Auteur |
Bericht |
JorritRallye
|
Geplaatst: ma maart 28, 2011 5:05 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 28, 2011 4:37 pm Berichten: 71
|
Dag allemaal,
Ik ben me aan het verdiepen in het aanschaffen van een kart. Echter valt het tegen om de juiste info te vinden die ik wil weten. Het is in eerste instantie de bedoeling 'recreatief' te karten, maar het zou fijn zijn al met een goede basis te beginnen. Met andere woorden, als het zover komt om wedstrijden te gaan rijden, niet eerst een andere kart aan moet schaffen. Ik wil voor mezelf een duidelijk kosten plaatje gaan maken, wat het me allemaal gaat kosten
Waarschijnlijk gaat het een 4 takt worden. Hiermee kan je op meer plekken rijden dan met 2 takt's heb ik begrepen.Maar is dit juist? Ook binnen rijden zou leuk zijn....(is dit uberhaupt mogelijk met eigen karts?) Wat voor verschil zit er nog meer tussen 2 en 4 takt?
Ook begrijp ik dat een 4 takt meer uren kan draaien dan een 2 takt, maar een 4 takt door een gespecialiseerd bedrijf gereviseerd dient te worden? Hoeveel uur kan je met een 4 takt, en hoeveel met een 2 takt rijden? Wat voor verschil moet ik tussen deze 2 motortjes nog meer rekening mee houden?
Wat kost een 4 takt gemiddeld in aanschaf (2e hands)? Als ik om bijvoorbeeld marktplaats kijk zie ik diverse karts. Echter staat er weinig bij vermeld of het een 2/ 4 takt is, en vaak kan ik er ook niet uit halen of het voor een volwassen persoon is of niet.
Wat zijn de vaste lasten? Wat ben je gemiddeld op een dagje rijden kwijt aan bijvoorbeeld bezine? Hoelang gaan banden mee? Ik ga dan wel 'recreatief' rijden, maar ik ben niet iemand die ze zal sparen..... Wat voor kosten moet ik nog meer rekening mee houden, waar ik in eerste instantie niet aan denk?
Gereedschap heb ik een kist kraftwerk staan. Of het je voor karts weer special gereedschap nodig? Overall enz. reken ik niet tot vaste lasten, daar dit een eenmalige aanschaf is.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van me vragen.
Groet Jorrit
_________________ Crg Road-rebel met Rotax max senior http://img109.imageshack.us/img109/343/hbcf.jpghttp://www.dutchpowertrading.nl/ Alles voor de autosport. Ook assortiment voor de kartsport op gebied van kleding en veiligheid.
Laatst bijgewerkt door JorritRallye op zo aug 14, 2011 4:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: ma maart 28, 2011 5:45 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Welkom op het forum ! Citaat: Wat ben je gemiddeld op een dagje rijden kwijt aan bijvoorbeeld bezine? Ik rijd gemiddeld zo een 12 liter op op een dagje rijden. Hangt natuurlijk van de rijtijden af. Verder moet daar bij mij nog olie bij en dan kan je het uitrekenen Citaat: Hoelang gaan banden mee? Hangt vooral van het type (hard-medium-zacht) af en van je rijstijl. Wil je wedstrijden rijden, kan je best trainen met de banden die ze tijdens de race ook gebruiken. Citaat: Wat voor verschil zit er nog meer tussen 2 en 4 takt? Ruw gezegd: Een 2takt is goedkoper in aanschaf, duurder in onderhoud maar doorgaans ook sneller. (Tenzij je echt een zwaar 4takt blok neemt, wat dan weer duurder is) Succes met de keuze ! Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma maart 28, 2011 5:48 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Als je van plan bent in de toekomst wedstrijden te gaan rijden, en op dat moment geen nieuwe kart wilt kopen, zal je vermoedelijk nu al relatief nieuw materiaal aan moeten schaffen. Vaak moet je voor wedstrijden gehomologeerd materiaal hebben, en homologaties verlopen. Voordat je wat aanschaft is het dus handig van te voren bij de organisatie waar je wedstrijden wilt gaan rijden te informeren wat zij voorschrijven op het gebied van homologaties. Binnen rijden met een eigen kart kan maar op heel weinig kartbanen. Er is wel een kartklasse