Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 8:02 pm 

Geregistreerd: wo mei 10, 2006 8:28 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Weert
Even een vraag voor de techneuten....

1) Hoe kun je de slijtage aan een centrifugaal-koppeling (Honda 4-takt)
zo minimaal mogelijk laten zijn? Natuurlijk smeer ik de ketting en tandwielen goed....maar wat zijn verder aandachtpunten :?:

2) Heeft het rijden op een baan met veel bochten invloed op de slijtage?

Ben benieuwd naar de reacties!
:?:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 8:28 pm 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Antwoord van een rijder (vindt mezelf (nog) geen echte techneut)

1. Geef geen gas op het gras. (slippende achterwielen eten de koppeling echt op! Ik heb ze zien branden !!!)

2. Zorg ervoor dat je blok stationair niet te hoog loopt. De koppelingen kunnen dan in stilstand al een beetje gaan slippen = ook meer slijtage)

3. Ik geloof niet dat bochten veel invloed hebben op de slijtage, gas geven en remmen tegelijkertijd wel! Niet doen dus.

Wellicht dat er ook nog wel wat te halen is uit de montage van de koppeling zelf (de veren ed.) Maar daar heb ik geen ervaring mee.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 8:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
ik vind het zelf plezierig om met reletief slappen veertjes te rijden
voordeel hiervan is, dat wanneer je gas geeft meteen de schoentjes naar buiten slingert en ook goed klem blijft zitten, dan wanneer je iets strakkere veertjes hebt

nadeel is dus wel dat je koppeling iets slijtage gevoeliger is omdat je bij stationair draaien de koppeling snel pakt

echt slijtage vriendelijk houden, doe je een koppeling niet
maar zorg er voor dat je zoals racekabouter al zegt
wanneer je op het gras komt niet volgas blijft geven en rem en gas niet tegelijk gebruiken

ook het rijden in de regen is een slijtageslag aan de koppeling, omdat je dus soms met wielspin rijd (slip zowel koppeling als je wielen)

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 8:41 pm 

Geregistreerd: wo mei 10, 2006 8:28 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Weert
Je hebt natuurlijk twee soorten slijtage.

1) De 'koppelingschoenen' in de koppeling
2) tandwiel aan buitenzijde van de koppeling

Toch?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 8:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
koppelingschoenen heb ik niet
ik heb een speciale lichte koppeling

zitten 2 halve manen van metaal in
dus ijzer op ijzer koud op elkaar

ik geloofde eerder ook niet dat dat werkte, maar ik ben er zeer tevreden over

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 9:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
-Zo weinig mogelijk stationair laten draaien.
-Bij het spinnen niet als een gek op het gas gaan staan om de motor aan de praat te houden
-Zo nu en dan de boel schoonmaken en ontvetten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 10:56 pm 
Starten, warm of testdraaien op een bokje, dus met de wielen van de grond.
Wij gebruiken een meubelroller (plank met twee dwarsbalkjes waar de achterbumper tussen past op 4 zwenkwielen)

Ook ideaal om hem in de kleine ruimte te manouvreren.
Als je een beetje spierballen hebt, kun je je stilgevallen kart er zelfs mee van de baan halen.

Zo kan hij er tijdens het starten ook nooit vandoorgaan!

Benno


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David