Auteur |
Bericht |
Martijn
|
Geplaatst: zo dec 21, 2008 1:15 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 07, 2008 10:08 am Berichten: 7 Woonplaats: Reusel
|
Heej,
Wat zijn de verschillen tussen een Rotax Max uit 2002/2004 en met 2005/2009?
Wat is dan slecht kwa power en ontwikkeling
Laatst bijgewerkt door Martijn op zo dec 21, 2008 10:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo dec 21, 2008 2:49 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Wat power betreft is er weinig tot geen verschil tussen de eerste max van ca 1998 en de max van nu.
Er is wel heel wat verbeterd in de afgelopen jaren, o.a. de koppeling heeft men de afgelopen jaren geprobeerd steviger te maken, wat niet helemaal gelukt is waardoor er dus nu een compleet nieuw type koppeling voor ontwikkeld is.
Andere dingen die veranderd zijn zijn de zuiger, zuigerveer, drijfstang, radiator, accu, powervalve, carburateur, tandwielen. Niet alleen het ontwerp van sommige onderdelen is aangepast, soms ook de manier waarop ze gemaakt worden, bijvoorbeeld een ander gietproces voor de carterhelften. Sommige onderdelen zijn zelfs meerdere keren al gewijzigd.
Redenen voor wijzigingen zijn meestal verhogen van de betrouwbaarheid, andere leverancier van het betreffende onderdeel, of de mogelijkheid efficienter te produceren.
Geen enkele ontwikkeling is gericht op het verbeteren van de prestaties, aangezien de Rotax Max klasse opgericht is met de achterliggende gedachte dat iedereen met gelijk materiaal aan de start verschijnt om zo de kosten in de hand te houden, wat niet op gaat als je ieder jaar een nieuwe max moet kopen omdat de nieuwe blokken sneller zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: zo dec 21, 2008 6:58 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
maar ik laatst iets gelezen op marktplaats....
Retrofit kit iemand ervaring mee ?
verbeterdere onderdelen max zeggen ze
Swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: zo dec 21, 2008 10:00 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Swiss...
Dat is een setje van nieuwe Koppeling compleet en een nieuwe Balans As..
Echter voor het laatste moet je motor open, dus ik zou even wachten tot een revisie...
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo dec 21, 2008 10:09 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je kan de nieuwe kit monteren zonder het zegel te verbreken, het gaat niet om een nieuwe balansas maar gewoon om een nieuw setje tandwielen, deze zijn nu van metaal ipv plastic.
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: ma dec 22, 2008 12:16 am |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
heb geen zegel  dus dat houd het in dat retrofit kit  dank u
swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
RAM Racing
|
Geplaatst: ma dec 22, 2008 8:47 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
De nieuwe onderdelen zijn duurzamer geworden. Zelf tijdens de wedstrijd meegemaakt dat de tandwielen het begaven. Vreselijk lastig...
De nieuwe koppeling is wat anders. Schijnt steviger te zijn maar ook lastiger om mee te rijden. Voor zover ik begrijp uit de ervaringen tijdens de laatste Finals grijpen ze eerder aan en in 1 keer. We zullen zien daar ze tijdens de Wintercup nog niet mogen worden gebruikt. Februari en maart 2009 veel trainen dus....
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma dec 22, 2008 9:29 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Aan de ene kant lijken me metalen tandwielen ook veel beter, ze zullen minder snel kapot gaan, aan de andere kant zal de schade vermoedelijk groter zijn als ze het uiteindelijk toch een keer begeven.
|
|
Omhoog |
|
 |