Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 2:03 pm 

Geregistreerd: ma nov 10, 2014 11:17 am
Berichten: 5
L.S.,
Ik ben opzoek naar een gebruikte kartmotor niet al te oud.
TM K9C, TM KZ10 of Modena.
Wat is jullie ervaring / mening?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 2:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Ik zou een Modena KK kopen vanwege het brute design :mrgreen: Maar geen ervaring met die motor...\
TM K9C is niet verouderd maar de KZ10 is ook alweer even op de markt. Ligt er maar net aan wat je bedoeling is met het blok.
Je vraag is ook zeker vaker gesteld, maar ga je bijvoorbeeld wedstrijden rijden? Heb je een budget met 3, 4 of 5 nullen? Ga je vaak rijden?
Zijn allemaal factoren die je mee kunt nemen in de aanschaf van een motor.

Ik rijd zelf met de K9C omdat ik TM een betrouwbare motor vind, en de onderdelen zijn goed verkrijgbaar en niet te duur. Voorheen de K9B gehad en was ook een superblok.
Als je het geld er voor hebt zou ik een KZ10 kopen, puur omdat dit blok weer wat nieuwer is. Echt verschil zal er niet zijn als je hobbymatig rijd. De KZ10 presteert op een iets hoger toerental dan de K9C.

Op wat voor frame ga je hem schroeven?

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Max op wo nov 12, 2014 5:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 4:25 pm 

Geregistreerd: ma nov 10, 2014 11:17 am
Berichten: 5
Birel 2013
Budget 2K


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 5:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Ik heb een Modena. snelle en sleutel vriendelijke motor.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 5:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Alleen 2e hands zie je ze bijna niet. :(

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 5:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
soms op ebay duitsland. en als je wil kan ik er ook wel een gebruikte bezorgen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 7:18 pm 

Geregistreerd: ma nov 10, 2014 11:17 am
Berichten: 5
@henri,

is de motor vergelijkbaar met de k9c of kz10 mbt de prestaties?
Onderdelen makkelijk verkrijgbaar?

Gr Rene


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 12, 2014 8:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
ja is zeker vergelijkbaar.
Onderdelen zijn goed te verkrijgen. De zuiger van een tm kz10 4gr past er na kleine aanpassing ook zo in.
Je hebt alleen zuigers nodig en pakking materiaal en af en toe een drijfstang. oja koppeling delen ook soms.
Dit heb ik gewoon hier allemaal liggen. en anders zo bestellen hier of in duitsland.

De drijfstang is origineel 106mm lang. Die van mij is nu 110mm lang. heb onder de cylinder nu een plaatje van 4mm.
Dit omdat een 110 mm stang naar mijn beleving beter is. Het liefst had ik zelfs nog een 115mm er in.
De motor loopt gewoon heel goed. Als je meer wil weten kan je mij beter even bellen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 13, 2014 9:30 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Henri, wat levert die 4mm op? En zou een kortere drijfstang niet stugger zijn dan een wat langere? Met als voorbeeld onderstaand plaatje :mrgreen:
Afbeelding

Ik weet wel dat de K9B special, de K9C special, en de KZ10 B een geslepen drijfstang hebben, vandaar de naam special.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 13, 2014 6:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Het verschil in lengte van een drijfstang geeft een andere hoek.
De druk op de zuiger/cilinderwand is dan anders.
In de superkart is een 115mm of 120mm drijfstang heel normaal.
Kijk de fabrikanten willen verkopen. Vandaar ook vaak de benamingen speciaal.
Elk jaar weer andere type's en onderdelen. Dit wil niet zeggen dat, dat dan ook beter is dan het oudere spul van het jaar er voor.

