Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: koelcircuit
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 8:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Pomp zuigt het uit de radiateur en pompt het door het blok omhoog. Waarom durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar er zal vast een hele logische reden voor zijn... (om de een of andere reden koelt het niet voldoende als het water van boven naar beneden door het blok gaat)

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: koelcircuit
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 9:46 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Het heeft allemaal met werkzekerheid te maken. Als je pomp vanonder uit een vat zuigt ben je zeker dat hij wel degelijk wat aanzuigt. Als hij bijvoorbeeld vanboven aanzuigt kan het zijn dat als er lucht in het systeem zit/geraakt de pomp in het ijle ronddraait en je dus geen circulatie hebt met alle gevolgen vandien. Dat het water vanonder het blok naar boven gepompt wordt is logisch -> zo zal je eigenlijk steeds de waterkamer in het blok gevuld houden en ben je er zeker van dat er steeds een "mantel" van water aanwezig is om de warmteuitwisseling te verzekeren. Als je water vanboven toevoert heb je kans dat als er lucht in het systeem zit er niet overal in het blok voldoende water zit en zal je motor ongelijk gekoeld worden wat niet zo goed is.
Als pluspunt zal de pomp van onderuit de radiator steeds het koudste water dat in het systeem aanwezig is aanzuigen. Dat is dan ook weer beter voor de pomp.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: koelcircuit
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 9:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
De pomp moet het er doorheen drukken.... Dit ivm met lekkage, dat hij geen lucht kan aanzuigen.
uitgang pomp moet op de voet van je cilinder of je blok.. zodat je vloeistof erdoorheen wordt gedrukt.
Dit voorkomt lucht bel vorming in je motor!!

Excuus ik was niet wakker, maar onderuit je radiator is goed.
Als ie het dus maar onderin je cilinder er weer in stuwt.!

Temp sensor NA de cilinder (op je uitgang) dan weet je je werk temp.. en zie je het snelst of er veranderingen zijn in je temp.

Aanvulling op Beire :

Je waterpomp is ipc een centifugaal pomp, deze werkt alleen als hij onder water staat..
Deze pomp heeft geen zelf aanzuigende werking (kan bijv geen lucht opzuigen), daarom ten alle tijde onder het niveau houden..

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: koelcircuit
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 8:22 pm 

Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm
Berichten: 17
klinkt inderdaad heel logisch IncineratorX2. Het is me helemaal duidelijk. Thanks...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David