waarbij je met eigen karts zowel binnen als buiten rijdt, de MKS. Deze karts zijn echter vrij traag waardoor je op een dagje trainen op een baan waar veel snellere karts rondrijden vermoedelijk minder plezier zult beleven. Met de meeste viertakts kan je inderdaad meer uren draaien, echter hoe groot het verschil is met 2 takt hangt af van welke types moter je met elkaar gaat vergelijken. Het verschil tussen een getunede luchtgekoelde 100cc tweetakt en een Honda GX160 viertakt is enorm, het verschil tussen een Rotax Max (tweetakt) en een VT250 (viertakt) is een stuk minder groot. Het sleutelen aan een viertaktmoter is wat ingewikkelder, en zeker als je 3500+ euro uitgegeven hebt aan zo'n moter, en de kosten voor reparatie als het misgaat aanzienlijk kunnen zijn zal de drempel om zelf aan je moter te gaan sleutelen wellicht wat hoger liggen. Wat de kosten betreft is er hier op het forum wel het één en ander te vinden, sommige mensen hebben al wat overzichtjes gemaakt. Ik reken zelf ongeveer met ruwweg 100 euro voor een dagje karten, daarin zit dan baanhuur, benzine (kart en vervoer naar de baan), en slijtage aan banden/ketting/tandwielen. Schades en overig onderhoud zitten niet in dat bedrag. Banden gaan tussen de 60 en de 600 rondjes mee Hangt van het type band af. Voor karts heb je meestal geen speciaal gereedschap nodig, voor de motoren meestal wel wat, afhankelijk van hoeveel je zelf wilt gaan sleutelen. Misschien kan je ook even vermelden wat je leeftijd is, waar je woont of waar je van plan bent het meeste te gaan rijden, en bijvoorbeeld hoe handig je zelf bent met sleutelen.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma maart 28, 2011 6:05 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Tweetakt behoeft meer maar goedkoper onderhoud, viertakt behoeft minder maar duurder onderhoud. Zo moet je het ongeveer zien. Ik denk als je motoren met een vergelijkbaar vermogen gaan bekijken dat je aan het eind van de rit weinig verschil in kosten gaat zien tussen tweetakt/viertakt. Het enige wat je voor een viertakt moet weten is hoe je de nokkenassen op tijd krijgt t.o.v. de krukas. (distributietiming) Meestal heb je hier merktekens of speciaalgereedschap voor. (en ontstekingstiming maar dat is meestal niet zo ingewikkeld) Bij een 2Takt zit je met je poorttiming en squish wat goed afgesteld moet staan. Ook hier is de ontsteking niet heel lastig af te stellen. Verschil is wel dat een 2takt motor over het algemeen wel een stukje goedkoper is in aanschaf dan een viertakt motor. Voor een dagje karten zou ik ongeveer 120 euro rekenen, er vanuit gaande dat je met een beetje een normale auto naar de baan komt. (dus niet zoals ik voor 50 liter benzine wegfikt alleen al om er te komen) Moet er wel bij zeggen dat ik een schakelkart rijd, dus 6 uur voor een zuigertje en zo'n beetje elke drie dagen trainen een nieuw setje banden. (uitgaande van ongeveer 2 uur tracktime op een dag) Voor eventuele toekomstige wedstrijden zou ik zoals David al zei eerst even kijken naar wat er allemaal mag/kan binnen de klasse die je op het oog hebt. Je hebt niet zo zeer speciaal gereedschap nodig, alleen een setje inbusdoppen is wel makkelijk voor de wielmoeren
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
JorritRallye
|
Geplaatst: ma maart 28, 2011 6:10 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 28, 2011 4:37 pm Berichten: 71
|
Bedankt voor de reacties. Ben 29 jaar, en woon in Apeldoorn. Eefde is dus lekker dicht bij dus daar zal ik waarschijnlijk het meeste te vinden zijn. In het verleden wel wat me scooters gedaan. Ander cilindertje, carburateurtje, koppelingen e.d. Ook heb ik een ander motorblok in me hobby auto gelepeld(peugeot 205 rallye). Het enige wat me minder ligt zijn electrische schema's
Homolegaties had ik nog niet eens bij stilgestaan.