Alle drijfstangen zijn op maat geslepen.
De afwerking tussen een dure en goedkopere stang is anders.
De duurdere drijfstang heeft vaak afgescherpte hoeken voor een betere inlaat flow.
Ook zijn ze iets lichter vaak en glimmen ze mooi.
Het verschil op de testbank is minimaal. Dus bij mij zit er een gewone in die ik zelf bewerk en geeft hetzelfde resultaat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 14, 2014 10:51 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Zou dat kunnen berekenen maar ik kan me op voorhand niet voorstellen dat 4 mm op zo'n lengte verschil maakt in de hoek tussen de 2 verschillende uitvoeringen.
Natuurlijk neemt met de lengteverschil ook het verschil in graden toe.
Ik kan me voorstellen dat een wat langere drijfstang wat minder rigide is en wat meer flex vertoont maar ook dat lijkt me niet van veel invloed. Langere stangen lenen zich uit dat oogpunt dus minder goed voor bewerken en een deel wat je met bewerken goed maakt doe je op voorhand teniet door het hogere dijfstanggewicht.
Wat wel uitmaakt is het toenemen van de massa van de drijfstang en da's absoluut en relatief niet te verwaarlozen, ook hier hoe langer hoe groter de massa en dus massakrachten die op zichzelf weer een nwe extra belasting kunnen vormen.
Ik wist niet dat het zo was maar ik kan me voorstellen dat oa de compactheid op een superkartblok minder belangrijk is dan op een normale kart.Een hoger blok is wat zwaarder en licht zwaartepunt verhogen maar zit naast de stoel qua hoogte/grootte ook al snel inde weg, ook zal het wat extra kosten met zich meebrengen lijkt me.
Maar als je erin gelooft moet je het zeker niet laten om toe te passen.

Het zelf bewerken van drijfstangen is natuurlijk prima te doen en een aerodynamische vorm moet zeker te benaderen zijn.
Uitkijken dat er teveel of ongelijk materiaal weggenomen wordt en nagaan of er na het aanpassen nog een aanvullende oppervlaktehardings/verdichtings behandeling nodig is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 10:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Excuseer mij even voor dit momentje.

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen moet even weten hoe de Modena er uit ziet :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za nov 15, 2014 11:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Erg mooi =D) , als er een beauty contest bestond voor motoren...

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2014 5:42 pm 

Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm
Berichten: 165
ik heb beide gereden,

tm heeft iets meer power, modena vind ik makkelijker rijdbaar . schakelt ook nog iets zoeter dan tm ( die overigens ook heel goed schakelt. ) .

met een budget van 2K heb je geen modena of geen kz10. ( die in orde is allesinds )

voor dat budget moetje in de k9 reeks gaan zoeken ( wat overigens ook heel goede motoren zijn ! )
mijn getunede k9b is bijvoorbeeld evensnel dan een orignele tm kz10 special...

maar het meeste hangt er vanaf wat je met de carbu kunt. dus als je beginnende kz rijder bent, laat je niet volpraten door dure getunede zogenaamde snelle motoren te kopen als je ze toch niet op het naadje afstellen kan. en ik wil bonendien je rijders kunsten niet onderschatten ofzo maar om dan ook nog met het rijden het onderste uit de kan van zo'een "duurdere" motor te halen....

_________________
http://www.swissauto250.eu for quik dave news


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2014 10:45 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 10, 2013 9:19 pm
Berichten: 104
Woonplaats: den Bosch
Die langere drijfstang zou idd wel eens kunnen werken wij deden t in de cross altijd je maakt de motor dan vierkant of zelfs over vierkant in vaktermen en in idd de hoek word verkleind waardoor je oa minder weerstand hebt....nu praat ik hier wel over een 4 cil viertakt motoren en dat is iets anders dan een 2 takt natuurlijk, maar nogmaals 13 a 14000 toeren met een langere drijfstang trekt en duwt aanzienlijk minder aan de krukas en je lagers dat is een ding wat zeker is en zal zeker je cilinder aan onderzijde langer sparen, en weerstand is echt een van de grootste obstakels dus als je die kan verminderen is het al win win.

maar goed een blok voor in de autocross is gebaseerd op een straat automotor en daar kijken ze niet tot in zulke details na maar in de kart en tuningswereld wordt daar wel nagekeken, al geld hier ook weer de fabrieks motoren zijn heel anders van opbouw dan de klanten motor dat geef ik je op een briefje en die delen koop jij nooit nergens.

Dus t blijft zelf goed nadenken je inlezen en proberen .......en meten is weten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David