Beste Henry,
Mijn ervaring is ook dat een koude motor meer vermogen geeft! Echter is er een aspect wel degelijk belangrijk, los van de verhalen over de hoeveelheid energie die in een koud mengsel zit, namelijk de zuiger.
Ter hoogte van de pistonpen zit meer materiaal en om deze reden maken ze een zuiger dus ovaal. Wanneer de zuiger op temperatuur komt zal deze uitzetten en uiteindelijk volledig rond zijn. Het is mijn inziens dus wel erg belangrijk dat de motor warm genoeg is, zodat de zuiger zijn juiste vorm aanneemt? Bij welke temperatuur dit punt ligt durf ik niet te zeggen. Hoe kijkt u hier tegen aan?
Nogmaals, ook mijn ervaring is dat een koude motor meer vermogen geeft, maar ik denk dat te koud ook niet goed is (i.v.m. bovenstaand verhaal). Daarnaast is de uitlaat temperatuur ook heel erg belangrijk. Je kan wel met een koude motor gaan rijden, maar de uitlaat zal ook zijn juiste temperatuur moeten bereiken (deze temperatuur wordt niet bepaald door de watertemperatuur, er zijn andere trucjes om hiermee te spelen).
Gerben Visser
_________________ Dino DR50 & TM KZ10
|