Auteur |
Bericht |
Stefan.Rovers
|
Geplaatst: vr mei 08, 2009 11:53 am |
|
Geregistreerd: do aug 28, 2008 10:59 am Berichten: 10
|
Hoi,
Bij mijj Rotax hoor ik het geluid van de motor veranderen rond de 11.500 toeren. Ik kan het niet anders beschrijven als dat het geluid scheller wordt. De verandering is wel redelijk plots en ik heb het idee dat het niet simpel het oplopen van de toeren is. Ik dacht zelf aan de powervalve, maar begrijp van anderen dat je dat wel kunt horen, maar niet zo heel duidelijk hoorbaar zou zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: vr mei 08, 2009 11:58 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De Powervalve kan je soms ook wel heel duidelijk open horen gaan hoor, maar meestal is dat bij een lager toerental. Als er een nieuwe mat in de uitlaat zit kan hij in het begin ook heel schel klinken rond het toerental dat jij aangeeft. Hoe lang heb je je Rotax Max al, en klonk hij vroeger anders? Sluit de uitlaat goed aan op de moter, en hoe heb je je carburateur afgesteld?
|
|
Omhoog |
|
 |
Stefan.Rovers
|
Geplaatst: vr mei 08, 2009 12:04 pm |
|
Geregistreerd: do aug 28, 2008 10:59 am Berichten: 10
|
Ik heb hem voor de winter gekocht. Nu een keer of 6 mee gereden en laatst de mat in de uitlaat vervangen (nu 1.5 uur mee gereden of zo). Weet niet of hij nu heel anders klinkt. Wel de koppeling, want ik heb nu een 2009 versie erop (incl. nieuwe ijzere tandwielen in het blok) De uitlaat sluit wel goed aan denk ik. In het begin lekte hij nog wel eens een paar druppels bij de aansluiting tussen blok en uitlaat (wat redelijk wat mensen hebben volgens mij) maar ik heb er tegenwoordig een beetje vloeibare pakking tussen zitten. Heb vorige week vrijdag (20C) gereden met een 162 sproeier.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: vr mei 08, 2009 12:16 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Na anderhalf uur zou de mat weer hetzelfde moeten klinken als anders, dus denk dat het daar niet aan ligt. De metalen tandwielen zullen zeker anders klinken dan die van plastic, ik heb zelf alleen nog geen ervaring met die tandwielen.
Als je de carburateur armer afstelt klinkt de moter vaak ook iets scheller. Ik gebruik bij die temperatuur meestel een iets grotere sproeier, maar 162 is nou ook weer niet zo heel erg klein.
|
|
Omhoog |
|
 |
Stefan.Rovers
|
Geplaatst: vr mei 08, 2009 12:32 pm |
|
Geregistreerd: do aug 28, 2008 10:59 am Berichten: 10
|
qua temperatuur kwam de motor bij een 162 wel mooi rond de 53 C. Heb moet zo'n zelfde weer ook wel gereden met een 165, maar dan moest ik wel de radiator wat afplakken om hem mooi op temperatuur te krijgen.
Ga morgen naar Berghem, dus ik zal daar eens wat rond vragen en wat meer met de powervalve spelen. Misschien dat na het rijden morgen de mat pas echt ingereden is, en het geluid minder wordt. Omdat ik nog niet zoveel heb gereden is het moeilijk om precies te weten wat je hoort en of het normaal is.
|
|
Omhoog |
|
 |