Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 7:56 pm 

Hallo allemaal,

Het is eens tijd om enkele reserve onderdelen aan te kopen zoals batterij, ketting, tandwiel, olie, etc.. Nadat enkele leden van dit forum me over de webshop Van Der Spoel vertelde heb ik besloten om mijn onderdelen daar te bestellen.

Kettingen:

Er bestaan verschillende soorten kettingen heb ik gezien. Ik heb een Rotax Max FR125. Mijn eerste vraag is welke kettingmaat ik heb? 219 of 428? Hoe kan ik dit meten?

Wat is het verschil tussen DID bulk kettingen en de gewone DID kettingen?
Stel dat mijn ketting een 219 is, dan heb ik een ruime keuze aan verschillende types. Je hebt de gold/gold, gold/black DHA, gold/gold SDH, V2 O-ring ketting. Wat is het verschil tussen al deze kettingen en betekenen de namen (gold/gold, DHA, etc). Die V2 O-ring kettingen kosten het dubbele van de gewone. Ik neem aan dat deze veel sterker zijn?

Welke ketting raden jullie mij aan?

Tandwielen
Gelukkige heb je bij de tandwielen niet zoveel keuze. Ik neem aan dat de "EXTREEM" series net iets harder zijn en langer meegaan? Is de meerprijs en het sterker zijn die €3 extra waard?

Batterij
Ook bij de batterij zit er blijkbaar veel verschil. Ze variëren in prijs van €19.95 tot €205. Ik heb al op het forum gelezen dat die goedkopere batterijen minder tegen de schokken kunnen. Een originele Rotax Max Yuasa kost al snel zo'n kleine €80 (daarvoor kan je 4 goedkope batterijen kopen). Zou een Rotax Max 4 keer langer meegaan dan? Wat is jullie mening hierover?

Versnellingsbakolie
In de Rotax Max zit er ook een tandwielkastje. Met wat voor olie vul je deze best op?
Bij Van Der Spoel heb je verschillende soorten versnellingsbakolie (ik neem aan dat deze olie in het tandwielkast moet? Of ben ik verkeerd?

Hopelijk val ik jullie niet teveel lastig met al mijn vragen hier... :D

Groetjes,
Alexander

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 8:29 pm 

Je zal wel een 219 ketting hebben. Ik heb nog nooit een rotax max met 428 gezien.
Een 428 is een dikkere ketting

CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR
CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C

Afbeelding
Facebook.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 8:54 pm 

Hallo Alexander,

Kettingen:
Ik rijd zelf met verschillende merken zoals iris en Did. nog geen slechte ervaringen mee gehad gelukkig en ze houden het ook goed uit.
Je hebt een rotax max dus je hebt een 219 type. Ik koop altijd de langste die er zijn meestal is dat 115 schakels omdat ik een kettingbreker heb waarmee ik ze opmaat maak.
Dus mocht ik dan een kleiner tandwiel willen rijden haal ik er een schakel of 2 uit zodat mijn motor niet veel hoeft te verschuiven. Oring heb ik geen ervaring mee maar zou het niet doen waar daar heb je ook speciale ketting spray voor nodig.

Tandwielen:
Ik rijd met de gewone tandwielen en gaan best lang mee vind ik voor de hobby. Gewoon goed smeren.
Meestal heb je een paar verschillende nodig voor andere circuit's dus kun je best lang met een tandwieltje doen als je verschillende banen bezoekt.

Batterij:
Orginele rotax is een goede batterij maar mocht je de 20 euro accu's niet stuk rijden zou ik eerst die goedkopere proberen.
Die hebben vaak schuivertjes dus zou je iets aan je kabelboom moeten aanpassen of een tussen stukje fabriceren.

Olie:
Doe ik niks mee.
Bij de revisie gaat er altijd nieuwe in tot de volgende revisie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 9:32 pm 

Enkele tips/opmerkingen uit eigen ervaring:

Kettingen:
Persoonlijk vind ik de goedkopere DID en alle IRIS kettingen niks. Slijten snel en gaan eerder kapot. Hou er rekening mee dat de zwakste schaken (leuke woordspeling hier...) er voor zorgt dat andere onderdelen zwaarder belast worden en dus meer slijten. Dus concreet: als je ketting snel slapper wordt, zal dat voor extra slijtage aan je tandwielen zorgen! O-ring is niet noodzakelijk, gaat wel lang mee en is sterker. Merk ketting waar ik een goede ervaring mee heb is CZ. Panther schijnt ook heel goed te zijn. Wel altijd goed smeren !!

