kart gereden (4x op berghem). Daarvoor regelmatig met huurkarts (ook buiten, waaronder recent een keer met de rotax max en dd2 op genk). Op berghem kom ik met de ykb's op de estoril layout de laatste keer niet verder dan een 48.7 wat kenners hier waarschijnlijk genoeg zegt over mijn capaciteiten :oops: Dit is sneller dan ik eerder reed met de yja's maar dat is al een beetje ervaring wat begint te komen :D Op zich was ik nog niet eens zo ontevreden over de rondetijd van mijn snelste ronde, maar gaat het meer over het grote aantal ronden dat ik deze tijd niet haal doordat ik veel snelheid verlies door het opvangen van het bovenmatig uitbreken in o.a. de genoemde bochten.

Ik snap dat ik met meer ervaring met elke kart(afstelling) sneller wordt en ook bovenmatig uitbreken van een kart kan verminderen. Tot nu toe heb ik echter in zijn geheel nog niets versteld aan de kart (behalve dan de andere bandenkeuze en wat gepruts met bandenspanning) en hoop dat ik daarmee ook wat stapjes kan maken. Ik neem aan dat niet iedereen om me heen op de kartbaan voor niets zo intensief bezig is met het afstellen van zijn kart tussen het rijden door (vaak ook nog ondersteunt door professionele monteurs of famillieleden) :)

ChrisW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 11:28 am 

Elke kart reageert natuurlijk weer anders, dus een gremium is er niet, maar ik zou beginnen met de achterkant van je frame omhoog te zetten en te kijken of het beter wordt als je het frame achter wat stijver maakt.

En probeer ook op je houding in de kart te letten. Blijf het liefst gewoon stil in je stoeltje zitten op het moment dat je een bocht in gaat. Je hebt al genoeg zaken waar je je als beginner mee bezig moet houden, als je dan ook nog eens op je lichaam moet gaan letten krijg je het wel erg druk. Als je meer hebt gereden ga je vanzelf wel aanvoelen wanneer je de kart moet zetten. Zorg daarnaast dat je je stuur zo stil mogelijk houdt; 1x insturen en in die stand laten staan. Kijk maar eens hoe Schumacher zit te sturen, beter dan dat krijg je het niet.

Dat moet al een heel verschil maken. Daarna kan je altijd nog verder om dingen aan te passen, maar hiermee moet het duidelijk beter gaan. En al dat gesleutel in de pits is leuk als je die laatste tiende eruit wilt krijgen voor een wedstrijd, maar daar heb je niks aan als je gewoon komt om lekker te rijden. :lol:

#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 1:32 pm 

Eindelijk weer eens topic wat over karten gaat =D) =D)
Leuk om te volgen keep up the posting.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 4:57 pm 

hey chris

kijk zal je dan meteen wat leren. velgen doen al heel veel de ene magnesium velg is de andere niet. ik heb zelf namelijk 5 verschillende type magnesium velgen die allemaal anders reageren. is alleen voor jou nu niet spannend maar maar voor als je ooit wedstrijden wil rijden wel. meet even met alletwee je type velgn de lengte van je de breedte achter op. zou best kunnen dat er verschil in zit.
verder let erg god op je banden temp.
ik weet van de b band als hij boven de 0,8 komt wat meer gat glijden. band wordt dan wat te warm dus hij gaat sneller grip verliezen. dus even 6 of 7 rondjes op de baan rijden met de spanning die je normaal koud weg gaat en terug brengen naar 0,8. en weer lekker door rijden.
verder lijn je voorkant netjes uit. wat hier boven al wordt gezegt elke beweging bij het aan remmen geeft een reactie ook een voorkant die niet netjes is uitgelijnt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 5:07 pm 

over de stoel steunen hoe meer je er zet hoe rustiger je kart word in bochten
jij als rijder heb dan minder invloed op de kart omdat je stiller zit. als je er minder heb kan je meer bewegen met je boven lichaam. waardoor je meer naar buiten kan hangen met je lichaam.(gebeurt vanzelf door de G krachten). maar hierdoor komt er meer druk om je banden aan de buitenkant en heb je dus meer grip in de bocht. maar omdat je ook kan bewegen kan je dus onbalans geven aan het frame. dit los je dus op door er meer te plaatsen. alleen verlies je dan wat grip. maar dat valt wel weer ergens anders te halen. maar dat wordt weer een heel lang verhaal. waar je nu niet zoveel aan heb want dat betekend onderdelen kopen en ga zo maar door. dus we moeten het voor nu even simpel houden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 6:08 pm 

Nogmaals dank voor de reacties!

Dat punt van Ridder over de bandenspanning lijkt me best relevant. Ik merk in ieder geval na een rondje of 10-15 dat de kart erger begint te glijden en op een gegeven moment gewoon heel erg onprettig onvoorspelbaar wordt. Ik had zelf al de conclusie getrokken dat dit door de warmte kwam en dit eigenlijk geaccepteerd als minder punt van de banden en door de run dan te beëindigen. Het zou mooi zijn als ik dit kan "oplossen" door de spanning te verlagen. Ik kom nu bij warme banden wel in de buurt van 1.0 bar of zelfs hoger. Nu ik er verder over nadenk, is de bandentemperatuur wellicht heel erg van invloed op mijn oordeel over de banden. Ik heb langer (2-3 rondjes) nodig om de boel op te warmen en in deze periode heb ik veel minder grip (met de zachte bandjes heb je veel eerder veel grip). Vervolgens begint dan relatief snel het verval door waarschijnlijk te warme banden. Klinkt zeker als iets waar ik veel beter op moet letten.

Ik denk dat ik ook maar een setje extra stoelsteunen ga plaatsen. Dit is volgens mij de eenvoudigste (en goedkoopste) wijze om de achterzijde iets te verstevigen en iets meer druk(gewicht) op de achterwielen te krijgen (ik heb geen achterstabi en geen andere hardere as).

Ik zal ook zeker eens experimenteren met de hoogte van het chassis achter. Ik geloof best dat, zoals hvb hierboven zegt, zoiets voor mij niet veel brengt en dat ik met name moet gaan rijden, maar als ik toch stil sta om de banden te laten afkoelen en omdat ik het toch niet volhoud om een hele dag achter elkaar in de kart te zitten, dan kan ik net zo goed mijn mooie gereedschap in de hand nemen :)

Ik probeer zo stil mogelijk in de kart te zitten en zo weinig mogelijk aan het stuur te draaien. Of me dit lukt is natuurlijk een ander verhaal. Gevoelsmatig reed ik véél rustiger met de zachtere bandjes (maar ja, da's natuurlijk ook makkelijker met al die grip van die plakbandjes)

De achtervelgen moet ik eens opmeten om te zien of daar verschil inzit. Ik heb wel achter de totale breedte gemeten met de oude en nieuwe velgen en deze totale breedte bleef gelijk (140 cm).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 6:18 pm 

Over die banden, als je kunt voelen dat de grip afneemt rijd je inderdaad te warm, ik zou eens proberen je banden op 0.8 warm te krijgen, even voelen hoe het gaat. Als je grip afneemt naarmate je banden warmer worden moet je er sowieso minder lucht in doen want dan worden ze te warm, krijg je totaal geen gripopbouw moet je er meer lucht in doen want dan warmt de band niet genoeg op.

Wat je ook even kunt proberen om je chassis stijver te maken is de ligger van je achterbeugel vastzetten. Ook zou ik inderdaad iets smaller gaan rijden.

Zoals gezegd een ding per keer proberen en je krijgt er vanzelf wel handigheid in!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende