Auteur |
Bericht |
chiel3667
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 7:27 pm |
|
|
Beste mensen,
Sinds enkele weken ben ik druk aan het uitzoeken welke kart ik nodig heb, wat het onderhoud inhoud enz.
Ik heb gelezen dat het onderhoud tussen een 4takt en een 2takt redelijk evenveel kost. Wat ik begrepen heb is dat om de 30-40 uur de zuiger vervangen moet worden.
De kosten van de zuiger als zodanig waren niet heel hoog, maar is iets wat ik zelf zou kunnen doen? Ook lees ik over revisies, zijn dit zaken die je zelf kan doen?
Is het mogelijk om al het onderhoud zelf uit te voeren of moet je de kart toch 1 keer in een x periode naar een dealer brengen?
A.s. zaterdag wil ik gaan karten met een Rotax Max Senior, puur om is aan te voelen hoe dat gaat. Waar adviseren jullie dit te doen?
Alvast bedankt voor de reacties.
|
|
Omhoog |
|
|
ronald1971
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 7:37 pm |
|
Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm Berichten: 188 Woonplaats: Sint-michielsgestel
|
Het onderhoud aan een 2 takt ligt toch wel wat hoger dan aan een viertakt. Neem bv. een rotax max, die moet ongeveer om de 30 rijuren een revisie hebben. Bij een viertakt liggen de revisie intervallen vele uren hoger. ( bij bijvoorbeeld een 390 cc motor) De hoogtoerige viertakt motoren hebben weer een kortere revisie interval ( swissauto, vt 250..) Je kunt hierover veel op dit forum lezen als je de zoekfunctie gebruikt. Wat betreft het kiezen van de baan , dat is afhankelijk waar je woont. Ook de banen kun je op dit forum terug vinden. Ik wens je in ieder geval veel plezier tijdens je eerste " vlucht " op de rotax max. Het is in mijn ogen niet onverstandig om de kart 1 keer per jaar naar een dealer te brengen , scheelt je misschien een hoop leed op voorhand...
_________________ een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....
MS met TM cross
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 7:52 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Kijk eens op mijn site Zuiger kan je zelf doen en ik denk een grote revisie ook, mits technische kennis. Maar een rotax max kan ook verzegeld worden (meer verkoopswaarde en je mag meedoen aan races) maar dan moet je alles laten doen.
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|
chiel3667
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 8:35 pm |
|
|
Ha Ronald en The Stig,
Bedankt voor jullie reacties. Stig, ik zag op je website dat je ongeveer 12 uur per jaar rijdt. Dit zette mij aan het denken. Ik dacht dat het heel duur was, die revisies, maar stel ik dat ik echt elke week een uur rijdt, is dat nog maar 200 euro. Oftewel, heel erg goed te doen! Dit onderhoudskosten vallen links en rechts toch minder tegen dan verwacht.
Ik woon in Den Hoorn, dat is bij Delft/Den Haag. Is er een baan met Rotax Max motoren om te huren? Ik zit aan Eindhoven te denken.
Zijn jullie bekend met clubs? Daar waar informatie te halen is en kennis te delen is met andere rijders? Graag zou ik ook wedstrijden gaan rijden in de toekomst, maar inschrijf geld van 160 euro per keer, is wat veel. Zijn er ook andere wedstrijden, zonder hoge inschrijf kosten?
Ik heb gelezen dat je bijv. bij stije een jaar baanhuur kan betalen voor 430 euro. Dan kan je onbeperkt rijden. Ik ben benieuwd wat andere doen. Elke keer 40 euro baan huur betalen of ergens een jaar bedrag.
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 8:40 pm |
|
|
Hey, vanwaar haal je ergens die 200euro? Ik denk dat de meeste veelrijders wel een abbo hebben.
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 8:43 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Ik rijd zelf ook rotax en ben er zeer tevreden over. Maar het is niet alleen een revisie je moet ook met andere dingenrekening houden zoals; ketting tandwielen, banden , schades , smeermidellen baan huur wat je zelf ook zegt. Voor zover ik weet kan je in genk en strijen lid worden en die organiseren ook recreanten races.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
chiel3667
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 8:53 pm |
|
|
Beste Stig,
Deze vond ik op jou website. Per keer betaal je 100 euro. Dus 2x per jaar, is totaal 200 euro.