_________________ Crg Road-rebel met Rotax max senior http://img109.imageshack.us/img109/343/hbcf.jpghttp://www.dutchpowertrading.nl/ Alles voor de autosport. Ook assortiment voor de kartsport op gebied van kleding en veiligheid.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di maart 29, 2011 9:18 am |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Gelukkig zit er zo goed als geen electronica op een kartje (is ook niet mijn sterkste punt )
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
MichelPro
|
Geplaatst: di maart 29, 2011 11:17 am |
|
Geregistreerd: ma jun 07, 2010 9:29 am Berichten: 64
|
Op Eefde zie je vrij veel Honda 390 en RK1 motoren, beide 4 takt.... Voor € 1500,- kan je via MP wel wat kopen..
|
|
Omhoog |
|
|
JorritRallye
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 8:23 am |
|
Geregistreerd: ma maart 28, 2011 4:37 pm Berichten: 71
|
Naar wat rond kijken en informeren denk ik dat ik voor een crg of een birel chassis ga, met een rotax max senior motor. Als ik de verhalen over deze motor lees, komt deze onderhoudsvriendelijk over, en kan veel onderhoud ook zelf uitgevoerd worden. Het afstellen, tja dat zal ik nog even moeten leren. Maargoed, houdt je ook weer van de straat. Het aanbod van een beetje recent chassis valt me echter tegen op dit moment. Dus heb nog niet helemaal een goed beeld kunnen krijgen van de kosten van aanschaf. Nieuw ga ik nog even niet aan beginnen, dit kan in de toekomst altijd nog.
Wat betreft de chassis die me aangeraden zijn, zijn hier nog meer vergelijkbare in? Begreep dat je het beste een 32 mm of meer chassis kan nemen, en birel en crg zijn beide erkende merken, waarvan de onderdelen altijd wel verkrijgbaar zijn. Hou zijn de ervaringen met andere chassis, en evt vervanging onderdelen hiervan(ook in de toekomst)
_________________ Crg Road-rebel met Rotax max senior http://img109.imageshack.us/img109/343/hbcf.jpghttp://www.dutchpowertrading.nl/ Alles voor de autosport. Ook assortiment voor de kartsport op gebied van kleding en veiligheid.
|
|
Omhoog |
|
|
Ramon
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 9:29 am |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
Jorrit, je kan ook eerst gaan testen met een rotax max om te kijken of het wat is. Hier de link: http://www.hugomotorsports.nl/default.a ... index.html en op Genk kan je ook een rotax max huren als ik het goed heb. Wat betreft crg en birel: dat zijn prima merken vergeet niet dat ze ook sub-merken hebben die net zo goed zijn ( dan heb je wat meer keus) en eigenlijk vind ik dat er geen slechte merken zijn wat betreft chassis (mijn mening). Het is misschien een idee om te kijken wat jou lokale kart dealer voor merken in zijn assortiment heeft, zodat je makkelijk aan onderdelen komt, al kan je ook online bestellen en dan zelf thuis monteren.
