Auteur |
Bericht |
Martijn31
|
Geplaatst: wo maart 07, 2012 10:27 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 17, 2011 12:42 pm Berichten: 110 Woonplaats: Arnhem
|
In mijn zoektocht naar een nieuwe kart met Rotax Max Senior, ben ik tegen het volgende aangelopen. Er wordt gesproken over nieuw model koppeling en tandwielen. Vanaf welk bouwjaar is het nieuwe model motor op de markt gekomen en wat zijn de voordelen van het nieuwe model motor qua koppeling en tandwielen. Als je het antwoord weet, hoor ik het graag.
_________________ Birel 2008 met Rotax Max Senior 2009
|
|
Omhoog |
|
|
Quinie-97
|
Geplaatst: wo maart 07, 2012 10:50 pm |
|
Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm Berichten: 469
|
ik geloof dat er vanaf 2009 nieuwe koppelingen waren deze brachten zoals ik op verscheidene sites las veel problemen en gingen vaak kapot in 2010 werden ze verbeterd . volgens mij zit het verschil in dat de koppeling eerst uit 1 deel bestond en daarna uit 3 delen hier kun je het mss wel beter zien https://sites.google.com/site/nickcookza/van nieuwe tandwielen weet ik niks maar deze zijn volgens mij nog altijd het zelfde verbeter me als ik fouten maak.
_________________ 'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.' 'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn' Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: wo maart 07, 2012 11:29 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
de tandwielen zijn zover ik weet ook vanaf 2009 vervangen van kunstof naar staal. voordeel denk dat ze langer mee moeten gaan. of dit ook het geval is weet ik niet
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
Quinie-97
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 12:19 pm |
|
Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm Berichten: 469
|
bedoel je de tandwielen in de motor? want die zijn in ieder geval van kunstof. ik denk dat dit gedaan is omdat dit minder schade kan aanrichten dan staal een waarschijnlijk ook wel langer mee gaan
_________________ 'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.' 'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn' Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 4:46 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Als je conform rijdt, zijn de tandwielen van staal hoor.
|
|
Omhoog |
|
|
Quinie-97
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 5:36 pm |
|
Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm Berichten: 469
|
ik weet niet wat conform is. leg eens uit aub
_________________ 'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.' 'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn' Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 5:41 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Conform met de laatste chrono wedstrijdregelementen. En ik zie dat je een Rotax uit 2010 hebt. Daar zitten stalen tandwielen in of ze zijn eruit gehaald, de plastic tandwielen wilden ook nog wel eens smelten.
|
|
Omhoog |
|
|
Quinie-97
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 6:00 pm |
|
Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm Berichten: 469
|
oooh oke dankje. ik dacht dat er in het blok toch echt kunstof tandwielen zaten hoor. (dacht ik gezien te hebben toen hij open werd gedraaid
_________________ 'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.' 'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn' Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 6:43 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Vroeger zaten er enkel kunststof tandwielen in, nu zijn er een aantal van staal gemaakt. De introductie van de stalen tandwielen was gelijktijdig met die van het nieuwe type koppeling, vandaar dat het ook als setje verkrijgbaar was om op oudere motoren te monteren.
Soms gingen de kunststof tandwielen bijzonder snel kapot, vandaar dat ze over gegaan zijn op staal. Ik heb zelf overigens een setje kunststof tandwielen liggen dat 50 uur gedraaid heeft en er nog zo goed als nieuw uit ziet.
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 9:57 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Jij hebt altijd mzzl David!
Ik heb een blok gehad waar ik binnen no time 3 !! setjes kunststof tandwiel heb versleten (kwamen er als klompen gesmolten plastic uit....)
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 10:14 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
vaak is het niet alleen geluk maar ook hoe er met het matriaal omgegaan word. onderhoud gebruikte smeer middelen ect.
maar een betje geluk is idd niet verkeerd
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: do maart 08, 2012 10:24 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Ik rij alleen recreatief en start het blok eerst op de bok, vervolgens rondje rustig warmrijden (en banden opwarmen) en dan pas op het gas. Blok komt nooit boven de 14.00 toeren.
Aantal draaiuren van de motor worden bijgehouden en alle vloeistoffen, van uitsluitend gerenomeerde en voorgeschreven merken, worden ruimschoots voor de aangegeven deadlines verwisselt.
Wat overblijft is de gelukfactor.......en "iets" in het blok wat je niet kunt definiëren en traceren (zelfs geen erkend rotax service center) waardoor het toch bij herhaling fout gaat.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr maart 09, 2012 5:48 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Heeft inderdaad niet zoveel te maken met hoe ermee omgegaan wordt, zijn zat van die tandwielen vroegtijdig overleden. Zo heb ik ook nog het eerste nieuwe type koppeling erop zitten, die toen allemaal bij bosjes gebroken zijn Heb ook weleens pech trouwens, simpel boutje van de cilinderkop dat breekt, gebroken zuigerveer. Dingen die meestal heel blijven.
|
|
Omhoog |
|
|
Quinie-97
|
Geplaatst: vr maart 09, 2012 11:29 pm |
|
Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm Berichten: 469
|
lege accus met een wedstrijd (heel fijn als je op pole kon starten)
_________________ 'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.' 'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn' Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts
|
|
Omhoog |
|
|
Spasta
|
Geplaatst: vr apr 13, 2012 8:29 am |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Hoe zit dat eigenlijk met die nieuwe tandwielen. Ik wil graag ook overschakelen maar er is me iets niet helemaal duidelijk: Je hebt 2 tandwielen (balanswielen) nodig (50 tands): Terwijl ik er op de site van schuurman maar 1 terug vind... Zijn het dezelfde en moet je er 2 bestellen of wordt dat als set geleverd of hoe zit dat? Verder moet je dit tandwiel: vervangen door deze stalen versie?: Daar heb je verder niets voor nodig kwa circlips ofzo? Dit past ook allemaal op het oudere type krukas? Ben al een tijdje op zoek naar een foto van een gemonteerd blok met de nieuwe type tandwielen en tussenwilen duidelijk op zichtbaar maar kan het nergens vinden. Iemand zo'n foto ter beschikking toevallig? Dan ga ik binnenkort ook maar eens aan het vervangen.
|
|
Omhoog |
|
|