Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 12, 2006 6:25 pm 

Geregistreerd: vr jun 30, 2006 9:21 pm
Berichten: 72
Woonplaats: zutphen
hoi,

ik heb vandaag mijn motor(honda gx390) gemaakt maar moet hem nu weer vol gooien met olie.
maar weet eigenlijk niet wat voor olie er in gaat.
dus zou iemand mij ff kunnen vertellen wat voor olie erin gaat?
speciale olie of gewoon standaard olie die ook in 4 takt grasmachines gaan enz.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 12, 2006 6:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Energy 390 schreef:
ik gebruik kendall, ze zeggen dat het perfecte olie is voor een viertakt!


M.Jansen schreef:
In mijn 390 gebruik ik Motul 300V 4-takt raceolie.

Goed spul, past perfect bij de eigenschappen van een 390.

groeten!
Maarten Jansen


whitehorsekart schreef:
Wij gebruiken Motul full syntetic raceolie, ik weet niet precies wat de officiele naam is, want ik heb het spul niet hier, maar het is 5W40 dacht ik.


Handig zo'n zoekfunctie, kan em iedereen aanbevelen :P

Hoop dat je hier wat verder mee komt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 12, 2006 6:41 pm 
Hallo Bas,

Als er niets gereviseerd is en hij niet echt getuned is, gewone goede autoolie 10-50 of 20-50 (mineraal of half synthetisch)

Bij een getunede en gereviseerde eerst normale olie als voornoemd en dan na de eerste wisseling vervangen door synthetische met hetzelfde temp.bereik.

Dit volgens een duitse tuner van Honda's (discussie op forum gevolgd.)


Dus na reviesie na de eerste rijuren olie sneller vervangen dan normaal en nakijken op slijpsel. (Olie door koffiefilter)


Benno


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 10:01 am 

Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm
Berichten: 479
Woonplaats: Leeuwarden
Castrol RS 10w 40 is het allerbeste!

_________________
een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 4:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Misschien kan je even toelichten waarom die olie het allerbeste is? Ik vind dit namelijk altijd erg interessant.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 5:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
Ik denk dat de info die tukkerteam gaf al heel veel informatie geeft. Een ieder hier of een kartzaak biedt altijd een merk aan en zal zeggen dat dit het beste is.
Het belangrijkste is dat je het juiste type olie in je blokje doet.

groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 5:30 pm 

Geregistreerd: do maart 02, 2006 8:08 pm
Berichten: 73
Er is geen beste. Heb het ook eens gevraagd maar iedereen kwam met een ander antwoord. Het moet echter wel volledig synthetische olie zijn. Dus alles tussen de 0w40 en 15w40 zal goed zijn. Het getal voor de W heeft te maken met de prestaties bij een bepaalde temperatuur maar in Nederland maakt dat een stuk minder uit aangezien het hier niet vaak echt heel warm of juist koud is.

_________________
www.kartfanatics.nl - de site voor fanatieke karters!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 5:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Tja veel mensen zeggen inderdaad, merk X is de beste olie, maar meestal weten ze zelf niet waarom het beter zou zijn dan merk Y.

Het getal voor de W heeft te maken met de "dikte" van de olie bij een bepaalde temperatuur, 5W is bijvoorbeeld dunner dan 10W. Naarmate de olie warmer wordt wordt ie ook dunner, en komen de smerende eigenschappen ongeveer op hetzelfde niveau. Het getal voor de W is dus belangrijk bij een koude motor, zeker bij automotoren (grote motor, relatief veel olie).
Vanaf een bepaalde temperatuur wordt de olie te dun, en verliest zijn smerende eigenschappen, het moment wanneer dat gebeurd wordt aangeduid met het getal na de W.
5W50 kan bijvoorbeeld hogere temperaturen aan dan 5W40.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 9:58 pm 

Geregistreerd: vr jun 30, 2006 9:21 pm
Berichten: 72
Woonplaats: zutphen
maakt het nu nog uit of het volledig synthetische olie is of half syntetiche?
want tukker zegt half syntetisch en kartfantastic zegt volledig synthetische.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2006 10:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Persoonlijk denk ik dat dat niet zoveel uitmaakt.
In de praktijk blijkt de 10W olie meestal halfsynthetisch te zijn, en de 0-5W olie volsynthetisch.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 14, 2006 7:01 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
ik zelf gebruik ook Motul 300V 4-takt raceolie, dit is een 5w/40 olie

Gerard van TKS heeft verschillende olien getest, en deze kwam volgens hem het beste uit de bus
maar al voordat ik 390 reed gebruikte ik ook al motul bij mijn rotax-max
hier had ik ook goede ervaringen mee

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 14, 2006 9:31 am 
Hallo,

In onze Sub. gebruiken we ook volsynthetishe300V 4takt raceolie, echter 15w50.
Ik heb ook eens 5 w 40 gebruikt, had echter meer olieverlies, waarschijnlijk door de betere vloeibaarheid bij lage motortemperaturen.

In onze Cadet / Honda 160 JVC gebruikten we gewone 20-50 van BP.

Het verschil zit hem in de hogere toeren van onze Sub tov de Honda (9000 -5600) en de daardoor hogere belasting en temperaturen.
De temperaturen van de motor zijn nog belangrijker dan de omgevingstemperatuur.
De motoren zijn tenslotte langer op bedrijfstemperatuur dan in de opwarmfase.
Het is natuurlijk nooit een probleem om synthetisch te gebruiken als dat niet nodig is, het kan hooguit een wat hoger olieverbruik veroorzaken bij een oudere motor.

Kijk ook eens op de site van Motul, www.motul.com wat zij zelf adviseren voor welke motoren.

Benno


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David