Auteur |
Bericht |
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 10:45 am |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
wat zijn snelle en onderhoudsvriendelijke 4takt karts?
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:42 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Wat is je budget ? Snelle 4 takt = VT250 klasse (Vampire / Swissauto / Tech F1 / Biland / etc.) ; nieuwprijs motor circa 3.500 - 4.500 euro Minder snel = TKM / (Getunede) Honda 390 / RK1 / Pro-kart ; nieuwprijs circa 1.500 - 2.500 euro Uiteraard geldt hier ook hoe sneller de motor, hoe hoger de kosten voor onderhoud (met name revisie). Tweede hands prijzen varieren sterk, het beste kun je dan een compleet chassis+motor aanschaffen, dan ben je voor de eerste klasse minimaal 3.500 euro kwijt schat ik en voor de tweede (minder snelle) klasse beginnen de prijzen vanaf circa 1.000 euro. Er zullen zeker meer alternatieven zijn, maar dit zijn wel de meest voorkomende. Succes ermee en vergeet niet dat je ook andere zaken nodig hebt zoals overall, gereedschap, vervoer, onderdelen etc.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op ma nov 07, 2011 11:45 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:44 am |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
wat voor onderhoud zit er aan de karts? ik kom zelf uit de motorcross. moet je hier ook geregeld zuigers vervangen etc?
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:49 am |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
ooh zie nu staan wat men budget is. nja, ik weet dat het veel kost. ik ben niet van plan een duizend of 10 te spenderen. maar wil wel iets waar je in de toekomst ook eens een wedstrijdje mee rijden kunt
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:51 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Onderhoud is veelal olie vervangen, filters schoonmaken en kleppen stellen. Tussentijds zuigers vervangen is meestal niet nodig. Revisie laat ik aan de leverancier over, maar ik ben dan ook niet de meest technisch onderlegde persoon. Maar ik rij met een VT250 (Swissauto) en de meeste mensen met een VT250 voeren zelf geen revisie uit. Ik weet wel dat de minder snelle 4takts wel regelmatig door particulieren gereviceerd worden, maar daar is het revisie interval dusdanig ver weg dat dit niet vaak hoeft te gebeuren.
Een Swissauto (VT250) heeft recreatief gereden na circa 40 uur een revisie nodig (ongeveer 1.500 euro), een TKM na 80-100 uur (circa 1.200 euro) en de RK1 en Honda's kunnen veeeeel langer draaien voordat een revisie nodig is. Uiteraard is belangrijk dat je de motoren eerst warm draait voordat je volgas gaat... maar dat is altijd.
Naar welke motoren gaat je voorkeur uit ?
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:53 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Als je wedstrijden wilt rijden zijn er eigenlijk 2 goede opties in de 4takt (meningen verschillen natuurlijk):
1. VT250 : opkomende klasse en serieus snel (iets sneller dan Rotax Max) 2. RK1 : grote startvelden en goede competitie (meestal jeugdige rijders en minder snelle motoren)
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:55 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
En 10 duizenden euro's uitgeven hoeft niet natuurlijk. Koop bijv. een goede 2e hands VT250 compleet voor circa 4.500 euro en je kunt zo meerijden in wedstrijden. En voor de helft kun je een goede RK1 aanschaffen schat ik.
Ga eens op de diverse banen kijken en informeer bij de aanwezige rijders; steek je veel van op.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:56 am |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
nja ik heb laatst voor t eerst een huurkartrace gereden op oldenzaal. daar rijden ze met gx 270cc, opzich wel leuk. maar ik denk dat die snelheid op den duur gaat vervelen. wel zijn we van plan dat hele seizoen te rijden en dan met een eigen kart trainen. en met de snelle karts kun je daar wel met een wat hardere band rijden? en hoelang gaat zon bandje mee?
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 11:58 am |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
zon tkm loopt die evenhard als een swissauto? en waar worden die wedstrijden verreden? bij welke bond?
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 12:00 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
De VT250 rijdt met medium compound banden zoals Vega SL6 (Nordam); deze banden hebben redelijke grip en gaan (recreatief) 3 - 4 dagen mee. Wedstrijd rijders gebruiken een set per wedstrijd. Ik zou in deze klasse niet voor hardere banden gaan.
De RK1 rijdt op een iets hardere band en deze gaat nog langer mee. Een RK1 is wel sneller dan de GX270 waarmee je hebt gereden, maar echt de snelheidssensatie ontbreekt (accelleratie), maar neemt niet weg dat het leuk rijden is (zeker in wedstrijdverband).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 12:05 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
oh oke een setje banden kost? is de rk1 te verglijken met de gx 390?
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 12:08 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Een TKM is minder snel dan een VT250 en helaas is er in NL geen wedstrijdklasse meer voor. Was wel een enorm leuke motor en best snel, ik heb er ook een gehad voor de Swissauto. Voornamelijk in Engeland rijden deze motoren og en zijn er wedstrijden. Voor recreatief gebruik is het een hele leuke motor; speciaal ontwikkeld voor de kartsport en circa 20 pk. Deze zit tussen de VT250 en de overige 4 takt motoren in.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 12:11 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Setje banden kost circa 140 (Heidenau RKMS) tot 170 euro (Vega SL6 Nordam). Dit zijn medium compound banden en natuurlijk zijn er meer merken en typen medium compound, varierend van 130 - 210 euro per set. Recreatief blijft de bandenkeuze een persoonlijke smaak, in wedstrijdverband is meestal een bepaalde band voorgeschreven en ben je niet vrij hierin.
Een RK1 is sneller dan een GX390 (getunede versies niet meegerekend).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
wouterjow
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 12:15 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 14, 2011 5:59 pm Berichten: 62
|
waar zijn de rk1's tweedehands te koop? en zijn hier alleen wedstrijden voor in de nk 4takt sprint?
_________________ CRG Road Rebel 2009- Honda gx 390
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 07, 2011 12:18 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
RK1 kun je kopen via diverse handelaren, kartzaken en bijvoorbeeld MP (zoek maar eens op RK1).
Wedstrijden kan inderdaad in NK, maar ook bijvoorbeeld in de GK4.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|