Auteur |
Bericht |
bas532
|
Geplaatst: di sep 12, 2006 6:25 pm |
|
Geregistreerd: vr jun 30, 2006 9:21 pm Berichten: 72 Woonplaats: zutphen
|
hoi,
ik heb vandaag mijn motor(honda gx390) gemaakt maar moet hem nu weer vol gooien met olie.
maar weet eigenlijk niet wat voor olie er in gaat.
dus zou iemand mij ff kunnen vertellen wat voor olie erin gaat?
speciale olie of gewoon standaard olie die ook in 4 takt grasmachines gaan enz.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di sep 12, 2006 6:40 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Energy 390 schreef: ik gebruik kendall, ze zeggen dat het perfecte olie is voor een viertakt! M.Jansen schreef: In mijn 390 gebruik ik Motul 300V 4-takt raceolie.
Goed spul, past perfect bij de eigenschappen van een 390.
groeten! Maarten Jansen whitehorsekart schreef: Wij gebruiken Motul full syntetic raceolie, ik weet niet precies wat de officiele naam is, want ik heb het spul niet hier, maar het is 5W40 dacht ik.
Handig zo'n zoekfunctie, kan em iedereen aanbevelen
Hoop dat je hier wat verder mee komt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Verwijderd2
|
Geplaatst: di sep 12, 2006 6:41 pm |
|
|
Hallo Bas,
Als er niets gereviseerd is en hij niet echt getuned is, gewone goede autoolie 10-50 of 20-50 (mineraal of half synthetisch)
Bij een getunede en gereviseerde eerst normale olie als voornoemd en dan na de eerste wisseling vervangen door synthetische met hetzelfde temp.bereik.
Dit volgens een duitse tuner van Honda's (discussie op forum gevolgd.)
Dus na reviesie na de eerste rijuren olie sneller vervangen dan normaal en nakijken op slijpsel. (Olie door koffiefilter)
Benno
|
|
Omhoog |
|
 |
stephan
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 10:01 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
Castrol RS 10w 40 is het allerbeste!
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 4:08 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Misschien kan je even toelichten waarom die olie het allerbeste is? Ik vind dit namelijk altijd erg interessant.
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 5:08 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Ik denk dat de info die tukkerteam gaf al heel veel informatie geeft. Een ieder hier of een kartzaak biedt altijd een merk aan en zal zeggen dat dit het beste is.
Het belangrijkste is dat je het juiste type olie in je blokje doet.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics.nl
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 5:30 pm |
|
Geregistreerd: do maart 02, 2006 8:08 pm Berichten: 73
|
Er is geen beste. Heb het ook eens gevraagd maar iedereen kwam met een ander antwoord. Het moet echter wel volledig synthetische olie zijn. Dus alles tussen de 0w40 en 15w40 zal goed zijn. Het getal voor de W heeft te maken met de prestaties bij een bepaalde temperatuur maar in Nederland maakt dat een stuk minder uit aangezien het hier niet vaak echt heel warm of juist koud is.
_________________ www.kartfanatics.nl - de site voor fanatieke karters!
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 5:38 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Tja veel mensen zeggen inderdaad, merk X is de beste olie, maar meestal weten ze zelf niet waarom het beter zou zijn dan merk Y.
Het getal voor de W heeft te maken met de "dikte" van de olie bij een bepaalde temperatuur, 5W is bijvoorbeeld dunner dan 10W. Naarmate de olie warmer wordt wordt ie ook dunner, en komen de smerende eigenschappen ongeveer op hetzelfde niveau. Het getal voor de W is dus belangrijk bij een koude motor, zeker bij automotoren (grote motor, relatief veel olie).
Vanaf een bepaalde temperatuur wordt de olie te dun, en verliest zijn smerende eigenschappen, het moment wanneer dat gebeurd wordt aangeduid met het getal na de W.
5W50 kan bijvoorbeeld hogere temperaturen aan dan 5W40.
|
|
Omhoog |
|
 |
bas532
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 9:58 pm |
|
Geregistreerd: vr jun 30, 2006 9:21 pm Berichten: 72 Woonplaats: zutphen
|
maakt het nu nog uit of het volledig synthetische olie is of half syntetiche?
want tukker zegt half syntetisch en kartfantastic zegt volledig synthetische.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo sep 13, 2006 10:05 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Persoonlijk denk ik dat dat niet zoveel uitmaakt.
In de praktijk blijkt de 10W olie meestal halfsynthetisch te zijn, en de 0-5W olie volsynthetisch.
|
|
Omhoog |
|
 |
jvd
|
Geplaatst: do sep 14, 2006 7:01 am |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
ik zelf gebruik ook Motul 300V 4-takt raceolie, dit is een 5w/40 olie
Gerard van TKS heeft verschillende olien getest, en deze kwam volgens hem het beste uit de bus
maar al voordat ik 390 reed gebruikte ik ook al motul bij mijn rotax-max
hier had ik ook goede ervaringen mee
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
 |
Verwijderd2
|
Geplaatst: do sep 14, 2006 9:31 am |
|
|
Hallo,
In onze Sub. gebruiken we ook volsynthetishe300V 4takt raceolie, echter 15w50.
Ik heb ook eens 5 w 40 gebruikt, had echter meer olieverlies, waarschijnlijk door de betere vloeibaarheid bij lage motortemperaturen.
In onze Cadet / Honda 160 JVC gebruikten we gewone 20-50 van BP.
Het verschil zit hem in de hogere toeren van onze Sub tov de Honda (9000 -5600) en de daardoor hogere belasting en temperaturen.
De temperaturen van de motor zijn nog belangrijker dan de omgevingstemperatuur.
De motoren zijn tenslotte langer op bedrijfstemperatuur dan in de opwarmfase.
Het is natuurlijk nooit een probleem om synthetisch te gebruiken als dat niet nodig is, het kan hooguit een wat hoger olieverbruik veroorzaken bij een oudere motor.
Kijk ook eens op de site van Motul, www.motul.com wat zij zelf adviseren voor welke motoren.
Benno
|
|
Omhoog |
|
 |