Joost, ja klopt, maar die revisie was me echt totaal niet duidelijk. Nu veel meer. Ik zag mezelf al 1 keer per maand me kart wegbrengen a €100,- maar dat is helemaal niet nodig. haha. Banden om de 4-6 uur, maar kan in het begin prima met 2de hands bandjes rijden. Ketting, tandwielen en smeermiddelen zijn tientjes werk. Om de hoeveel uur moet je ongeveer tandwielen en ketting vervangen? Schades..... ja wat voor post moet je daarvoor opnemen? Rijdt je snel en veel schade en lopen die kosten dan hoog op?
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 9:12 pm |
|
|
Inderdaad, maar de 2de keer moeten nog andere dingen vervangen worden (grote revisie)= €275 dus da's in totaal 375€. Dat is wel met werkuren. Als je banden 2dehands koopt kan je voor €50 een setje vinden waar je nog wel een uur of 3-4 mee kan rijden. Verder komen er nog veel kosten bij, benzine, baanhuur, kleding,... Schade (buiten beschadiging aan je bakken) heb je als hobyist niet zo veel (bjornschuddings terzijde).
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: za sep 15, 2012 9:40 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Ik ga uit van 100 euro per gereden uur(is een rij dag bij mij) aan kosten, Incl baanhuur. Uitgaan van vaste bedragen zoals hierboven zou ik niet doen, Je zit altijd met onbekende factoren, keer schade links of rechts, Vast loper kan een keer voorkomen, noem het maar op. 2 takt moet doorgaans sneller gereviseerd worden, Hoewel bijv. een rotax max volgens mij dicht bij een vt250 zit Qua onderhouds interval, alleen zullen de kosten naar mijn weten dan bij de max Aanzienlijk lager zijn.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
chiel3667
|
Geplaatst: zo sep 16, 2012 8:00 pm |
|
|
Bedankt voor al jullie reacties. Ik begrijp heiruit dat het lastig wordt om een goed beeld te krijgen over de maandelijkse lasten. Maar wel redelijk kosten per uur.
Kunnen jullie mij iets meer vertellen over de verschillende chassis? Ik zie dat er verschillende merken zijn. Rotax Max is dus alleen maar de motor. wat zijn de verschillen tussen de chassis?
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: zo sep 16, 2012 9:17 pm |
|
|
Sommige chasis horen gewoon bij de zelfde fabriek. Persoonlijk vind ik dat ik bijna geen verschil voel. Maar dat ligt eraan of je echt naar de 0.0001 secondes gaat kijken
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
chiel3667
|
Geplaatst: zo sep 16, 2012 9:59 pm |
|
|
Beste bjornschuddings, Bedankt. Hieruit begrijp ik dat het niet veel uitmaakt welk chassi ik neem. Scheelt weer uitzoeken Zojuist kijk ik even om op landsard op Eindhoven te gaan rijden met Rotax Max maar ze zijn op 22 september gesloten volgens de website. Geen idee waarom. Weet iemand waar we anders kunnen rijden met Rotax Max karts? Ik ben woonachtig in Den Hoorn (bij Delft - Den Haag). Reistijd is niet het grootste probleem maar natuurlijk is hoe dichterbij hoe beter Ben ook erg benieuw hoeveel reistijd jullie gemiddeld hebben naar een circuit... Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma sep 17, 2012 8:05 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Er zit wel degelijk veel verschil in de diverse chassis.... Het is alleen de vraag of je dat merkt als beginnende karter ! En het is ook nog eens afhankelijk van persoonlijke voorkeur en rijstijl. Ik heb diverse merken chassis gehad en daar zat zeker verschil in; maar als startende karter maakt het nog niet zo veel uit. Ga eerst ervaring opdoen (uren maken), daarna komt het finetunen wel met het chassis etc.
Succes en veel plezier.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op ma sep 17, 2012 1:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
ludo
|
Geplaatst: ma sep 17, 2012 11:58 am |
|
|
strijen is gewoon open volgend weekend! voor mij is dat 20 minuutjes rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
chiel3667
|
Geplaatst: ma sep 17, 2012 12:04 pm |
|
|
beste Ludo
klopt maar daar verhuren ze geen rotan max 120cc karts.
vandaag dat ik graag naar eindhoven wil.
|
|
Omhoog |
|
|