Tandwielen:
Extreme is inderdaad harder, maar niet noodzakelijk. Ik gebruik altijd de standaard omdat deze net wat zachter zijn en dus ook wat harder slijten. Daarmee slijt het achter tandwiel eerder dan het voortandwiel; beter een keer extra het achtertandwiel vervangen dan eerder een voortandwiel vervangen (deze zijn meestal duurder). Belangrijk is dat je de tandwielen goed uitlijnt en de ketting goed spant. Anders krijg je overmatige slijtage. Ik zelf vervang de tandwielen ruim voordat ze echt op zijn; rij je te lang door kan de ketting eraf lopen/of zelfs breken met eventueel schade aan radiateur door losgeslagen ketting! En dat pakt een stuk duurder uit dan je tandwiel vervangen!

Succes ermee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 02, 2013 10:21 pm 

Ketting: Altijd HAT Panther kettingen. Nog nooit een ketting gehad die knapte. Juist de (goedkope) CZ en DID's zijn me al geknapt. Super levensduur, ligt nu al anderhalf seizoen op de kart en nog niet te slap geworden. Wel goed verzorgen met ketting spray (maar das bij elke ketting)

Tandwielen: Altijd Extron tandwielen. Goedkoper en minder slijtage op je materiaal. Kun je helemaal gebruiken tot die op is, geen scheve of spitse tanden zoals bij alu tandwielen

Batterij: Altijd Imitatie Fiamm, zelfs met 2 reserve ben ik nog goedkoper uit dan een echte. Goed dik schuim er onder en tussen je voeten voor op de kart plaatsen. Daar is de minste trilling. Doe nu al 2 jaar met dezelfde goedkope accu.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 8:18 am 

tandwielbak olie daar moet SAE 30 olie in, dit staat ook op je carter, deze olie kun je gewoon bij de Brezan kopen.
een o ring ketting is dat er in de ketting vet zit (moet je ook goed verzorgen met kettingspray) zouden langer mee moeten gaan, maar je hebt meer weerstand dus er rijden niet veel mensen mee.

RK Kart #25 + TM K9 special
Mari kart + TM cross
Rotax 100 cc roterend EHR getuned x 2

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 8:23 am 

Hallo,

Zoals sommige vernomen hebben op de KF meeting zijn Martijn Buijs en ikzelf een kartshop begonnen die vooral webshop is in eerste instantie, algemeen zijn we de goedkoopste en dat kan iedereen wel meegeven als ze de prijzen wat kennen.

Ketting:
Wij leveren kettingen van RK, persoonlijk rijden we zelf met de o-ring versie hiervan maar de gewone is ook goed. Voordeel van de O-ring ketting is dat deze niet uitrekt tijdens het rijden dus je hoeft niet constant je ketting te spannen tussen sessies door, de ketting is veel sterker en gaat langer mee. Ik heb vorig jaar een compleet jaar wedstrijd en trainingen gereden met 3 RK O-ring kettingen en gebruik ze nog steeds (en we rijden zo goed als ieder weekend!) Moest ik dat proberen met een gewone ketting kom ik sowieso duurder uit en met veel meer ongemak van kettingspannen en ketting die klapt. Kortom, O-ring kost 2x een gewone ketting maar gaat 3-4x langer mee en heeft veel meer gebruiksgemak.

Tandwiel
We leveren de gewone tandwielen zoals je ze kent voor 8.5 (onklopbare prijs!!) en daarnaast hebben we de deluxe tandwielen zwart, deze zijn uit speciale materie, sterker dan de normale en in zwarte kleur. Deze kosten 16euro.

Batterij
Qua batterij leveren wij persoonlijk enkel de originele van Rotax, in de toekomst wordt dit uitgebreid met goedkopere versies maar eerlijk gezegd raad ik deze niet aan, heb het zelf geprobeerd en ze hielden het niet lang vol. Gewoon een originele rotax batterij, met onder de accubak rubbertjes bevestigd zodat deze minder klappen krijgt en ook zijwaarts wat meebeweegt, indien gewenst kan ik je een fototje maken.

Olie
Originele rotax olie is goed, echter kunnen we ook Fuchs olie leveren aan goede prijs.

Indien er nog vragen zijn mag je me altijd via PM aanspreken, we helpen je graag verder.

FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 03, 2013 9:12 am 

RK heb ik inderdaad ook goede ervaringen mee. Sluit me aan bij het verhaal van Clerqske.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 04, 2013 2:30 pm 

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties! Ik heb weer heel veel bijgeleerd!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]