In het jubileum weekend van kartbaan Eefde kon men zich inschrijven voor een ‘Arrive & Drive’ arrangement met een Rotax Max wedstrijdkart bij het raceteam van CRG. Afgelopen week was het mijn buurt en mocht ik onder begeleiding van een ervaren rijder de baan op.
Tot op heden ben ik nooit verder gekomen dan huurkarts, en de K4A kart.
Huurkarts heb ik het al tijden mee gehad, omdat deze mij geen uitdaging meer bieden. De K4A kart die ik op de open dag van Eefde even heb mogen rijden, was leuk, maar is niet wat ik zocht. Te weinig uitdaging voor mij. Een Rotax max is het volgende wat ik wou proberen.
Bij aankomst stond er al een kart voor me klaar waar ik wat rondjes in mocht rijden.
In dit geval was het een mooie Zanardi kart met daarop een Rotax Max motor!
Aangezien ik al een tijdje aan het oriënteren ben om een eigen kart te kopen, was dit ook een unieke kans om eens een Rotax te proberen zodat ik weet wat ik mag verwachten.
Van tevoren hebben we het even over de Rotax Max motor gehad, de afstellingen die mogelijk zijn voor zowel motor als kart, tandwielen, banden en nog veel meer details die van belang zijn bij het karten, heb ik zeer veel aan gehad.
Goed, en dan natuurlijk het karten.
De kart, en banden waren al even voor me warm gereden, dan nu mijn beurt.
Voordat ik de baan op ging werd ik nog een aantal belangrijke punten gewezen, voorzichtig beginnen, eerst even wennen aan de grip , de remkracht en dan het motorvermogen etc.
Op het eerste korte rechte stukje bij het oprijden van de baan trek ik het gas even goed open, waarna ik aangenaam verrast werd door het vermogen dat uit een Rotax Max komt. Wat een verschil met een huurkart ,maar ook met een K4A!! Had wel meer vermogen verwacht, maar dit verschil slaat echt alles!! Rempunten die ik gewend ben, maar ook momenten van op het gas gaan zijn opeens volledig anders. Wat ook in de 2 ronde al resulteert in een 1080 graden spin door te laat te remmen, en op het vieze gedeelte te vroeg op het gas te gaan. Nu ik even goed met beide benen op de grond gezet ben, was ik vastbesloten om maar eerst de uiterste rempunten op te zoeken, en waar weer op het gas te gaan.
De eerste sessie kwam ik niet verder dan een 31,8 (in de laatste ronde). De tweede sessie werd het al 31,6, en de laatste had ik met een 31,4 m’n snelste tijd van de dag. Er is nog op veel punten veel meer uit te halen, maar moet eerst de kart beter leren kennen, de baan op deze manier leren kennen ,waar de maximale rempunten liggen, en waar weer op het gas kunnen gaan, en dan langzaam aan me lijnen gaan verbeteren.
Hiermee heb ik ook meteen de uitdaging gevonden die ik zocht. Niet met gemak rondjes kunnen rijden, maar echt nog moeten werken voor de ideale lijnen, rempunten enz.
De aankoop van me kart zal dus ook zeker niet lang meer gaan duren.
Ik wil CRG bedanken voor deze middag en alle informatie, was echt leuk!
Echt een aanrader voor degene die verder willen in karting !!
Hieronder wat foto’s, let niet op de kwaliteit, zijn door een karter genomen, niet door een fotograaf