_________________ Kartloos tot er eens een baan in de buurt van Amsterdam komt. paar rondjes Berghem met de kartpaar rondjes Zandvoort met de auto
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 9:32 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Over het algemeen geldt dat er geen echt slechte chassis meer gemaakt worden. Dus wanneer je voor een recent tweedehands exemplaar gaat zal het wel goed zitten denk ik. Het mooiste zou zijn een chassis te kopen waarmee alleen recreatief gereden is (is meestal minder zwaar belast geweest dan een chassis waarmee wedstrijden gereden zijn). Qua merk kun je heel veel kanten op, waarbij ook de persoonlijke voorkeur mee gaat spelen. Dit laatste wordt belangrijker als je serieus wedstrijden gaat rijden. Als je in eerste instantie alleen recreatief gaat rijden, maakt het meestal niet heel veel uit voor welk merk je gaat. Leren rijden en het voelen van veranderingen aan de afstelling is nu belangrijker dan de laatste tiende van een seconde eruit halen.
Dus kortom, ga voor een van de bekende merken chassis zoals CRG, Birel, Energy, Tony, Sodi, Zanardi, etc. en je kunt vollop onderdelen hiervoor krijgen.
Succes bij je keuze en we lezen wel wat het geworden is.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Maarten 7
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 11:09 am |
|
Geregistreerd: wo nov 05, 2008 4:08 pm Berichten: 211
|
Bij merken die jaarlijks met updates van chassis komen kan het overigens nog wel eens tegenvallen kwa beschikbaarheid van onderdelen. Zo is een vriend van mij in 2009 op zoek geweest naar een onderdeel voor een voor remklauw van het 2004 of 2005 Birel icc chassis dat hij toen had. In Genk waren ze duidelijk: aangezien het een oud type betrof konden ze dat niet meer leveren. Uiteindelijk heeft hij het gelukkig nog bij Heide Mulder kunnen krijgen, die hadden het toevallig nog liggen...
Ik ben trouwens zeer tevreden over Slangen Karting in Roermond. Als je iets nodig hebt hoef je maar even te bellen en het wordt geregeld. Van TopKart (is hij importeur van) heeft hij overigens vrijwel alles op voorraad van de verschillende types en jaartallen. Dit is dan ook één van de redenen dat ik overgestapt ben naar TopKart (daarnaast bevalt TopKart mij gewoon beter dan de andere merken die ik gehad heb zoals Birel, CRG, TonyKart en MS, maar is per rijder ook verschillend natuurlijk, is iets persoonlijks).
Ik lees hierboven ook iets van een buisdiameter van meer dan 32mm. Welk merk/chassis heeft dat dan? Is volgens mij niet gebruikelijk en lijkt me ook niet goed te werken. Heb het in ieder geval nog nooit gezien. Meeste wordt volgens mij 31 en 32mm gebruikt of een combinatie van beide (voor senioren chassis dan, junior is vaak minder).
Gr. Maarten
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 4:22 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Het meeste wordt de 30 mm gebruikt vooral in de zomer, dus nu eigenlijk. Zeker bij de senioren klasse. In winter gaan ze nog wel eens naar de 31. Maar de 30 is gewoon het beste in deze landen. En wil je dan echt het beste chassis voor een Rotax max Senior hebben? Dan moet je een Birel RY30-S3 hebben. Kijk even naar de resultaten van het EK gisteren in Genk wat er op nummer 1 stond.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 4:24 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Kijk even naar de resultaten van het EK gisteren in Genk wat er op nummer 1 stond. Ja Martijn, we weten het
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 4:38 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Ik moest het gewoon even vermelden!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma apr 04, 2011 4:42 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Chassis zijn er meestal in 30mm en 32mm uitvoeringen, bij minikarts ook wel 28mm. Dat wil niet zeggen dat altijd de gehele kart van die diameter buis gemaakt is, soms worden er ook meerdere verschillende diameters gebruikt (waarbij 32 dan meestal wel de maximale is). Bepalend is de buis op de plaats waar de moter gemonteerd wordt, is die bijvoorbeeld 30mm dan heeft men het meestal over een 30mm chassis, maar dat hoeft dus niet representatief te zijn voor de gehele kart.
|
|
Omhoog |
|
|