Auteur |
Bericht |
rvanuytv
|
Geplaatst: di mei 08, 2012 2:40 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 13, 2010 11:37 am Berichten: 32 Woonplaats: Balen Belgie
|
Dit weekend speciaal naar Balkbrug Nederland gereden om mijn eerste kart te kopen: een Birel R32 met rotax max senior er op. Een al iets ouder chassis en motor, maar om enkel wat recreatief te rijden moet dit wel volstaan denk ik. Hopelijk kan ik er een tijdje tegen zonder grote kosten, maar voorlopig heb ik er al veel reserveonderdelen bij gekregen: - Nieuwe banden (droogweer en regen) + velgen - Tylett racestoel maat L met extra steunen voor meer druk op achteras - Rotax Max Sr. FR 125 met ID kaart en lader - stabilisator stangen aanwezig - RVS Pittkar - extra originele lader - 15x achtertandwielen diverse maten - 6x voortandwiel diverse maten - 2x extra koppelingstrommel - diverse kettingen verschillende maten - bandenspanningsmeter - diverse bougies - vele maten sproeiers in houder - heel veel kleine extra onderdelen Als jullie nog leuke tips hebben voor een beginnend karter om veel te leren zonder dure fouten te maken, laat het gerust weten. Alvast bedankt. Groetjes Roel
_________________ Tom's kartblog• OnlineOlie.beBirel R32 Rotax Max Senior The difference between men and boys is the size of the toys
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di mei 08, 2012 3:24 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Gefeliciteerd! Waar ga je zoal rijden?
|
|
Omhoog |
|
|
DJ Denny
|
Geplaatst: di mei 08, 2012 6:36 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 25, 2011 4:51 pm Berichten: 417 Woonplaats: TT circuit Assen
|
Birel en Rotax is goede combi
_________________ Karten is zo laag bij de grond!
Birel RY 31 2009 /Rotax Max sr 2012
|
|
Omhoog |
|
|
rvanuytv
|
Geplaatst: wo mei 09, 2012 6:40 am |
|
Geregistreerd: ma sep 13, 2010 11:37 am Berichten: 32 Woonplaats: Balen Belgie
|
Waarschijnlijk meestal Genk
_________________ Tom's kartblog• OnlineOlie.beBirel R32 Rotax Max Senior The difference between men and boys is the size of the toys
|
|
Omhoog |
|
|
Spasta
|
Geplaatst: wo mei 09, 2012 9:46 am |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Ziet er goed uit! Wat je om te beginnen even zou kunnen doen is de kettingen en tandwielen controleren. Mogelijk zitten hier al versleten onderdelen tussen. Als 1 van de 3 onderdelen (achtertandwiel, ketting, voortandwiel) al behoorlijk ver weg is maakt dit ook direct de rest stuk. Even kijken dat je een nette combinatie vindt dus . Verder is het misschien raadzaam om de koppeling te controleren. Het oude type koppeling (zoals gemonteerd bij u) werk opzich goed, komt alleen snel slijtage op. Dit in de gaten houden is belangrijk. Verder zou je wat dingen kunnen nalopen zoals de benzinefilter tussen de leiding en in de carburateur + powervalve schoonmaken en alles nalopen of alles goed gemonteerd zit. Zo sluit je een groot aantal problemen uit als je op de baan bent . Veel plezier ermee!
|
|
Omhoog |
|
|
rvanuytv
|
Geplaatst: wo mei 09, 2012 10:56 am |
|
Geregistreerd: ma sep 13, 2010 11:37 am Berichten: 32 Woonplaats: Balen Belgie
|
Ja, er zaten een paar tandwielen en kettingen bij die al wat afgezien hebben, maar als nieuweling is het soms moeilijk te bepalen of ze nog juist goed of juist slecht zijn. Als ik eens in Genk ga karten kunnen andere aanwezige karters dit met het blote oog misschien beter keuren en dan kan ik dit in het vervolg zelf . Welk slijtage moet je aan de koppeling controleren? De koppelingstrommel er af nemen en dan gewoon de binnenkant bekijken? Benzinefilter gewoon op onzuiverheden controleren? Indien slecht, is dit een filter die gereinigd kan worden of gewoon een nieuwe er op? Alvast bedankt voor de tips, ik moet nog wat op gang komen zodat ik de basis goed onder de knie heb, en dan kan ik met de afstelling van de kart gaan experimenteren
_________________ Tom's kartblog• OnlineOlie.beBirel R32 Rotax Max Senior The difference between men and boys is the size of the toys
|
|
Omhoog |
|
|
Spasta
|
Geplaatst: wo mei 09, 2012 11:24 am |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Ik ben zelf ook geen expert hoor . Ik heb het zelf ook meegemaakt een jaartje geleden dus ik weet hoe je je voelt . Slijtage aan tandwielen kan je in sommige gevallen al op het oog zien. Je kan het ook testen door er een (goede) ketting volledig rond te leggen en deze dan op te heffen. Een ketting kan je testen door hem aan de uiteinden vast te nemen en door te buigen (niet in de draairichting van de schakels uiteraard). Als deze veel verder door buigt dan een nieuwe ketting is het tijd voor vervanging. Maar dan heb je wel eerst een nieuwe ketting nodig om te vergelijken natuurlijk . Of jouw benzinefilter te poetsen is weet ik niet. Meestal niet. Nieuwe ertussen indien hij verontreinigd is. Benzinefilter in de carburateur is wel te reinigen. Aan de zijkant van je carburateur zit een aluminium boutje (maat 12 of 13 als ik me niet vergis). Daar zit het filtertje aan vast. Die kan je reinigen in zuivere benzine of met remmenreiniger. De koppelingstrommel komt normaal weinig aan. Die kan je wel zuiver maken met remmenreiniger en een doekje zodat er zeker geen vet in zit. De scharnierpunten van de koppelingsschoentjes 'loteren' vaak uit waardoor er veel speling op komt. De scharnierasjes breken zelf ook regelmatig. Verder is het nodig om de naaldlager (tussen de krukas en het koppelingshuis) regelmatig schoon te maken en in te vetten met bv. kopervet. Voorgeschreven door rotax is lithium based vet maar dat is niet overal te vinden. Ikzelf heb veel handige tips en informatie gevonden op het forum en op de kartblog van Tom. (zit hier ook op het forum). Zeker een keer gaan kijken! http://www.kartblog.info/
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: wo mei 09, 2012 11:37 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Kijk ook zeker even het naaldlager van de koppeling na.
Tandwiel verhouding voor Genk is circa 12-75 12-76 Ik zou aanraden om met 12-76 te beginnen.
|
|
Omhoog |
|
|
rvanuytv
|
Geplaatst: zo aug 12, 2012 10:14 am |
|
Geregistreerd: ma sep 13, 2010 11:37 am Berichten: 32 Woonplaats: Balen Belgie
|
Vrijdag 9 augustus voor de eerste keer gaan rijden met de kart op Genk. Eerst veel advies gekregen van Tom Vallaeys van onlineolie. Hij heeft ons goed op weg geholpen en nog wat helpen sleutelen. Dan op het gemakje de kart wat warm gereden en gelijdelijk het tempo een beetje opgevoerd. De magneetsensor van de laptimer werkte nog niet, dus van rondetijden heb nog niet echt een idee. Aan de filmpjes van de helmcamera te zien zit ik op een rondje zonder dubbelende piloten op ongeveer 1:00 minuut zonder dat er al met de afstelling getest is op Harde mojo D1 Banden met een 77x12 tandwielverhouding en pilootgewicht van 100kg. Tegen volgende keer de laptimer proberen in orde te brengen en dan wat constantere rondetijden proberen te rijden, zodat ik met de afstelling kan gaan testen. Filmpje: http://youtu.be/VmqAe4lvExYFoto's: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151091040829555.457446.667479554&type=1&l=784edcf12c
_________________ Tom's kartblog• OnlineOlie.beBirel R32 Rotax Max Senior The difference between men and boys is the size of the toys
|
|
Omhoog |
|
|
DJ_Ex
|
Geplaatst: zo aug 12, 2012 10:32 am |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
Congrats met je mooie kart. Veel plezier ermee
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
|
wimpi
|
Geplaatst: zo aug 12, 2012 7:19 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 03, 2011 12:07 am Berichten: 16
|
mooi kartje! veel succes ermee.
Ik weet wel niet of je in Genk met zo'n stalen achterbumper mag rijden. Ik rijd meestal ook in Genk en heb nog nooit iemand met stalen achterbumper zien rijden, maar weet wel dat ze erop staan dat achterbanden bedekt zijn. Best even informeren bij andere of ter plekke.
Veel succes, misschien komen we elkaar er wel is tegen.
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: zo aug 12, 2012 10:17 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
van het moment dat de achterwielen 'bedekt' zijn, doen ze er niet moeilijk over hoor ik heb zelfs al verschillende keren karts met een smalle metalen bumper zien rijden in genk
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
Delirium..
|
Geplaatst: zo aug 12, 2012 11:16 pm |
|
Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:37 pm Berichten: 65
|
|
Omhoog |
|
|
rvanuytv
|
Geplaatst: zo aug 19, 2012 8:30 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 13, 2010 11:37 am Berichten: 32 Woonplaats: Balen Belgie
|
De boutjes om mijn achteras op zijn plaats te houden komen na een tijdje rijden los. Ik heb nu momentsleutels aangekocht. Heeft iemand een idee met hoeveel Nm kracht de boutjes vastgezet moeten worden? Ik heb ook loctite, zou ik ze daar extra mee vastzetten? of kan dit prolemen geven om ze er terug uit te krijgen? Geef jullie mening maar, alvast bedankt.
_________________ Tom's kartblog• OnlineOlie.beBirel R32 Rotax Max Senior The difference between men and boys is the size of the toys
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo aug 19, 2012 9:30 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je kan eens nieuwe boutjes proberen, ook met Loctite vastzetten. Komen ze dan nog los kan je er eventueel een tie-wrap of tape strak omheen toen. Afhankelijk van het type Loctite kan dit wel problemen geven bij het losmaken ja.
|
|
Omhoog |
|
|